اخبار حوزه دنیای ارتباطات در هفته گذشته ؛

از کاهش درآمد اپراتورهای ارتباطی روی میز محاسبه تا ورود سیم کارت‌های کودک تا اردیبهشت ماه

کاهش درآمد اپراتورها و بررسی آن در نشستی مشترک با سازمان تنظیم مقررات و همچنین ورود سیم کارت‌های کودک و نوجوان تا اردیبهشت ماه ازجمله اخبار هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات باشگاه خبرنگاران ،حذف PCM از سفارش‌های مخابراتی، کاهش رفتارهای غیرقانونی با اخذ احراز هویت مشترکان تلفن همراه، آمادگی دو اپراتور تلفن همراه در ارائه سیم‌ کارت کودک تا پایان اردیبهشت، کاهش درآمد مکالمه و پیامک با ظهور شبکه‌های پیام رسان موبایلی ازمهمترین عناوین خبری هفته گذشته بود که درادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.

بیش از 21 میلیون مشترک حرفه‌ای دیتا از شبکه ایرانسل استفاده می‌کنند

علیرضا قلمبر دزفولی  مدیرعامل ایرانسل در مراسم رونمایی و عرضه رسمی گوشی‌های جدید S6 و S6 Edge  سامسونگ که با سیم کارت نسل چهار و اینترنت رایگان ایرانسل به خریداران عرضه می‌شود، اظهار کرد: یکی از قابلیت‌های ویژه S6 چیپ‌ست‌هایی است که در آن بکار رفته است که از فناوری Cat6 پشتیبانی می‌کند.

وی از امکان دانلود دیتا با سرعت تا 150 مگابیت بر ثانیه روی شبکه نسل چهارم ایرانسل خبر داد و گفت: ظرف مدت کوتاهی که از ارایه خدمات نسل سوم و چهارم ایرانسل می‌گذرد، درحال حاضر بیش از 21 میلیون کاربر دیتایِ حرفه‌ای در شبکه ایرانسل فعال هستند و تعداد مشترکان شبکه‌های نسل سوم و چهارم ایرانسل هم به بیش از هفت میلیون مشترک افزایش یافته است.

PCM از سفارش‌های مخابرات حذف شد

داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: 90 درصد PCM های سراسر کشور از سفارش‌های مخابرات حذف و خطوط فیبر نوری تبدیل به خطوط مسی شده است.

وی با اشاره به حذف PCM از مخابرات اظهار کرد: با توجه به افزایش درخواست‌های نصب اینترنت، خطوط PCM به عنوان خطوط فیبر نوری تبدیل به خطوط مسی و PCM از مخابرات حذف می‌شود. 

سخنگوی شرکت مخابرات ایران افزود: در حال حاضر 90 درصد PCM های سراسر کشور حذف شده است و با توجه به درخواست‌هایی که برای اینترنت می‌شود ، PCM تبدیل به خطوط مسی و ADSL  به مشترکان واگذار می‌شود.

کاهش رفتارهای غیرقانونی با اخذ احراز هویت مشترکان تلفن همراه

غلام رضا داداش‌زاده معاون سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیوئی گفت: اخذ احراز هویت مشترکان تلفن همراه به میزان قابل توجهی رفتارهای غیر قانونی مشترکان تلفن همراه در کشور را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اخذ احراز هویت مشترکان تلفن همراه اظهار کرد:اخذ کد ملی را یک پروژه بزرگی دانست  که با همکاری و مشارکت اپراتور ها تلفن همراه دنبال می شود.

آمادگی دو اپراتور تلفن همراه در ارائه سیم‌کارت کودک تا پایان اردیبهشت

علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، در اولین نشست مشترک اپراتورهای تلفن همراه با سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی با اشاره به وضعیت ارائه سیم کارتهای کودک اظهار داشت: با توجه به افزایش دسترسی مشترکان به ویژه کودکان و نوجوانان به تلفن ‌های همراه، طرح سیم کارت‌های کودک و نوجوان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود:مقرر شد که اپراتورهای تلفن همراه سیم کارت‌های خود را تا پایان اردیبهشت ارائه کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت:‌ در حال حاضر دو اپراتور طرح‌های خود را ارائه دادند و امیدواریم اپراتور دیگر نیز آمادگی ارائه سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان را تا پایان اردیبهشت ماه داشته باشند.

عمیدیان با اشاره به ورود نسل‌های پنجم تلفن همراه، تصریح کرد: نامبر پرتابلیتی، رومینگ ملی و توسعه ICT در بخش محتوا و اپکیشن موبایل و همچنین توسعه تلفن ثابت در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار گرفته که امیدواریم این توسعه در بخش همراه و ثابت انجام شود.

کاهش درآمد مکالمه و پیامک با ظهور شبکه‌های پیام رسان موبایلی

علیرضا دزفولی مدیر عامل ایرانسل در نخستین نشست مشترک سه اپراتور تلفن همراه با اشاره به ظهور نرم افزارهای موبایلی و تاثیر آن بر درآمد اپراتورها اظهار کرد: در حال حاضر پرداختی‌ها به دولت در حوزه تلفن همراه استثنایی است به طوری که اپراتور 50 درصد از کل درآمد‌های خود را به دولت برمی‌گرداند.

 وی افزود: کاهش یا تثبیت تعرفه‌های تلفن همراه سیاست دولت است و در کنار این موضوع با وجود نرم افزارهای موبایلی، کاهش قابل توجهی بر درآمد اپراتورها از محل مکالمه یا پیامک بوجود آمده است که باید فکری به حال حصول درآمد و کاهش مدت زمان دریافت سرمایه شود.

مدیر عامل ایرانسل در ادامه عنوان کرد: اگر مجموع درآمد 10 سال گذشته ایرانسل با رقم 5.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این اپراتور مقایسه شود، نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از درآمد ها تبدیل به سرمایه گذاری شده است. به همین منظور لازم است دولت حمایت‌هایی را برای اپراتورها در بگیرد که پیشنهاد ما خارج کردن دیتا از سهم 28.1 درصدی دولت از درآمد اپراتورها است.

اخذ مجوز نصب 26 سایت آنتن تلفن همراه در سال 93

وحید صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار در نخستین نشست مشترک اپراتورهای تلفن همراه با اشاره به سرویس‌دهی اپراتور اول تلفن همراه اظهار کرد: تامین منابع ارزان قیمت از صندوق توسعه ملی که برای بخش آی سی تی 150 میلیون دلار پیش بینی شده بود، پرداخت نشده است که متاسفانه یکی از مشکلات تامین مالی اپراتورها است.

وی افزود: همراه اول در سال 92 و 93 مبلغ 4 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام داده که معادل 18 سال قبل بوده است.

جابه جایی شماره بین اپراتورها تا دوسال دیگر بعید است

وحید صدوقی مدیرعامل ارتباطات سیار در مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول با اشاره به مجموعه عملکرد اپراتور اول تلفن همراه اظهار کرد :در توسعه سهم بازار و واگذاری سیم کارت روند افزایشی داشتیم به این صورت که در سال گذشته 510  هزار سیم کارت دائمی به نام مشترکان ثبت شد.

وی با بیان اینکه مشترکان دائمی سرمایه های اصلی این اپراتور هستند ، افزود :در حال حاضر 17.5 میلیون مشترک داریم و طور کل سهم بازار در حال حاضر 61 درصد و ضریب نفوذ همراه اول 80.5 درصد است.

کاهش درآمد اپراتورهای ارتباطی روی میز محاسبه

هزینه‌ی بالای فرکانس وتعرفه‌های گمرکی وبه دنبال آن کاهش درآمد اپراتورها دغدغه اصلی و مشترک اپراتورهای ارتباطی شده است.

با اظهار نگرانی مشترکان اپراتورهای ارتباطی نسبت به اختلال وکاهش کیفیت وسرویس‌دهی  و همچنین کاهش استقبال مشترکان تلفن‌های ثابت و سیار و در پی آن کاهش درآمدهای ارتباطی ،سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیوئی از برگزاری نشست‌های ماهیانه مشترک با اپراتورهای ارتباطی خبر داد که به همین منظور اولین نشست مشترک بین سازمان تنظیم مقررات واپراتورها درهفته گذشته برگزار شد.

در این نشست مدیران اپراتورهای ارتباطی از تعرفه‌های گمرکی،هزینه بالای فرکانس وسخت‌گیری شهرداری در خصوص نصب تجهیزات مخابراتی که قطعا همه ی این عوامل بر روی کاهش درآمد اپراتورها تاثیرگذار است ودر نهایت موجب کاهش سرویس‌دهی در حوزه اپراتورهای ثابت و سیار می‌شود سخن گفتند.

مدیران عامل اپراتورهای اول ودوم تلفن همراه به موضوع سنگینی هزینه گمرک اشاره کردند که دراین خصوص رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیوئی به راه‌اندازی گمرک تجهیزات مخابراتی و کاهش تعرفه‌های در این بخش اشاره کرد.

رومینگ، طرحی به ظاهر ملی در کشور

رومینگ ملی، طرحی که صحبت از یک تحول بزرگ در آنتن‌دهی تلفن همراه بود، گویا از همان ابتدا یکی از اپراتور‌ها با اپراتوری که سهم کمتر دارد، مشکل داشت.

همچنین هفته گذشته در مورد وضعیت رومینگ ملی گزارشی منتشر شد.خرداد سال گذشته بود که طرحی به نام رومینگ ملی برای پوشش بهتر اپراتورها و ایجاد ارتباط مکالمه‌ای راحت افتتاح شد. طرحی که با اجرای آن تصور می‌شد با اختلالات در مکالمه یا قطع آنتن تلفن همراه، یک اپراتور خدمت شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتور‌های میهمان قرار می‌دهد و با انعقاد موافقت‌نامه از اپراتور میهمان هزینه دریافت می‌کند.

اجرای این طرح، صحبت از یک تحول بزرگ در‌ آنتن دهی تلفن‌ها بود که به این منظور توقع ما از رومینگ ملی بیشتر از آمار موجود بوده است.

نکته‌ای که حتی رئیس نظارت و اعمال رگولاتوری آن را تایید می‌کند، این است که رومینگ ملی فقط مکالمه و پیامک را شامل می‌شود و از اینترنت رومینگ خبری نیست. اما گویا این رومینگ ملی بیشتر قبیلیه‌ای شده و مناطقی که پوشش مناسب ندارند، کم نیستند.

اما عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی علت کاهش پوشش و اینکه چرا یکی سهم بیشتر می‌برد، اینگونه می‌گوید: یکی از اپراتورها با آن اپراتوری که سهم کمتر دارد مشکل داشته است و در حالی صدری مدیر عامل رایتل، اپراتور سوم تلفن همراه را بیشترین بهره‌ور از رومینگ ملی می‌داند و صدوقی مدیر عامل ارتباطات سیار نیز اولویت‌بندی اجرای این طرح را اپراتور اول عنوان می‌کند، اما اپراتور دوم نیز در این مورد سکوت می‌کند.

مهلت ثبت نام درپنجمین جشنواره ملی فاوا تا 2 اردیبهشت، تمدید شد

فرنقی زاد دبیر اجرایی پنجمین جشنواره ملی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تمدید مهلت ثبت نام در پنجمین جشنواره ملی فاوا تا 2 اردیبهشت 94 خبرداد.

وی ادامه داد: این جشنواره، به منظور ارتقاء و توسعه کاربرد و افزایش توانمندی بخش ICT ، با هدف ایجاد شور ونشاط در این حوزه، درتاریخ 94/2/27 برگزار می شود.

سرویس پست لجستیک گسترش می یابد

در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه و لجستیکی، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و گروه صنعتی انتخاب تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات متقابل، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه به کارگیری از توان و ظرفیت پست لجستیک با حضور مهندس مهری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و مهندس دیانی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب امضا و مبادله شد.

وی رویکرد شبکه پستی را استفاده از توان بخش خصوصی در زمینه پست لجستیک عنوان و تاکید کرد: مجموعه مصمم است تا فرایند همکاری ها به صورت برد- برد پیش رود.

مدیرعامل شرکت پست، به تفاهم نامه‌های منعقد شده پست ایران با کشورهای همسایه ترکیه، آذربایجان و عراق در زمینه همکاری‌های پستی از جمله خرید و فروش اینترنتی اشاره کرد و افزود: با تعامل موثر دو بخش، این همکاری می تواند از سطح ملی به منطقه ای و بین المللی توسعه یابد.

مهندس مهری با بیان این که عزم جدی مجموعه، توسعه پست لجستیک است، افزود: حضور شرکت انتخاب در رونق این بخش بسیار موثراست.

فراخوان صدور پروانه اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه منتشر شد

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری اعلام کرد: به منظور افزایش رقابت، کیفیت و پوشش نیازهای مشتریان و ترغیب نوآوری و ارائه خدمات ارزش افزوده در بازار تلفن‌همراه کشور، پروانه اپراتورهای مجازی تلفن‎همراه (MVNO) صادر می‌شود.

صادق عباسی شاهکوه معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری با اشاره به اینکه "اصول حاکم بر پروانه‌های مجازی تلفن‌همراه" در اسفندماه سال گذشته در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت پروانه MVNO می توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی و مطالعه دقیق  این مصوبه و فراخوان صدور پروانه MVNO از شرایط دریافت پروانه و مدارک و مستندات لازم آگاه شوند.

وی تصریح کرد: متقاضیان دریافت پروانه می‌توانند از پانزدهم اردیبهشت تا پانزدهم مرداد سال جاری درخواست خود را همراه با مدارک و مستندات لازم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار