آخوندی مطرح کرد

لزوم سرمایه‌گذاری سالانه 3 میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل ریلی/ پیشرفت 52 درصدی در این صنعت

وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد: باید تمامی حوزه‌ها در بخش حمل‌ونقل، صنعت، تجارت با یکدیگر هماهنگ و متکی شوند و بر مبنای ریل حرکت نمایند.

لزوم سرمایه‌گذاری سالانه 3 میلیارد دلار حوزه حمل و نقل ریلی/ پیشرفت 52 درصدی در این صنعت
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم زمان خیزش و رستاخیز فرا رسیده است، گفت: در صنعت حمل‌ونقل ریلی باید دولت تمام تلاش خود را در حوزه‌های مختلف ریلی به کار گیرد .

وی در ادامه افزود: باید تمامی حوزه‌ها در بخش حمل‌ونقل، صنعت، تجارت با یکدیگر هماهنگ و متکی شوند و بر مبنای ریل حرکت نمایند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای این کار به همکاری همه بخش‌ها از جمله دانشگاه، صنعت و سیاست نیاز داریم و از همه مهم‌تر به یک سرمایه‌گذار مهم نیازمند هستیم.

آخوندی با اشاره به اینکه تلاش ما این بوده که تا دو روز آینده به عنوان یک رایزن مختلف همه گروه‌های مختلف را داشته باشیم افزود: ما در این چند روز یک کنفرانس مهم در بخش حمل‌ونقل ریلی داریم و همچنین یک اجلاس اکو نیز در زمینه حمل‌ونقل ریلی در برنامه است که تمام اینها به نظر یک اتفاق مهم می‌رسد.

آخوندی اظهار داشت: تا سال 1400، 25 میلیارد دلار در بخش زیرساخت، روساخت و تجهیزات در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی باید سرمایه‌گذاری شود و به طور میانگین سالانه 3 میلیارد دلار باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: یک مطلب بسیار مهمی که باید گفته شود این است که ما نیاز به یکپارچگی در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی داریم و تا این یکپارچگی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم پیشرفت نماییم.

آخوندی با اشاره به اینکه متأسفانه ایران در حال حاضر دچار انقطاع شده است،گفت: زمانی که از یکپارچگی صحبت می‌کنیم باید در همه بخش‌ها این موضوع وجود داشته باشد در حال حاضر ما باید یک کالا را از مبدأ تا مقصد بدون انقطاع برسانیم ولی متأسفانه ما در طول این مدت دچار انقطاع می‌شویم و در بخش بندر دچار مشکل هستیم.

وی یادآور شد: ما حتی در نحوه قرارگیری ایستگاه‌های ریلی نیز دچار مشکل هستیم و از همه مهم‌تر در بخش حومه‌ها نیز با مشکل عمده عدم ورود راه‌آهن به ایستگاه مواجه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهر تهران هنوز ایستگاه‌ها مربوط به 70 سال پیش است این شهر با وجود پیشرفت‌های بسیار هنوز همان ایستگاه چند دهه گذشته را دارد و هیچ تغییر نکرده است گفت: ما نیاز به یک سیستم ایستگاهی بسیار مهم در حمل‌ونقل بین شهری داریم که باید برای ایجاد آن تلاش‌های بسیاری کنیم.

آخوندی تصریح کرد: بحث مهم دیگر در حوزه حمل‌ونقل ریلی ایجاد حمل‌ونقل ریلی در حومه شهرها است که در حال حاضر 4 میلیون نفر در حومه شهرها زندگی می‌کنند ولی متأسفانه عمده حمل‌ونقل این افراد توسط جاده صورت می‌گیرد و باید این موضوع را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهیم.

وی یادآور شد: نگاه یکپارچه در بحث نحوه مبادله در سیستم حمل‌ونقل فقط در پایتخت نباید باشد بلکه در اکثر کلان‌شهرها این موضوع باید مورد بحث قرار گیرد.

آخوندی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی سه بحث از جمله بار، مسافر و حومه را به طور همزمان دنبال می‌کنیم ولی لازمه این سه مورد بازسازی کل صنعت حمل‌ونقل ریلی است به طوری که کلیه خطوط و شبکه ایستگاه‌ها باید از نو مورد بازسازی قرار گیرد. در  حال حاضر باید سیستم حمل‌ونقل ریلی را به طوری برنامه‌ریزی کنیم که به صنعت هوایی متصل شود متأسفانه از سال 89 فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح شده است ولی هنوز مسافران نمی‌توانند با ریل به این فرودگاه سفر کنند.

آخوندی تصریح کرد: در بخش حمل‌ونقل ریلی دریایی و زمینی باید یکپارگی وجود داشته باشد و حمل‌ونقل درون شهری و برون شهری در این زمینه بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در حال حاضر یک تن فولاد نیازمند 3.5 تن حمل‌ونقل است و باید در این حوزه نیز بازنگری جدی صورت گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: اتفاقات بسیار مهمی در حوزه راه و شهرسازی صورت گرفته است به طوری که ما در راه متصل شدن به کشور عراق هستیم و این اتفاق بسیار مهمی است که ایران به عنوان چهارراه اتصال به کشورهای جهان محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در جهت ارتقا و بهره‌وری در صنعت ریلی به دنبال اقدامات گسترده‌ای هستیم گفت: سیستم ITC را در تمامی شبکه‌های حمل‌ونقل ریلی ایجاد کرده‌ایم و این یک تقاضای بسیار مهم برای این صنعت محسوب می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: تراک‌بندی در این حوزه بسیار مهم است که این موضوع نیز در حال انجام شدن است و شرکت راه‌آهن به دنبال دو الی چهار خطی کردن ریل‌های خود است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تمامی این فعالیت‌ها نیاز به یک سرمایه‌گذاری بزرگ دارد.

آخوندی با اشاره به اینکه موفق شدیم بند "واو" و بند"ق"‌ را در بودجه تصویب کنیم گفت: در بند "واو"، صندوق توسعه ملی برای تمامی سرمایه‌گذاران حمل‌ونقل ریلی در زیرساخت‌ها و ناوگان‌های حمل‌ونقل ریلی تسهیلات ارائه می‌کند و این موضوع در حوزه راه‌آهن بسیار اتفاق مهمی است در بند "ق" نیز سرمایه‌گذار هر چقدر در این حوزه صرفه‌‌جویی کند به میران صرفه‌جویی خود تسهیلات می‌گیرد که این موضوع نیز نقش موثری در پیشرفت حوزه ریلی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما باید یک تعادل بین حمایت و رقابت ایجاد کنیم گفت: در صورتی که فقط به دنبال حمایت باشیم میزان تولید و همچنین میزان کیفیت کاهش می‌یابد بنابراین ما حمایت را در کنار رقابت برای تولیدکنندگان در نظر داریم.

آخوندی توضیح داد: در یک سال اخیر علی‌رغم تمام نابسامانی‌ها توانستیم پیشرفت‌های بسیاری از جمله در سال 93 نسبت به سال 92، 52 درصد رشد داشته‌ایم همچنین در دو ماهه اول امسال نیز رشد 100 درصدی را تجربه کرده‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار