یک فوق‌تخصص کلیه خبر داد

افزایش پیوند کلیه در کشور / انجام پیوند ریه توسط ایران، ترکیه و عربستان در منطقه

در میان کشورهای خاورمیانه تنها ۳ کشور ایران، ترکیه و عربستان پیوند ریه انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، احد قدس، فوق تخصص کلیه در همایش دانش‌آموختگان دانشگاه ایران افزود: پیوند کلیه در ۵ کشور شمال آفریقا مانند مصر، تونس، ‌الجزایر، لیبی و مراکش فراگیر شده است و با وجود قانونی شدن اهدای عضو از فرد مبتلا به مرگ مغزی همچنان این مسئله به دلیل تفاوت میان علمای اسلامی و قانون اجرایی نمی‌شود و هنوز اهدای عضو از افراد زنده صورت می‌گیرد. 

وی افزود: از سال ۲۰۰۷ تا کنون پیوند عضو در کشور الجزایر افزایش یافته و ۹۸ درصد اهدای عضو در این کشور از افراد زنده است. 

این فوق تخصص کلیه با اشاره به آمار پیوند اعضا در کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: در میان کشورهای خاورمیانه تنها ۳ کشور ایران، ترکیه و عربستان پیوند ریه انجام می‌شود و کشور ترکیه بالا‌ترین درصد پیوند کلیه را در منطقه به خود اختصاص داده است علاوه بر آن ایران اولین کشور در خاورمیانه است که در آن پیوند عضو از فرد مبتلا به مرگ مغزی انجام می‌شود. 

قدس‌ ادامه داد: در مجموع ترکیه اولین رتبه را در پیوند‌ها دارد و پس از آن ایران چنین جایگاهی را به خود اختصاص داده است. 

وی خاطرنشان کرد: البته ایران با خرید و فروش کلیه به آمار ترکیه نزدیک می‌شود همچنین پیوند کلیه در ایران رو به افزایش است و در سال ۲۰۱۳ در ایران ۲۶۷۰ پیوند کلیه انجام شد. 

این متخصص تاکید کرد: پیوند کبد نیز در ایران رو به افزایش است و این روند افزایشی در پیوندهای کبد از افراد مبتلا به مرگ مغزی نیز مشاهده می‌ شود و از میان ۵۹۲ مورد پیوند کبد، ۹۳ درصد از این افراد مبتلا به مرگ مغزی بوده‌اند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.