حاشیه‌های سینما در بهمن سال 93؛

از سیمرغی که بر شانه‌ی کهنه کارها نشست تا اکران عظیم‌ترین بروژه تاریخ سینمای ایران

مهم ترین رویداد سینمایی بهمن ماه ۹۳ را می توان برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر دانست.

به ګزارش خبرنګار سینما باشګاه خبرنګاران؛ مهم ترین رویداد سینمایی بهمن ماه ۹۳ را می توان برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر دانست؛ در افتتاحیه‌ی این جشنواره از سه تن از بیشکسوتان سینما که محمد علی کشاورز مهمترین‌شان بود، تقدیر شد.

امضای بیانیه ای برای حمایت از حضرت محمد (ص) از دیګر اتفاق مهم مراسم افتتاحیه بود.

سوت آغاز سی و سومین دوره جشنواره  فیلم فجر با ده دقیقه تاخیر زده شد و در اولین روز این دوره ۶ فیلم که  "ناهید" و "ارغوان" از شاخص ترین‌شان بودند، به نمایش در آمدند. در کل، روز آغازین سی و سومین دوره جشنواره فجر با استقبال کم مخاطبان همراه شد.

در دومین روز این جشنواره فیلم "خداحافظی طولانی"، "چهارشنبه 19 اردیبهشت" و "حکایت عاشقی "از جمله فیلم هایی بودند که به نمایش در آمدند و از چهره‌ی جدید سعید آقاخانی در سینما رو نمایی شد.  بازی این بازیګر به حدی درخشان بود که فرزاد موتمن گفت با دیدن بازی آقا خانی در این فیلم مو به تنم سیخ شد.

روز سوم روز زوج های سینمایی بود. ابراهیم حاتمی کیا نیز که خودش در این دوره هیچ فیلمی نداشت هر روز به کاخ جشنواره می آمد و به تماشای فیلم ها می نشست اما تلخ بودن سوژه‌ی فیلم‌ها به نوعی در ذوق مخاطب زده بود.

"دوران عاشقی" علیرضا رئیسیان از فیلم‌های خوب روز چهارم بودند اما سید شهاب الدین حسینی به دلیل فوت ېدرش در مراسم فیلمش حاضر نشد و همکارانش جای او را خالی کردند.

زمانی که این دوره جشنواره به میانه های راه رسیده بود شلوغ ترین روز های خود را تجربه می کرد؛ در حالی که مردم استقبال نسبتا خوبی از فیلم های جشنواره به عمل آورده بودند، مسوولان نگاه کم سویی به طرف آن داشتند.

در میانه‌ی جشنواره فیلم "ماهی سیاه کوچولو" با بازی مریلا زارعی و مصطفی زمانی اکران شد که مریلا زارعی به دنبال ایفای نقشش در این فیلم با نظرات مختلفی از سوی اهالی رسانه رو به رو شد  که به این منظور خبرنگار ما مصاحبه ای اختصاصی با او ترتیب داد.

در روز ېنجم سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر حاضران کاخ جشنواره شاهد اکران "عصر یخبندان "بودند  فیلمی که سبب شد تمام صندلی ها و حتی فواصل بین راهروها ېر از جمعیت شود و عده ای تصور کنند که این فیلم جوایز زیادی را از آن خود خواهد کرد.  

در ېایان این روز با حجت الله ایوبی که برای دیدن فیلم شکاف به کاخ جشنواره آمده بود مصاحبه ای در خصوص اکران فیلم محجمد رسول الله ترتیب  دادیم و او از اکران قېعی این فیلم در روز های جشنواره خبر داد.

در روز ششم جشنواره "رخ دیوانه" ابو الحسن داوودی نظر مخاطبان را به خود جلب کرد و طناز طبا طبایی بازیګر این فیلم در اظهار نظری جالب خود را آگاه به انواع مواد مخدر دانست و از تاثیر بد نگرفتن سیمرغ در سی و دومین دوره جشنواره فجر بر روحیه اش خبر داد.

"مزار شریف" و "شیفت شب" از جمله فیلم هایی بودند که در روز هفتم خود نمایی کردند. نشست‌های این دو فیلم هم حواشی خاص خودش را داشت. در نشست بعد از فیلم "شیفت شب" نیکی کریمی با جملاتی اعتراضش را نسبت به بی توجهی مسئولان به او در ۲۵ سال فعالیتش اعلام کرد و حسن برزیده هم صحبت هایی در خصوص دولت قبل داشت.

حضور گشت ارشاد در هفتمین روز جشنواره فجر را می توان مهم ترین اتفاق این روز دانست که با عکس العمل های متفاوتی همراه بود.

اما یکی از مهمترین مهمانان کاخ جشنواره در روز های ېایانی حضور شهین دخت ملاوردی معاون رئیس جمهور بود.

حرکات عجیب رامبد جوان و حامد بهداد هم از آن دسته حواشی بودند که نمی‌توان از آن گذشت.

هشتمین روز جشنواره را می توان زمستانی ترین روز آن دانست. "طعم  شیرین خیال" کمال تبریزی و "در دنیای تو چند ساعت است" با بازی لیلا حاتمی  و زری خوشگام  نتوانستند آن طور که باید و شاید انتظارات را از خود بر آورده کنند.

پس از چند روز دیدن فیلم های یاس آور در روز نهم فیلم "ایران برگر" مسعود جعفری جوزانی اکران وشد  خنده را بر لبان مخاطبان آورد. مهمترین اتفاق این روز را می توان اکران فیلم محمد رسول الله برای وزرا و مسولان سینمایی دانست.

اما پس از روز کسل کننده‌ی دهم، جشنواره اختتامیه ای به نسبت متفاوت با دیگر سالها داشت و قدیمی های سینما از جمله ابو الحسن داوودی و سعید آقا خانی سیمرغ ها را از آن خود کردند.

در کل سی و سومین دوره جشنواره فجر نسبت به سالهای گذشته کم حاشیه تر بود و تقریبا افراد می توانستند حدس بزنند سیمرغ قرار است روی شانه‌ی چه کسانی بنشیند. البته کم توجهی داوران به فیلم "روباه" بهروز افخمی، "ایران برگر" جوزانی و "عصر یخبندان" مصطفی کیایی از نکاتی بود که نمی شود از آنها چشم پوشی کرد.

در روز های پایانی بهمن ماه ۹۳ به دلیل اتمام جشنواره سکوتی نسبی بر فضای سینما حاکم شد و همه ی فیلمسازان این دوره منتظر آمدن لیست فیلم های اکران نوروزی بودند و جوانگرایی در زمینه ی کارګردانی و حضور پر رنگ فیلم اولی ها در سی و سومین دوره جشنواره فجر از نقاط مثبت آن بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار