تبریز؛

اجرای خاک ورزی حفاظتی عاملی برای افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: عملیات خاک ورزی حفاظتی، به خاطر افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است قابلیت افزایش عملکرد محصول را نیز داراست.

ایوب ایرانی فام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در خاک‌ورزی حفاظتی به دلیل استفاده کمتر از ادوات زراعی، فشردگی خاک به حداقل ممکن می رسد و همین مورد باعث استفاده کمتر از سوخت و صرفه جویی در آن می‌شود.

وی تصریح کرد: شخم با استفاده از گاو‌آهن برگردان‌دار نقش زیادی در کاهش ماده آلی خاک، میزان فرسایش و جرم مخصوص ظاهری خاک افزایش، نفوذ‌پذیری و تهویه آن کاهش یابد.

ایرانی فام ادامه داد: خاک ورزی حفاظتی از نظر مفهومی عبارت است از روشی از کشاورزی که برای کمینه کردن عملیات خاک ورزی، حداقل به هم خوردگی، حفظ بقایای گیاهی حداقل در 30 درصد از سطح خاک بعد از عملیات خاک ورزی و کاشت و در نتیجه کاهش انرژی مورد نیاز طراحی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود ازت در پی خاک ورزی مرسوم یادآور شد: خاک ورزی در سیستم مرسوم با وجود بقایا، مشکلاتی در انجام شخم با گاوآهن برگرداندار و کاشت ماشینی ایجاد کرده و همچنین مخلوط کردن بقایا با خاک نیز عوارض ظاهری زود اثری چون کمبود ازت را به دنبال داشته است.

ایرانی فام تاکید کرد: حفظ بقایای گیاهی در سطح یا نزدیک سطح خاک با عملیات بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی می تواند در فراهم آوردن محیطی مناسب برای نفوذ آب در خاک، کاهش میزان تبخیر از سطح خاک و افزایش ذخیره رطوبت در خاک در مناطق خشک بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.