باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

آیا "اردوغان" به تهران سفر می‌کند؟/مسئولین چه نظری دارند؟

با توجه به اظهارات "اردوغان" این سؤال مطرح بوده که آیا سفر رئیس جمهور "ترکیه" به ایران در این برهه به صلاح است یا خیر؟

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران،"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور "ترکیه" در حالی در چند روز گذشته از روی هیجان سخنانی ضدایرانی را به زبان آورده که همچنان در کشورمان بازتاب‌های آن خود را نشان می‌دهد.

در این شرایط موج گسترده‌ای از پاسخ‌ها از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی "اردوغان" را فرا گرفت که نشان می‌دهد اظهارات او مبنی بر صداهای مختلف ایرانیان صحت ندارد.

آیا سفر اردوغان به تهران به صلاح است؟

نکته‌ای که مطرح است این که آیا در این برهه و با توجه به تحولات "یمن" و اظهارات ضدایرانی رئیس جمهور "ترکیه" سفر "ادوغان" به ایران صحیح و حساب شده است یا خیر؟ آیا نباید رئیس جمهور "ترکیه" کمی درباره اظهارات خود تأمل کند و آیا نباید مسئولین ارشد دولت و مجلس شورای اسلامی درباره سفر "اردوغان" تجدیدنظر کنند و نکات و موارد قابل تأملی وجود دارد، از جمله این که رئیس جمهور ترکیه، ایران را به دخالت برای تسلط بر منطقه متهم کرده است که بیشتر این اظهارات شایسته رئیس جمهور امپراطورگرای ترکیه است که اخیرا با عربستان دوستی‌هایی نیز دارد.



آیا




هفته آینده جلسه‌ای برای ممانعت از سفر سردار "محمد اسماعیل کوثری" رئیس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران ؛ درباره لفاظی‌های "اردوغان" اظهار داشت: سخنان نسنجیده‌ای توسط "اردوغان" مطرح شده که باید پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس درصدد است تا با تشکیل جلسه‌ای با وزارت امور خارجه و مجاب کردن این وزارتخانه از سفر "اردوغان" به ایران جلوگیری کند.

آیا




"منصور حقیقت پور"، عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره لفاظی‌های "اردوغان" ضد ایران اظهار داشت: رئیس‌جمهور ترکیه به فکر "نئوعثمانی" است و تصور می‌کند،می‌تواند کشورگشایی کند و حال آنکه دوره کشورگشایی به پایان رسیده و "اردوغان" هذیان می‌گوید و باید به روانشناس مراجعه کند.

وی با اشاره به مخالفت مجلس شورای اسلامی با سفر "اردوغان" به "تهران" و موضع صریح مجلس درباره رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مجلس مخالف سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران هستیم  و معتقدیم "اردوغان" باید ابراز ندامت و عذرخواهی کند و سپس به عنوان رئیس جمهور یک کشور همسایه به ایران سفر کند.



"محمد حسن آصفری" نماینده مردم اراک و کمیجان در خانه ملت، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره اظهارات اخیر "رجب طیب اردوغان" بیان داشت: اردوغان هر زمان بنابر موقعیت، موضع‌گیری ثابتی ندارد و ابن‌الوقت است.

وی افزود: اردوغان یک روز جلسه با رئیس رژیم صهیونیستی را ترک می‌کند تا ژست سیاسی بگیرد و روزی دیگر، قرارداد سپر موشکی "پاتریوت" را با اسرائیل امضا می‌کند و او هیچ‌گاه برای ملت‌ها و دولت‌های منطقه موضع‌گیری ثابتی نداشته است.


آیا


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: موضع‌گیری‌های اخیر اردوغان بیشتر شایسته خود اوست، زیرا وی از جنایات تروریست‌ها در عراق و سوریه حمایت کرده و با خریدن نفت از آن‌ها و با پول ترکیه، این گروه‌های تروریستی خون انسان‌‌های مسلمان و غیر مسلمان را می‌ریزند.

آصفری گفت: اگر دولت ترکیه دست از اعزام نیرو و ارسال سلاح برای این گروه‌های تروریستی برمی‌داشت، امروز جریا‌ن‌های تکفیری این‌گونه تهدیدات را برای کشورهای منطقه نداشتند.

وی افزود: مواضع اخیر اردوغان علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر به خودش و دولت ترکیه برمی‌گردد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: توقع ما از دولت تدبیر این است که سفر اردوغان به ایران را به تعویق بیاندازد. 

آصفری تصریح کرد: اردوغان به دنبال رهبری بر جهان اسلام بوده، اما ملت‌های مسلمان آگاه هستند که تنها حامی واقعی مظلومان جهان، جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: قول و قرارهای آمریکا به اردوغان موجب شده تا دولت ترکیه مسیر اشتباهی را برود و از گروه‌های تکفیری حمایت کند، لذا وعده پوچ آمریکایی‌ها به او موجب این‌گونه مواضع شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود:مطمئنآ ملت‌های دنیا و مسلمانان جهان فراموش نمی‌کنند که اردوغان با حمایت از گروه‌های تکفیری تروریست،خون ملت‌های مسلمان را ریخته است، لذا به او اجازه نمی‌دهند که مدعی رهبری جهان اسلام باشد.

آصفری اظهار داشت: اهانت‌های اردوغان به ایران، بیشتر به خود او برمی‌گردد و تنها یک دادگاه بی‌طرف مشخص می‌کند که چه کسی به شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در منطقه کمک کرده و با اقدامات نسنجیده خود، به آن‌ها چراغ سبز نشان داده است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: لزومی ندارد به کسی که این‌گونه به ملت با فرهنگ و دولت ایران اهانت می‌کند، اجازه سفر به کشورمان را داد و باید اردوغان حتمآ قبل از سفر خود به ایران در مواضع خود تجدیدنظر کند و ما از دولت تدبیر می‌خواهیم که اجازه ندهند امثال اردوغان، عزت ملت ایران را زیر سؤال ببرند.


"سیدحسین نقوی حسینی" نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور ترکیه گفت: اظهارات وقیحانه "رجب طیب اردوغان" برخواسته از عصبانیت ترکیه از سیاست شکست خورده این کشور در حمایت از تروریست‌ها است. 

وی افزود:چون ترکیه‌ای‌ها در میدان حمایت از تروریسم شکست خورده اند اینگونه اظهار نظر می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه نباید صرفا به محکوم کردن اکتفا کند بلکه باید سفر اردوغان به ایران لغو شود.


وی تأکید کرد: باید این سفر لغو شود تا مسولان دولت ترکیه بدانند با ایران چگونه رفتار کنند.

نقوی حسینی در پایان گفت: سفر اردوغان به ایران با اینگونه اظهار نظرها، بر خلاف منافع  و عزت ملی است.

لزوم اقدام عملی دولت و مجلس

با توجه به نکات مطرح شده باید دولت یازدهم تأملی جدی بر سفر "اردوغان" رئیس جمهور امپراطورگرای عثمان‌واره ترکیه داشته باشد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم می‌تواند در این پروسه تأثیری همفرساز داشته باشد.



آیا


گزارش از : محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار