بساق زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

اعطای مجوز به مجتمع‌های پتروشیمی در صورت تامین نیاز داخلی/ صادرات 13 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی

مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: پروژه‌هایی که در این صنعت تعریف و مجوز به آنها ارائه می‌شود باید به صورت زنجیره‌ای باشد تا براساس این مجوز اولویت نخست، تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار گیرد.

علی‌محمد بساق‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص پتروشیمی کاویان دو اظهار داشت: فاز یک این پتروشیمی هم اکنون در مدار سرویس بوده و فاز دوم نیز راه‌اندازی اولیه صورت گرفته است. در شرایط معمول یک کمپرسور و توربین را راه‌اندازی می‌کنند که از سه مورد دو تا راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با اضافه شدن فازهای جدید پارس جنوبی و تامین خوراک اتان فاز دوم این پتروشیمی در اواسط اسفندماه راه اندازی شود.

بساق‌زاده راجع به پتروشیمی‌های غرب کشور گفت: خط اتیلن غرب فاز یک آن یکسال و نیم سال پیش از عسلویه تا کرمانشاه راه‌اندازی شده و دراین شرایط هم پتروشیمی منطقه ویژه بندر امام خمینی و پتروشیمی پلیمر کرمانشاه و پتروشیمی ایلام و نیز پتروشیمی لرستان از اوایل سال از اتیلن استفاده می‌کنند اما پلی اتیلن پتروشیمی لرستان در حین راه‌اندازی آزمایش است و سعی براین است که در آینده نزدیک تولید تجاری از این واحد آغاز شود.

مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: فاز دوم خط اتیلن غرب از کرمانشاه تا مهاباد کار اجرایی این طرح شروع شده و کارهای پیش راه‌اندازی خط ارسالی و تمییزکاری، خشک کردن لاین ها در حال انجام است و امید است تا اسفندماه بتوانیم خط 2 را آماده سازی کنیم تا اتیلن را از کرمانشاه به مهاباد منتقل کنیم. که حدود 400 کیلومتر است و مشکل معارض این طرح برطرف شده و کارهای اجرایی تقریبا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پتروشیمی زنجان که هنوز اجرایی نشده است حدود 25تا30 درصد پیشرفت پروژه دارد.

بساق زاده در خصوص انواع خوراک گفت: خوراک متان، با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی از جمله 18و17و16و15و12 بتوانیم خوراک گاز طبیعی را برطرف سازیم. خوراک اتان با راه‌اندازی فازهای جدید تامین خواهد شد اما هم اکنون با کمیود خوراک مواجه هستیم. همچنین ان جی ال یا گازهای همراه نفت خام با توجه به شرایط موجود کمبود داریم و تلاش براین است که این مشکل را رفع کنیم.

وی ادامه داد: مایعات گازی یا نفتا است که تقریبا در حال تامین است اما مقداری محدودیت در این بخش وجود دارد و با اقداماتی که روی ان جی ال و پالایشگاه انجام می شود موانع برطرف شود.
بساق‌زاده اظهار داشت: پتروشیمی ونیران در حال حاضر در مرحله فاینانس نهایی است و یک پروژه مشترک بین ایران و ونزوئلا اجرا می شود. فاینانسها معمولا از چین و صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد که از فاینانس چین تامین شده است.

وی به مجتمع های جدید که در این حوزه اجرا شده است اشاره کرد و گفت: پتروشیمی فجر دو که آب مقطر آن تولید می شود و واحد تفکیک هوا که ازت و اکسیژن مورد نیاز کل منطقه را تامین می کند. پروژه سولفورزدایی پتروشیمی نوری به بهره برداری رسیده به طوری که 10تا15 درصد ظرفیت تولید آن افزایش یافته است. پروژه تخت جمشید اس بی آر سه ماه گذشته در مدار تولید قرار گرفته و تولید تجاری را انجام می دهد. همچنین پتروشیمی لرستان که واحد بوتن وان آن به تولید رسیده و فروش تجاری را انجام می‌دهد و واحد پلیمری آن در مراحل راه اندازی است و کاویان دو که کار پیش راه‌اندازی شروع شده و یوتیلتی دماوند نیز راه‌اندازی شده است.

بساق‌زاده در پاسخ به سوال براینکه شرکت ملی‌ صنایع پتروشیمی چه نقشی در جلوگیری از خام فروشی می تواند داشته باشد؟ اظهار داشت: پروژه‌هایی که در این صنعت تعریف و مجوز به آنها ارائه می شود باید به صورت زنجیره‌ای باشد تا براساس این مجوز اولویت نخست تامین نیاز داخلی در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: براساس هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته سعی براین است که پروژه‌هایی که بتوانند زنجیره پایین دستی را فعال تر کند شناسایی شده و برآورد سرمایه و برگشت سرمایه در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار گیرد که این امر به طرحهای زیربنایی مجتمع‌های پتروشیمی کمک می کند. همچنین شهرک‌های پتروشیمی در مناطق ایجاد شده تا محصولی تولیدی در آنجا بکار گیرد.
 
بساق زاده در خصوص برنامه‌های آتی این شرکت گفت: هم اکنون از نظر تولید با راندمان بالاتری کار می شود همانطور که امسال نسبت به سال گذشته 10درصد تولید افزایش یافته همچنین به دلیل اشکالات فرایندی و تعمیراتی که نتوانشتیم به ظرفیت اسمی مورد نظر برسیم در اولویت اصلی این شرکت است تا حداقل با فراهم کردن شرایط مناسب موانع تولید را از سرراه برداریم.

مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال با 70درصد ظرفیت اسمی کار کردیم اظهار داشت: برنامه ریزی کردیم که این میزان را در سال آینده به 87 تا80 درصد برسانیم. همچنین کارهای تعمیراتی بالادستی و پایین دستی مجتمع ها را با هماهنگی درست بتوانیم باهم انجام دهیم تا در زمان صرفه جویی و با کیفیت مناسب تعمیرات را به پایان برسانیم.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم مجوز و یا محدودیت‌هایی که برای صادرات محصولات پتروشیمی داریم را با برنامه ریزی و هماهنگی با زیرمجموعه برطرف نماییم.

بساق‌زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری نزدیک 40 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم و پیش بینی می شود تا پایان سال به رقم 43 میلیون تن برسد. همچنین در سالجاری تقریبا 13 میلیون تن فروش داخلی و 13 میلیون تن صادرات محصولات پتروشیمی صورت گرفته است که از نظر ارزشی تقریبا حدود 29 میلیارد تومان داخلی و 9 میلیارد دلار صادارت بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار