بجنورد؛

رسم قشنگ کوزه شکستن یادمان رفت/ افزایش ۲۰۰ درصدی کشف مواد محترقه در خراسان شمالی؛

شکستن کوزه وپریدن ازروی آتش رسم های قشنگ بجنورد درشب چهارشنبه سوری است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، جشن چهارشنبه سوری سالها پیش در خطه خراسان شمالی با رسم قشنگ کوزه شکستن، ملاقه زنی و پختن آش گندم شروع میشد و با آروزی آغاز سالی پر برکت برای همگان پایان می یافت.

اما سالهاست که برخی سود جویان با استفاده از غفلت جوانان و نوجوانان منفعت خود را به از دست دادن آرامش خانواده ها و سلامتی جوانان و کودکان ترجیح می دهند و این آیین كهن که با هزار زحمت خود را به قرن به قرن بیست و یكم رسانده حالا به زهر ترقه‌های چینی و مواد انفجاری به معضلی از معضلات شهرهای بزرگ بدل شده و این چهار شنبه حراسی را به جان خانواده ها انداخته است.

شکستن کوزه وپریدن ازروی آتش رسم های قشنگ بجنورد درشب چهارشنبه سوری

یکی از محققین فرهنگ عامیانه بجنورد درباره جشن چهارشنبه سوری می گوید: 60 سال پیش سنت های خوب و بی خطری اجرا می شد که متاسفانه امروز به فراموشی سپرده شده است.

قاسم مهرنیا می افزاید: درسالهای گذشته شهروندان بجنوردی در کوزه های دسته شکسته ولب پریده یک تکه زغال به نشانه سیاهی زمستان ویک سکه به عنوان صدقه می انداختند و از روی یک بلندی کوزه را به پایین می انداختند و می گفتند سال نو/ کوزه نو .

کلثوم غلامی یکی دیگر از شهروندان با اشاره به رسوم چهار شنبه سوری در گذشته می گوید: یکی از رسومات این شب پریدن از روی 3 کپه آتش به نشانه ریختن کدورت ها درآتش و وارد شدن به سال با دلی پاک و آکنده از مهر و محبت به دیگران و شعر می خواندند زردی من از تو- سرخی تو از من بود.

ملاقه زنی؛

یکی دیگر از رسمهای قشنگ در بجنورد ملاقه زنی بود که بچه ها به درب خانه هارفته و با زدن ملاقه به در صاحبخانه با دادن تنقلات و پول آنها راخوشحال می کردند.

پختن آش گندم درشب چهارشنبه سوری؛

خانم غلامی پختن نوعی آش گندم دراین شب را از رسومات گذشته عنوان کرده و می گوید:درداخل این آش یک منجوق آبی انداخته می شد ومردم براین باوربودند که در موقع خوردن آش ازظرف هرکسی درمی آمد سال جدید ، سال خوبی برایش رقم می خورد.

پری احمدیان یکی دیگر از اهالی روستای تیمورتاش بجنورد نیز ملاقه زنی را در این شب مرسوم دانسته ومی گوید: درقدیم این رسم به طوری اجرا می شد که جوانان روستا کیسه ای با بند بلند از بالای سوراخ پشت بام همسایه ها به داخل خانه انداخته و خواندن شعرخله، خلته گلده ویا خله ،خله خلتم بهِ هدیه چهار شنبه سوری را از صاحب خانه طلب کرده وسالی خوش وپرخیروبرکت را آرزو می کردند.

افزایش ۲۰۰ درصدی کشف مواد محترقه در خراسان شمالی؛

رئیس پلیس امنیت عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه پلیس با هنجارشکنان چهارشنبه آخر سال با قاطعیت برخورد می‌کند گفت: امسال کشف مواد محترقه در استان ۲۰۰ درصد نسبت به پارسال افزایش‌ یافته است.

سرهنگ صادق نامور گفت: از ابتدای امسال 50 هزار انواع مواد محترقه در استان کشف‌شد و تاکنون 22 نفر در رابطه با مواد محترقه در استان دستگیرشده‌اند.

وی از جوانان و نوجوانان خواست از تفریحات ناسالم پرهیز کنند و لحظه‌ای شادی ناسالم را به یک‌عمر حادثه ناگوار تبدیل نکنند.

13 مصدوم در چهار شنبه آخر سال؛

دولت آبادی رییس اورژانس خراسان شمالی نیز با بیان اینکه پارسال به خاطر آتش بازی های خطرناک در چهار شنبه آخر سال 13 نفر مصدوم شدند ، از جوانان خواست از استفاده ترقه های خطر ناک و اجرای رفتارهای خطر آفرین خوداری کنند.

جشن چهارشنبه آخرسال ترقه بازیهای خطرناک نیست بلکه آیینی برای طلب خیر کردن است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.