باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

آیا عربستان می‌تواند مدل "بحرین" را در "یمن" پیاده کند؟/ دو تفاوت اصلی "یمن" و "بحرین"/ تبعات دردناک برای آل‌سعود

شرایط "بحرین" با "یمن" متفاوت بوده و سرکوب اعتراضات مردم "بحرین"، دلیل بر این نخواهد بود که سعودی‌ها در "یمن" نیز کاری از پیش ببرند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ قریب به 13 روز است که عربستان با تهاجم خود به "یمن" زیرساخت‌ها و مردم عادی را هدف قرار داده و آرمانش تسلط بر "یمن" است. اما آیا رژیم آل‌سعود می‌تواند مدل "بحرین" را در "یمن" نیز پیاده کند؟


آیا عربستان می‌تواند مدل

اگر مروری به گذشته داشته باشیم زمانی که انقلاب مردمی بحرین در سال 2011 به اوج خود رسید به یک باره عربستان سعودی با گسیل نیرو و تجهیزات نظامی در ماه مارس آن سال، تلاش‌های گسترده‌ای در راستای سرکوب انقلاب مردمی بحرین انجام داد.


آیا عربستان می‌تواند مدل


*"بحرین" با "یمن" چه تفاوتی دارد 

یکی از تفاوت‌های اساسی مدل "یمن" با "بحرین" این است که اولآ زمانی که حمله نظامی به "بحرین" انجام شد و هجوم تجهیزات نظامی و نیروهای آل‌سعود به این کشور صورت گرفت، ملت "بحرین" مجهز و مسلح نبودند تا بتوانند از خود دفاع کنند.


پیروزی "انصارالله" یمن

ثانیاً حد فاصل سال‌های 2009 و 2010 "انصارالله" با متجاوزین سعودی درگیر شد و این درگیری منجر به پیروزی "انصارالله" شده است.



حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ درباره تحولات "یمن" و تجاوزات عربستان سعودی به این کشور، اظهار داشت: در "یمن"، عربستان اقدامات اولیه‌ای را برای تسلط تکفیری‌ها از جمله "القاعده" و "داعش" انجام داده، اما در این مسیر موفق نبوده است.


**موفقیت انصارالله در یمن

وی با اشاره به تلاش‌های عربستان برای جلوگیری از ایجاد دمکراسی در "یمن" تأکید کرد: اگر "انصارالله" بر "عدن" و تمامی نواحی "یمن" مسلط شود، دست تکفیری‌ها را در این منطقه کوتاه می‌کند و موفقیت حاصل خواهد شد؛ همچنان که "انصارالله" در مسیرش موفق بوده است.


آیا عربستان می‌تواند مدل


**ورود زمینی برای عربستان، کُشنده است
 
رئیس قرارگاه عمار با اشاره به انگیزه بالای یمنی‌ها برای مقابله با عربستانی که در ناز و نعمت پرورانده شده‌اند، خاطر نشان کرد: ورود زمینی برای عربستان کُشنده و ناممکن خواهد بود، مگر آنکه آن‌ها جنون داشته باشند!


رشنو: آمادگی ملت یمن برای مقابله با عربستان

"نبی‌الله رشنو" کارشناس مسائل استراتژیک درباره تحولات "یمن" و تجاوز "عربستان" به این کشور با اشاره به مشکلات عدیده‌ عربستان و مصرف داخلی تجاوز به یمن برای سعودی‌ها اظهار داشت: آن‌ها ادعا دارند که مطالبه‌ شصت ساله خود را در سیطره بر "یمن" انجام می‌دهند و یمن به علت موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی و بهره برداری خاص آن برای "عربستان" و بقایای حاکمیتی "منصورهادی" در عدن حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: نیروهای نظامی عربستان در صورتی که با سلاح‌های پیشرفته غربی تجهیز نشوند یک بستر مقابله برابر را برای ملت "یمن"، جریان انصار الله و مجموعه‌ نیروهای مردمی فراهم می‌کند.

آیا عربستان می‌تواند مدل


این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به طغیانگری و قصد سرزمین‌گشایی و تهاجم علیه تمامیت ارضی یک کشور مستقل یادآور شد: بعید است که ظرف روزهای آینده شیب اتفاقات کند شود و عربستان عقب نشینی کند.


دو تفاوت عمده "یمن" با "بحرین"


پس می‌توان نتیجه گرفت که اولاً مسلح بودن نیروهای مردمی "یمن" نسبت به ملت "بحرین" و تجربه درگیری نظامی "انصارالله" با آل‌سعود دو تفاوت عمده "یمن" با "بحرین" است.


آیا عربستان می‌تواند مدل


ادامه حملات در "یمن" با هدف کشورگشایی و پایمال کردن حقوق ملت در این کشور می‌تواند تبعات دردناکی برای آل‌سعود داشته باشد همچنان که عربستان فکر می‌کند "یمن"، "بحرین" است؛ حال آنکه باتلاق یمن در هفته‌های آتی در صورت تجاوز زمینی آل‌سعود، گویای همه چیز خواهد بود.


گزارش از : محمد زرچینی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار