گزارش/

حمل و نقل سبز کشور رو به زردی است/ کاهش میزان ترازیت ریلی

حمل و نقل سبز به عنوان مهم‌ترین صنعت کشور در حال حاضر با کاهش میزان ترانزیت و همچنین کاهش میزان سرمایه‌گذاران روبرو شده است.

حمل و نقل سبز کشور رو به زردی است/ کاهش میزان ترازیت ریلیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ حمل و نقل ریلی در حال حاضر به عنوان حمل و نقل سبز نقش موثری در گسترش و توسعه اقتصاد کشور دارد. 

براساس این گزارش؛ صنعت حمل و نقل به عنوان کاهش دهنده هزینه‌های سوخت،کاهش آلودگی و افزایش سرعت در بخش جابه‌جایی‌ها این سال‌ها توانسته است جایگزین بسیاری دیگر از حوزه‌های حمل و نقل از جمله جاده‌ای، هوایی و دریایی شود. 

این گزارش می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های اخیر این صنعت به دلیل عدم سرمایه‌گذاری کافی و شرایط تحریم نتواسته پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد و بسیاری از واگن سازی‌های کشور به دلیل نداشتن اعتبارات کافی خوابیده است. 

دولت یازدهم در بدو ورود خود به شعار و حمایت از بخش حمل و نقل ریلی روی آورد و از ایران به عنوان چهارراه توسعه یاد کرد و گفت: ما سعی کرده‌ایم با راه‌اندازی راه‌آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان جانی دوباره به راه ابریشم ببخشیم. 

آخوندی در خصوص این راه‌آهن گفت: با راه‌اندازی این خط ریلی که راهگذر ریلی «شمال - جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. 

این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد خلیج فارس متصل می‌کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه‌های حمل بار را کاهش می‌دهد. 
 
به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، این طرح در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها اجرا شده است، ضمن آن که در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نیز نقش محوری خواهد داشت. 

براساس این گزارش؛ متاسفانه بعد از گذشت 6 ماه از راه‌اندازی این ریل هیچ خبری از این پروژه عظیم در کشور نیست. 

همچینن سال گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی گزارشی از وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور ارایه کرد و طرح‌های این وزارتخانه برای توسعه شبکه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ مورد بحث و بررسی قرار داد. 

رییس جمهوری تسریع در اتصال شبکه راه آهن کشور به راه آهن کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد و از وزارت راه و شهرسازی خواست نسبت به افتتاح راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان و تکمیل راه آهن خواف – هرات در چند ماه آینده اقدام کنند. 

از سوی دیگر و طبق گزارشات رسیده؛ متأسفانه ميزان ترانزيت ريلی طی سال‌های اخير بسيار کم بوده به طوری که در سال ۹۲ حجم ترانزيت ۵۰۰ هزار تن بوده است. 

این گزارش می‌افزاید: ميزان ترانزيت ريلی در سال ۹۳ با رشد ۵۶ درصدی به حدود تنها ۷۵۰ هزار تن افزايش يافته و به گفته تعدادی از مسولان در حال برنامه‌ريزی برای رشد ۸۰ درصدی ترانزيت ريلی در سال جاری نسبت به سال گذشته هستيم، ضمن اينکه بايد در سال‌های آينده نيز اين ميزان روند صعودی داشته باشد. 

شایان ذکر است؛ از 27 اردیبهشت ماه تا 30 اردیبهشت ماه نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با حضور 150 شرکت داخلی برگزار شد که در این نمایشگاه چندین قرارداد مهم توسط تعدادی از شرکت‌ها انجام شد و حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه این قراردادها در سال آینده چه می‌شود و میزان ساخت واگن‌ها در سال آینده به چه تعداد می‌رسد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۴:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
انزلی و خسروی و مهران به شبکه وصل بشن ,بارها و مسافران بسیار بیشتری رو می شه از طریق شبکه ریلی انتقال داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
گرونه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بزار واگنهاشون خالی بره برگرده
انشاا... ما هم ماشین میخریم دیگه سوار قطار نمیشیم
Singapore
شاهين
۱۳:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
گرونه آقاجان خييييييلى گرونه
آخرین اخبار