نوبخت در همایش فرمانداران مطرح کرد:

برای خروج از رکود و مهار تورم باید سیاست‎های اقتصاد مقاومتی را به درستی پیاده کنیم

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه کاستن هزینه‌های جاری در ارتباط با موضوع نفت یکی از سیاست‌های چهارگانه اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم اعتبارات جاری را کاهش داده و به اعتبارات عمرانی بیافزاییم و برای خروج از رکود و مهار تورم باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به نحو درستی پیاده کنیم.

برای خروج از رکود و مهار تورم باید سیاست‎های اقتصاد مقاومتی را به درستی پیاده کنیمبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در همایش فرمانداران کشور که در روز یکشنبه 10 خرداد در وزارت کشور برگزار شد با اشاره به بودجه سال جاری اظهار داشت: پیش‌بینی عملکرد این بودجه متفاوت با ارقام مصوب بود این بودجه با منابع عمومی 224 هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال شد و در آن محدوده زمانی قیمت نفت در حد 70 دلار بود لذا بودجه سال 94 با پیش‌بینی 72 دلار برای هر بشکه نفت خام تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

وی ادامه داد: مجلس به جهت پایین آمدن قیمت نفت در آن فاصله زمانی پیش بینی آنها این بود که این عدد پیش برآوردی است و بودجه سقف قیمت نفت متناسب با افت قیمت نفت تغییر کند و مجلس سقف بودجه پیش بینی شده 224 هزار میلیارد تومان را به 236 هزار میلیارد تومان افزایش داد ارقامی که در حال حاضر در ردیف‌های مختلف برای اعتبارات هزینه‌ای تملک دارایی و سرمایه تعیین شده برپایه 236 هزار میلیارد تومان است و مجلس به این امر توجه داشت که این عدد خوشبینانه و غیرواقعی است از این‌رو در ماده واحده حکمی تسریع شد مبنی بر اینکه در 6 ماه اول سالجاری سقف منابع عمومی در حد 220 هزار میلیارد تومان باشد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بر این امر اذعان داشت که در 6 ماهه دوم سالجاری اگر منابع تحقق پیدا کند آن وقت نسبت به 16 هزار میلیارد تومان تا 236 میلیارد هزار تومانی که اعلام شده بود تخصیص اعتبار دهد و کمتر از اعدادی که برایشان ردیفی منظور شده بود بودجه را تنظیم کردند. 
سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر سقف منابع ما در حدود 236 هزار میلیارد تومان است که در قانون بودجه کمتر از آنچه که ابلاغ شده بود اعتباراتی را اختصاص دادیم و با یک مدیریت صحیح جداول بودجه را ابلاغ کردیم.

وی تأکید کرد: سقف پایین قانون بودجه با توجه به واقعیت‌هایی که در اقتصاد وجود دارد و قابل تحقق نیست سازمان برنامه‌ریزی کشور امسال بعد از تصویب قانون بودجه براساس پیش‌بینی‌هایی که از واقعیت‌های این ارقام داشت پیش‌نویسی را تهیه کردند در وضعیتی که در سالجاری متصور هستیم در خوش‌بینانه‌ترین شرایط که قیمت نفت در حدود 52 دلار باقی بماند و پیش بینی ما این است که 199 هزار میلیارد تومان منابع استحلالی‌مان تا پایان سال باشد و براساس همین رقم پیش‌بینی‌مان برای سالجاری این است که برخی از پرداخت‌ها اجتناب ناپذیر است و باید این اعداد و ارقام را پرداخت می‌کردیم.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه در همین شرایط 30 هزار میلیارد تومان باید برای طرح‌های عمرانی کنار گذاشته شود تصریح کرد: در قانون بودجه براساس 236 هزار میلیارد تومان که تضمین شده بود 50 هزار میلیارد تومانش باید صرف اعتبارات عمرانی می‌شد که قابل تحقق نیست بنابراین از این رقم 184 هزار میلیارد تومان غیرقابل اجتناب است و حتما باید پرداخت شود و از جمله این پرداخت‌ها شامل اعتبارات عمرانی، حقوق و دستمزدها می‌شود.

وی افزود: در بخش دیگر این پرداخت‌ها مربوط به سایر حوزه‌ها می‌شود که نمی‌توانیم آن را پرداخت نکنیم مانند کمیته امداد که به مستمری خانواده‌های تحت پوشش تعلق می‌گیرد و همچنین ردیف‌های متمرکزی داریم که نمی‌توانیم پرداخت نکنیم مانند یارانه‌ها.

وی تأکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها موضوع قابل تأملی است که بخشی از آن تاحال حاضر مخالف قانون اجرا می‌شد و ما یک‌ گام در جهت اصلاح آن برداشتیم.
نوبخت افزود: ما برای تحقق طرح‌های عمرانی به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و با این ارقام نمی‌توان پروژه‌های نیمه تمام را اجرایی کرد اما برخی از پروژه‌های کلنگ خورده را باید به اتمام برسانیم و برای اجرایی شدن این طرح باید از هزینه‌های جاری کم کنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه 2900 طرح ناتمام در سال گذشته باقی مانده است اظهار داشت: دولت تدبیر و امید بر روی پروژه‌هایی که قابلیت اتمام در سال 93 داشتند را مورد بررسی قرار داد و 246 طرح را انتخاب کرد و منابع اعتباراتی را برای آنان فراهم ساخت در این راستا برخی از طرح‌ها جنبه بین پروژه‌ای داشتند از جمله پروژه‌های راه آهن که می‌توانست یک منطقه را به راه آهن سراسری وصل کند.

نوبخت با بیان اینکه این طرح‌ها می‌تواند به توازن منطقه‌ای کمک کند اظهار داشت: در حال حاضر طرح‌های عمرانی نیمه تمام در 4 گروه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ساماندهی می‌شود و طرح‌هایی که باید با اعتبارات دولت و منابع عمومی به اتمام برسد در حال پیگیری است که می‌توانیم با مشارکت بخش غیردولتی آن را انجام دهیم.

نوبخت اضافه کرد: برخی دیگر از طرح‌ها توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارند و نباید منابع محدود خود را صرف این گونه طرح‌ها کنیم چرا که این طرح‌ها گره‌ای از مشکلات کشور را باز نمی‌کند و باید کنار گذاشته شوند. 

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه کاستن هزینه‌های جاری در ارتباط با موضوع نفت یکی از سیاست‌های چهارگانه اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم اعتبارات جاری را کاهش داده و به اعتبارات عمرانی بیافزاییم و برای خروج از رکود و مهار تورم باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به نحو درستی پیاده کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه سالجاری سال پایانی برنامه پنجم توسعه است اظهار داشت: برنامه ششم توسعه با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حال تهیه است و منتظریم به دولت ابلاغ شود برنامه پنجم توسعه بیش از 235 ماده و 1140 حکم دارد و همه احکام قانون این برنامه بازنگری شده است.

سخنگوی دولت با مورد خطاب قرار دادن فرمانداران کشور تصریح کرد: شما باید نقشه راه توسعه شهرستان‌های خودتان را تهیه کنید کمیته‌های برنامه‌ریزی استان و شورای برنامه‌ریزی شهرستان برنامه‌هایش را باید ارائه کند و ما مصمم هستیم با کمترین تغییرات آن را قبول کنیم.

سخنگوی دولت در پایان خاطر نشان کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای همواره به دنبال احقاق حقوق ملت هستیم و امیدواریم تحریم‌ها را بشکنیم و برای استفاده از منابع آزاد شده نیازمند برنامه‌ریزی مدونی هستیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، نفت ، بشکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار