سالاری در نشست خبری انتخابات شورا یاری‌ها عنوان کرد:

آرای سه تن از منتخبان شورایاری‌ها ابطال شد/4600 شکایت در خصوص ابطال رای منتخبان به ثبت رسید

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با اشاره به برگزاری چهارمین دوره انتخابات در بیست و دو اسفند ماه سال 93 گفت: رای سه تن از منتخبان شورایاری‌ها ابطال شد و حدود 4600 شکایت در خصوص ابطال رای منتخبین به ثبت رسیده است.

ابطال آرای سه تن از منتخبان شورایاری‌ها
به گزارش  خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران ، محمد سالاری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در نشست خبری امروز (دوشنبه) که در ساختمان شورای شهر و تالار غدیر برگزار شد با اشاره به انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها که در 22 اسفند ماه سال 93 برگزار شد، اظهار کرد: پس از تمهیداتی که در سطح شورای اسلامی شهر تهران با سایر نهادها انجام پذیرفت تصمیم به برگزاری این انتخابات که چند سالی با تاخیر مواجه شده بود گرفته شد. 

وی با توجه به اینکه 3 دوره سابقه انتخابات شورایاری‌های شهر تهران را داشته‌ایم افزود: خوشبختانه در این دوره تمام فرآیند اعم از اجرا و نظارت توسط ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با همکاری 5 تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. 

سالاری با بیان اینکه تاثیر گذاری در امور مربوط به شورایاری‌ها و شهرداری‌ها از حساسیت‌های بالایی برخوردار است، تصریح کرد: این انتخابات در 354 محله شهر نیاز به ساز و کارهای قانون مدارتری داشت و برای اینکه شاعبه‌ای در فرآیند انتخابات به وجود نیاید این انتخابات را به نحوی احسنت و سالم برگزار کردیم. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با تاکید بر اینکه باید این انتخابات را به سایر کلان‌شهرهای ایران انتقال دهیم یادآور شد: شورایاری ها می‌توانند در موفقیت یک شهر بسیار تاثیرگذار باشند، به همین منظور ما می‌توانیم این موفقیت را به سایر کلانشهرهای کشورمان انتقال دهیم تا آنها هم بتوانند به موفقیت در شهرها و محله‌هایشان برسند. 

وی ادامه داد: به جز اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای برگزاری انتخابات از دیگر ارگان‌ها و نهادهای مهم شهری (استانداری، فرمانداری و وزارت کشور) هم برای همکاری استفاده کرده‌ایم. از این منظر که این انتخابات باید دارای قانونی که مصوب مجلس شورای اسلامی است باشد. 

سالاری با تاکید بر اینکه این انتخابات در سطح دولت جمهوری اسلامی برای نخستین بار در شهر تهران مطرح و اجرایی شد، گفت: عملا به صورت رسمی دستور همکاری همه جانبه برای انتخابات را از سوی فرمانداری شهر تهران  صادر شد و به دنبال این دستور هیئت دولت، معاونت سیاسی به ارائه لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی شدند و شیوه‌نامه و آیین‌نامه مشترک  منطبق با دستورات وزارت کشور، فرمانداری ها، شهرداری‌ها، استان‌داریها، شوراها، کمیته‌آی تشکیل شد و همه عهده‌دار رعایت از این شیوه‌نامه و آیین نامه شدند. 
 
سالاری با بیان اینکه با تشکیل دادن این کمیته نتیجه‌ انتخابات مورد بررسی قرار گرفت تصریح کرد: فرمانداری تهران به عنوان مرجع تطبیق این انتخابات مطرح شد و موارد اصلاحی مجددا در سطح شورای اسلامی شهر تهران مورد تصویب قرار گرفت و نامه‌ای رسمی به فرمانداری تهران برای برگزاری چهارمین دوره شورایاری محلات ابلاغ شد. 

وی افزود: این انتخاب به صورت یک جایگاه مستقل در انتخابات بود که مبتنی بر ساختار و نحوه نظارت در شورای اسلامی به تصویب رسیده بود.
 
سالاری با تاکید بر اینکه 9 نفر از اعضای شورای اسلامی برای چهارمین دوره انتخابات عضو شده بودند گفت: مسئولیت ریاست، به عهده بنده اقبال شاکری به عنوان دبیر انتخابات و آباد به عنوان نایب رئیس این انتخابات مطرح شدند. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با اشاره به داشتن سالها سابقه در انتخابات شورایاری‌ها افزود: تمامی امکانات را برای برگزاری این انتخابات را داشتیم و هیات نظارت کار خود را از صفر آغاز کرده بود. 

وی با بیان اینکه این انتخابات در 354 محله شهر تهران برگزار شده بود یادآور شد: کمیته‌های مربوط به هیئت نظارت نیز در تمامی این 354 محله شهر مشغول فعالیت شدند و توانستند کار خود را به نحو احسنت انجام دهند تا مردم یک انتخابات سالم را شاهد باشند. 

سالاری با تاکید بر اینکه کمتر از 1800 صندوق در سطح شهر تهران داشتیم گفت: در مجموع نظارت‌ها 4800 نفر از همکاران را شناسایی و طی 15 روز بیطرف بودن این افراد در شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. 

وی افزود: تعداد شکایت درخصوص ابطال رای منتخبین 4600 شکایت بوده در مناطق به ثبت رسیده بود که به همین منظور کمیته مشترک را برای صحت این شکایت را با فرماندری تهران تشکیل دادیم و شکایت را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدیم که 90 درصد از آرا سالم بوده است و تنها 10 درصد از شکایات که در 80 محله شهر تهران بوده برای ما مشکوک بوده که آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید 56 صندوق را در سطح 21 محله مورد بازشماری قرار دهیم. 

سالاری تاکید کرد: کمتر از 4 درصد تغییر و جابجایی کاندیدها با توجه به شکایات انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که این انتخابات یکی از سالم‌ترین انتخابات رسمی کشور بوده است. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه بحث ابطال آرای دو محله در بین محلات دیگر را داشته‌ایم، تصریح کرد: تمامی صندوق‌های این دو محله مورد بازشماری قرار گرفت و خوشبختانه کمترین تغییر و تحولی نیز در جایگاه این افراد و آرای آنها مشاهده نکردیم. 

سالاری با تاکید بر اینکه آرای سه نفر از منتخبان شورا یاری‌ها توسط هیئت نظارت ابطال شد، گفت: تخلف این افراد خرید آرا بوده که طبق با قانون انتخابات رای آنها ابطال محسوب می‌شود. 

 
وی ادامه داد: 13 هزار و 815 نفر در جریان چهارمین دوره انتخابات شورایاری‌ها کد رهگیری دریافت کردند اما 1654 نفر توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند که از این میان 700 نفر به دلیل عدم سابقه سکونت رد صلاحیت شدعه بودند که این قانون با مصوبه بعدی لغو شد. 
950 نفر نیز به رد صلاحیت شدند و 108 نفر نیز به دلیل عدم احراز شرایط لازم توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شدند. 
 
رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها افزود: هیئت نظارت 95 درصد را تایید کرده که تنها کسانی که محکومیت کیفری موثر داشتند اعمال قانون شده و از شرکت در انتخابات محروم شدند. 

سالاری گفت:  542 هزار و 993 نفر در این دوره از انتخابات به پای صندوق های رای رفتند که این رقم در مقایسه با دوره قبل که رقم 418 هزار و 273 به خود اختصاص می‌دهد سیر صعودی داشته است. 

وی با اشاره به جنسیت شرکت‌کنندگان در چهارمین دوره انتخابات شورایاری ها، تصریح کرد: از میان 2 هزار 488 شرکت کننده اصلی 2 هزار و 170 نفر مرد و 308 نفر زن بودند که این رقم نشان‌گر آن است که 87.57 درصد مرد و 12.43 درصد زن در این دوره از انتخابات شرکت داشته‌اند. 

سالاری ادامه داد: تحصیلات شرکت کنندگان در چهارمین دوره انتخابات شورا یاری ها نسبت به دوره قبلی رشد تحصیلاتی را نشان می‌دهد واین آمار تحصیلاتی  بر اساس زیر است:  
1.57 درصد تحصیلات حوزوی، 2.6 درصد دکتری، 9.4 درصد فوق لیسانس، 35.19 درصد لیسانس، 16.59 درصد فوق دیپلم، 22.76 درصد دیپلم و  12.39 درصد زیر دیپلم که این ارقام در دوره قبلی به شرح زیر است: 
24.7  درصد زیر دیپلم، 12.31 درصد دیپلم، 7.6 درصد فوق دیپلم، 28.8 درصد لیسانس، 7.3 فوق لیسانس و 1.6 درصد دکتری بوده است. 

سالاری تاکید کرد: نمایندگی هیئت مرکزی انتخابات شورا یاری ها و به موجب نامه رسمی که برای ریاست محترم هیئت اجرایی یک ساعت پیش ارسال کرده‌اند صحت انتخابات چهارمین دوره شورایاری ها را اعلام می‌کنند و تا پایان ساعات امروز آرای کاندیدهای منتخب در سایت ستاد هماهنگی شورایاری ها به استحضار تمام کاندیدها و شهروندان خواهد رسید. 

وی در ادامه افزود: امروز در نرم افزاری توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت تهیه شده است و براسا کارشناسی های حقوقی اعتراضات و نتایج بازشماری و ابطال را در آن لحاظ کرده‌ایم که قطعا اعلام نتیجه این دوره از انتخابات با نتایج اعلامی قبلی متفاوت است. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها یکی از اساسی‌ترین چالش های انتخابات شورایاری‌ها حق توطن برای رای دهندگان است که این مسئله با همکاری سازمان ثبت احوال برای دوره‌های بعدی انتخابات شورا یاری ها برطرف می‌شود و اعمال حق توطن در این دوره از انتخابات میسر نبود چرا که 90 درصد حاضرین برای رای دادن دچار تناقض کد پستی با محله خود بودند و بازداری از دریافت رای شرکت‌کنندگان مسائل امنیتی را در پی داشت که در تلاش هستیم این مسئله در دوره های بعدی برطرف شود. 

 
سالاری با اشاره به تدوین آیین‌نامه های مصوب شورا یاری‌ها تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم و در اولویت شورا تعیین تکلیف و تدوین وظایف شورایاری‌ها با تغییرات و بازنگری‌های مجدد هستند و مجموعه هیات نظارت با همکاری جامعه‌شناسان این مساله را مورد بررسی قرار می‌دهند. 

وی ادامه داد: نهاد شورایاریها نهاد مدنی و اجتماعی است و با تجربه موفق انتخابات شورایاریها سعی در انتقال این تجربه به سایر کلانشهر ها است. 

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها  ادامه داد: اعضای شورایاری حق‌الزحمه نمی‌گیرند و مبلغ 100 میلیون تومان زیر نظر هیات امنا پایه و با امضا رییس سرای محله برای امور محله صرف می شود.
  
*بارگذاری برج‌های بلند مرتبه جایگزین پادگان‌ها، مورد توافق شورای شهر نیست 

سالاری با اشاره به تکلیف شهرداری مبنی بر خروج پادگان‌ها اظهار کرد: شهرداری تهران مکلف است اقداماتی را مبنی بر خروج پادگان‌ها از شهر تهران انجام دهد و در این زمینه نیز تعاملات خوبی با نهادهای نظامی انجام گرفته است اما باید این مساله  را مد نظر داشت که خروج پادگان‌ها نباید جایگزین بارگذاری برج‌های بلندمرتبه شود. 

سالاری در پایان گفت: این مساله مورد توافق اعضای شورای شهر است و در کمیسیون ماده 5 شهر تهران و با مسئولان جلسات مختلفی داشته‌ایم و به توافقات خوبی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم و امیدواریم این چالش هرچه سریعتر برطرف شود. 

انتهای پیام/  
برچسب ها: شورا ، شهر ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار