سردار ذوالقدر در نشست خبری مطرح کرد

استفاده از ریزپرنده‌ها در رزمایش‌های امداد و نجات ماه جاری و فروردین 94/ یگان امداد چه اختیاری از فرمانده کل سپاه گرفته است؟

جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ گفت: رزمایش‌های امداد و نجات در ماه جاری و فروردین 94 برگزار و از ریزپرنده‌ها در این رزمایش‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در نشست خبری رزمایش بزرگ امداد و نجات گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر که در مرکز فرماندهی این ستاد برگزار شد با بیان این که رسانه تأثیر زیادی در امیدواری جامعه دارد و باید بخش‌های امیدوار کننده را به جامعه انعکاس دهد، اظهار داشت: این رزمایش نیز در راستای امید به جامعه و کاهش آسیب‌های محتمل هم چون زلزله است و می‌توان اقداماتی از این قبیل را یک کار بازدارنده دانست.
 
وی با اشاره به این که می‌توانیم با به کارگیری ابزار، تجهیزات  جلوی خطرهای احتمالی را بگیریم تصریح کرد: زمانی که حوادث طبیعی رخ می‌دهد یک شوک اولیه به سازمان‌ها داده می‌شود، از همین رو با این تمرین‌ها و برگزاری از این قبیل رزمایش‌ها می‌توانیم شوک اولیه را کاهش داده تا خطرات، آسیب‌ها، خسارات و مصدومین نیز کاهش پیدا کنند.
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ ادامه داد: مردم باید امداد و نجات و کمک‌های اولیه را فرا گیرند، به همین ترتیب برگزاری رزمایش‌های امداد و نجات می‌تواند به این موضوع کمک شایانی کند، از همین رو در راستای این اقدامات یگان امداد و نجات شبانه روزی را تشکیل دادیم تا در خدمت عرصه امداد و نجاتی کشور باشد.
 
سردار ذوالقدر افزود: این یگان امداد منحصراً مربوط به تهران نیست و با اختیاری که از فرمانده کل سپاه پاسداران گرفته است اگر اتفاقی در کشور رخ دهد با اطلاع می‌تواند به آن نقطه آسیب دیده اعزام شود.
 
وی با بیان این که در برگزاری رزمایش‌های امداد و نجات برای خواهران نیز برنامه ویژه‌ای ترتیب داده‌ایم، گفت: با آموزش‌هایی که به خواهران داده شده است می‌توانند استرس‌های خانواده‌ را کم کنند و آسیب‌دیده‌ها، اطفال و سالمندان را مدیریت کنند.

جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ تأکید کرد: انتظار داریم این رزمایش به گونه‌ای درست جلوه داده شود تا نقطه امیدی برای مردم شود که بدانند سازمان‌های مسئول به فکر حوادث هستند و ما نیز بتوانیم جذبمان را به صورت تخصصی‌تر بالاتر ببریم.
 
سردار ذوالقدر ادامه داد: برای مثال آن‌هایی که می‌خواهند در زمینه رزمی فعالیت کنند می‌توانند جذب گردان‌های رزمی امام حسین(ع) شوند و اگر در حیطه اطلاعاتی می‌خواهند فعالیت داشته باشند گردان‌های امام علی(ع) برای آن‌ها این موضوع را فراهم کرده‌اند، از همین رو گردان‌های امداد و نجات نیز در جذب فعالان عرصه امداد و متخصصان، فعال خواهد بود.
 
وی با بیان این که در اسفند ماه سال جاری و فروردین 94 دو مانور پیش‌بینی شده است، اعلام کرد: از ششم تا پانزدهم اسفند ماه مانور امداد و نجات با حضور 74 گردان مردمی که تنها سازماندهی آن با سپاه است و فرمانده و عوامل آن از خود مردم هستند، صورت خواهد گرفت که 45 گردان آن مربوط به امداد و نجات خواهد بود و 23 گردان متعلق به خواهران و 22 گردان آن برای برادران است.
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ افزود: 52 گردان در فروردین ماه 94 رزمایش بیت‌المقدس را انجام خواهند داد که به دلیل شرایط جوی این مانور را در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهیم کرد.
 
سردار ذوالقدر اظهار داشت: 45 گردان ما در 22 نقطه تهران مانور انجام می‌دهند و سناریوی آن‌ها مقابله با زلزله است و بر روی پیامدهای زلزله تمرکز خواهند کرد به همین منظور از مدیریت بحران تهران، اورژانس، پلیس تهران، شهرداری تهران، شرکت آبفا و سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران که قرار است ما را در این مانور یاری کنند، تشکر می‌کنم.
 
وی با بیان این که سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران مقرر است بیمارستان صحرایی را درست کند، افزود: در بخش امداد و نجات فرضیه‌مان این است که نخست محیط غرق شود زیرا بی‌نظمی موجب گم شدن، سردرگمی و به سرقت رفتن اموال می‌شود، سپس گروه امداد و نجات وارد عمل خواهد شد و بحث بعدی نیز انتقال مصدوم و اسکان آن خواهد بود که همه این موارد در این رزمایش پیش‌بینی شده است.
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ گفت: در این رزمایش با کمک یگان هوایی از ریزپرنده‌ها برای عکاسی نقاط استفاده می‌کنیم تا هواپیماهای بدون سرنشین بتوانند در امداد بهتر در زمان وقوع آسیب‌های طبیعی به ما کمک کنند و امداد هوایی نیز مقرر است در بخش هلی‌کوپتری در این رزمایش به ما یاری رسانند تا آن‌ها نیز محکی در این رزمایش بخورند.  
 
سردار ذوالقدر تأکید کرد: این رزمایش کمک شایانی که به ما می‌کند در عرصه امنیتی است زیرا زمانی که اتفاقی همچون زلزله رخ دهد ناامنی‌هایی در مراکز اقتصادی پیش می‌آید، به همین منظور نقاط ایست بازرسی فعال می‌شود تا امنیتی پایدار در آن نقاط برقرار کنند.

وی بیان داشت: جامعه پزشکی نیز در تلاش است به آن افرادی که آمادگی دارند در این رزمایش‌ها شرکت کنند و در زمان وقوع آسیب‌های طبیعی حضور مثمرثمری داشته باشند آموزش‌هایی را بدهد تا به صورت مفید بتوانند فعالیت داشته باشند.
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با بیان این که  امسال در بوستان "ولایت" بیمارستان صحرایی برپا خواهد شد، تصریح کرد: بیمارستان صحرایی در بوستان ولایت به کمک سازمان بسیج جامعه پزشکی تهران برپا می‌شود و در اختیار گردان‌های امداد و نجات قرار خواهد گرفت که بتوانند اقدامات خود را در این رزمایش به خوبی انجام دهند.
 
سردار ذوالقدر با بیان این که در قسمت‌های محدودی بخشی از انفجارات انجام می‌شود تا آمادگی گردان‌ها به سطح بالایی برسد، گفت: به همین منظور تمرکز ما در چهار نقطه اصلی تهران خواهد بود که نقطه نخست آن بوستان ولایت و بعد از آن دانشگاه شهید مطهری، تیپ دوم آل محمد(ص) و در منطقه عمومی شمیران بعد از سوهانک در جاده لشکرک خواهد بود و الباقی در ناحیه‌های مقاومت برگزار می‌شود.
 
وی اظهار داشت: علاوه بر پیش‌بینی زلزله امکانی را دادیم که تصادفات جاده‌ای و آثار زلزله در بزرگراه‌ها نیز در این رزمایش‌ها بررسی شود که این موضوع را در بوستان ولایت مانور خواهیم داد.
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ با بیان این که گردان‌های بیت‌المقدس گردان‌های مردم پایه هستند، بیان داشت: همه اعضای گردان‌های بیت‌المقدس بسیجی هستند که سالانه در چند نوبت این رزمایشات را انجام می‌دهند که در این رزمایش در سه روز در خدمت مانور خواهند بود.
 
سردار ذوالقدر درباره سناریوی گردان‌های بیت‌المقدس در رزمایش گفت: دفاع از کوی و برزن سناریوی اصلی این گردان‌هاست و هر کس در محدوده جغرافیای خود باید این سه کار را انجام دهد که شامل دفاع از مباحث ناامنی و شرارت‌های امنیتی، دفاع در برابر حملات بیگانگان و مقابله با سرقت‌ها است که همه این موارد در راستای مردمی کردن امنیت پایدار در کشور خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: درباره گردان‌های دفاع مقدس بازآموزی تاکتیک‌های مختلف را دنبال کرده‌ایم و با تجهیزات تخصصی خود و با پشتیبانی تیپ یک حضرت زهرا(س)، تیپ دو آل محمد(ص) و یگان‌های امام رضا(ع)، امام حسن(ع)، صاحب الزمان(عج) و لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) تقویت خواهند شد. 
 
جانشین فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی از این رزمایش‌ها به چه گونه‌ای صورت خواهد گرفت، بیان داشت: مانوری که مقرر است انجام دهیم بر اساس آموزش‌ها و تجاربی است که از مانورهای گذشته به دست آورده‌ایم، از همین رو با ارزیابی رزمایش‌های گذشته می‌توانیم این مانور را بهتر انجام دهیم، به همین منظور ناظرینی از فرماندهان برگزیده شده است که علاوه بر بازرسی به عنوان نماینده فرمانده سپاه در گردان‌ها حضور دارند، رفتار گردان‌ها را بررسی کنند.  
 
سردار ذوالقدر افزود: سال گذشته گفتیم که این امدادها و رزمایش‌ها باید ما را به مرحله‌ای برساند که همه اعضاء اقدامات کمک‌های اولیه را فرا بگیرند تا خانواده‌ها و جامعه‌مان ایمن، سلامت و خودکفا باشند، به همین منظور در این رزمایش نیز با کمک دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) می‌توانیم در بحث امداد و نجات بهتر عمل کنیم.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: برای تهران زلزله بسیار خطر آفرین است و با توجه به تراکم جمعیت و عدم ایمنی بعضی از ساختمان‌ها و فرسودگی آن‌ها ما باید نزدیک به واقعیت عمل کنیم، برای مثال می‌توانیم با الگوگیری از زلزله‌های دیگر این موضوع را پیاده سازی کنیم. مثلاً در زلزله "ورزقان" به گونه‌ای کار خوب انجام شد که بعد از آن گروه‌های امداد و نجات توانستند به خوبی نقش آن را ایفا کنند، به همین منظور در کلاس‌های آموزشی خود به این موضوعات پرداخته‌ایم تا بتوانیم در موارد ضروری بهتر عمل کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار