گام به گام با مذاکرات هسته‌ای

افزایش احتمال برگزاری نشستهای شبانه/ فابیوس در راه لوزان/ تأیید ادامه حضور کری در لوزان

همه نگاه‌ها به تحولات لوزان دوخته شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1 امروز در حالی در لوزان سوئیس ادامه دارد که قرار بود دیروز پایانبخش نشستهای فشرده طرفین باشد. وزرای خارجه کشورمان و روسیه تحولات چند ساعت اخیر را با عبارت "پیشرفتهای عمده" توصیف می‌کنند و همین عامل، مهمترین دلیل تمدید مذاکرات عنوان می‌شود. وزیر خارجه کشورمان نیز ساعاتی پیش از حصول توافق بر سر مسائل کلیدی خبر داد.

-- 23:47: خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت خارجه فرانسه خبر داد "لوران فابیوس" در راه بازگشت به لوزان سوئیس است. وی پس از بازگشت به سوئیس بلافاصله در نشست‌های شبانه شرکت خواهد کرد.

-- 23:43: "ماری هارف،" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حساب توییتر خود نوشت: "همچنان در حال پیشرفت هستیم ولی به تفاهم سیاسی نرسیده‌ایم. کری تا پنجشنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان باقی خواهد ماند."

-- 23:25: منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکایی از باقی ماندن "جان کری" در لوزان دست‌کم تا پنجشنبه صبح خبر می‌دهند. این در حالی است که وزرای خارجه فرانسه، روسیه و چین در لوزان حضور ندارند و معاونان آنها در نشستها شرکت می‌کنند. ادامه حضور "کری" در لوزان، احتمال برگزاری نشستهای شبانه را افزایش داده است.

-- 23:14: همزمان با ادامه مذاکرات در لوزان، گزارش‌هایی درباره برگزاری نشستهای شبانه منتشر شده است. به نظر می‌رسد طرفین  مایلند مذاکرات دست‌کم امشب نیز ادامه پیدا کند. این در حالی است که برخی رسانه‌های فرانسه از احتمال بازگشت "فابیوس " -- وزیر خارجه فرانسه -- به لوزان تا ساعاتی دیگر خبر می‌دهند. وزرای خارجه آلمان و کشورمان هم "دقت" را در مذاکرات مهمتر از "زمان" ارزیابی کرده‌اند. اما وزیر خارجه آلمان به وضوح از احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای و لزوم بررسی پیشنهاد‌های بیشتر در مذاکرات امشب صحبت کرده است.

-- 21:54: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر ادامه مذاکرات تا زمان حصول نتیجه تصریح کرد: "این گروه 5 + 1 است که باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد برخوردی محترمانه با ایران داشته باشد یا می‌خواهد به ایران فشار وارد کند. آنها راه فشار را رفته‌اند؛ پس حالا زمان احترام فرا رسیده است." وی همچنین افزود: "حتی اعضای گروه 5 + 1 هم باید بر اختلاف‌های درونی خود غلبه کنند."

--19:20:کری وزیر امور خارجه آمریکا که در لوزان سوئیس بسر می برد به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: "ما امیدواریم تا شب به نتیجه برسیم."

--18:50: رویترز در گزارش خود از مذاکرات هسته ای نوشت: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران پس از نشست کابینه این کشور در پاریس، تصریح کرد که وی آماده است تا در صورت لزوم به میز مذاکره در شهر لوزان سوئیس بازگردد.
فابیوس گفت: مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک جمع‌بندی سریع، پیشرفت کافی نداشته است.

-- 14:27: عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان دقایقی پیش اعلام کرد هنوز اختلاف‌هایی وجود دارد که امضای توافق را به تأخیر می‌اندازد. وی متذکر شد تا زمانی که تصمیمی در خصوص لغو همه‌جانبه تحریم‌ها گرفته نشود، توافقی هم امضا نخواهد شد. لغو یک مرحله‌ای و کامل تحریم‌ها همواره یکی از پیش‌شرط‌های مهم مقامات کشورمان برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای بوده است.

-- 14:08: در شرایطی که وزرای خارجه چین، روسیه و فرانسه لوزان را ترک کرده‌اند، گمانه‌زنیها در خصوص آینده مذاکرات و احتمال حصول توافق در ساعات پایانی امروز افزایش یافته است. "لوران فابیوس،" وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده در صورت لزوم به سرعت به لوزان بازمی‌گردد. ولی از زمان بازگشت احتمالی وزرای خارجه روسیه و چین به لوزان اطلاعی در دست نیست. وزرای خارجه فرانسه و روسیه با خوشبینی لوزان را ترک کردند؛ اما همتای چینی آنها درباره آینده مذاکرات هشدار داد و سپس به فرودگاه ژنو عزیمت کرد.

-- 13:27: "فلیپ هاموند،" وزیر خارجه انگلیس درباره شرایط حاکم بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1 اظهار نظر کرد. وی از پیشرفت مذاکرات ابراز خوشبینی کرد ولی مدعی شد باز شدن گره مذاکرات به دست ایران رخ می‌دهد. "هاموند" در این خصوص گفت: "فکر می‌کنم به چارچوبی کلی از نوعی تفاهم رسیده‌ایم؛ ولی هنوز باید برای حل و فصل برخی نکات کلیدی تلاش شود. ... در چند روز گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم ولی مذاکرات به کندی پیش رفته است. ... به حصول پیشرفت بیشتر خوشبینم؛ ولی این بدان معناست که ایرانی‌ها باید بخواهند برای حل مشکلات باقیمانده با ما همسو شوند."

-- 13:16: وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه گروه 5 + 1 حاضر شد. البته وزرای خارجه روسیه، چین و فرانسه لوزان را ترک کرده‌اند. آخرین جلسه آنها دیروز بیش از 4 ساعت به درازا کشید. گفته می‌شود جلسه امروز برای نهایی کردن متن توافقی کلی تشکیل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار