لاریجانی در همایش فرمانداران سراسر کشور:

انتخابات باید مویّد امنیت ملی باشد نه مخرّب آن/ صندوق‌های رای باید شفاف‌تر باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده‌ هسته‌ای یک چیزی نیست که مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده باشند، نظام این را انتخاب کرد و مربوط به این دولت نیز نیست اما در این دولت پیگیری جدی شده است.

پرونده هسته‌ای به گونه‌ای نیست که مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده باشدبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، خطاب به فرمانداران گفت: با وجود اینکه این روزها شرایط سختی از نظر اقتصاد و معیشتی در کشور وجود دارد، شما تلاش می‌کنید که مشکلات مردم را حل کنید.

وی افزود: ارتباط با مردم و توجه به حل مسائل آنها امر مهمی بوده و در این شرایط اهمیت بیشتری دارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ این جلسه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است که هر دوی اینها انتخابات مهمی هستند، مخصوصا در شرایط حساس و پرتأثیری که از بعد منطقه‌ای و شرایط اقتصادی کشور داریم موضوع انتخابات می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری در سرنوشت منطقه‌ای و بین‌المللی ما داشته باشد.

وی ادامه داد: انتخابات مجرایی است که مردم به طور واقعی به سرنوشت خودشان حاکم می‌شوند، وقتی نظام مردم سالار را انتخاب کردیم زمینه این شد که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند، انتخابات مهمترین سازوکار است که این امر را محیا می‌کند.

لاریجانی گفت: طبیعی است که در حال حاضر شرایط انتخابات ما باید پررنگ‌تر باشد تا تأثیرگذاری پیدا کند، از نظر منطقه‌ای شرایط منطقه ما پرتحرک و پیچیده نبود و انقدر تعدد بحران در منطقه نداشتیم، در حال حاضر تکثیر بحران در منطقه بسیار زیاد است، مخصوصا عناصر سرکش و کم هویت از نظر فکری زیاد شدند. 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: رفتار کشورهای بزرگ هم دچار ابهام است، در دراز مدت می‌توان از وضعیت منطقه تحلیل داشت اما بخاطر وضعیت موجود و نامشخص نمی‌توان تحلیلی از نظر کوتاه مدت داشت.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه ایران به عنوان کشوری حامی تفکر الهام بخش و تأثیرگذار در منطقه گفت: ما نیرو به منطقه نمی‌فرستیم اما فکر انقلاب اسلامی فکر پویایی است، جدا از این امر مسائل امنیتی ما هم موضوعاتی است که باید در منطقه رصد کرده و ارزیابی درستی از شرایط داشته باشیم.

وی تأکید کرد: یک انتخابات باشکوه حتما قدر و منزلت جمهوری اسلامی را بالا می‌برد و در معادلات منطقه تأثیرگذار است.

لاریجانی ادامه داد: مسائل امنیتی کشور یک امر جدا از امنیت منطقه نیست و باید مسائل منطقه‌ای را رصد کرده و از امنیت کشور مراقبت کنیم، خوشبختانه در آشفتگی که در منطقه وجود دارد ایران از یک ثبات امنیت خوبی برخوردار است، گاهی برخی از مباحثی که مطرح می‌شود از دقت لازم برخوردار نیست و در کل باید گفت که امنیت ایران پایدار و قوی است، این امر نیز به دلیل هوشیاری ملت و نیروهای کارآمد در بخش امنیتی است.

لاریجانی گفت: در موضوع انتخابات مسئله امنیت امر مهمی است که باید تحولات منطقه را یک امر پیوسته دانست و به آن توجه کرد، موضوع امنیت ملی چون حالت شناور دارد باید در طول مسیر به مسائل منطقه‌ای توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: مسئله بین‌المللی ما موضوع هسته‌ای و پرونده آن است، مسیر روشنی برای این امر طراحی شده که در رأس همه این‌ها رهبر معظم انقلاب راهنمای لازم را دارند و در مسیر دقیقی کار به جلو می‌رود، امیدواریم با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، سرانجام خوبی داشته باشد.

وی افزود: باید توجه داشت برخی از اظهارات که گفته می‌شود یک نگرانی و اضطراب‌هایی را نشان داده که باید در کلیت موضوع توجه کرد.

لاریجانی تأکید کرد: پرونده‌ هسته‌ای یک چیزی نیست که مسیر مذاکرات را به ما تحمیل کرده باشند، در بررسی واقع بینانه به صحنه نظام این راه را انتخاب کرد و مربوط به این دولت نیز نیست اما در این دولت پیگیری جدی شده است بنابراین همه ابعاد موضوع مورد توجه و بحث قرار گرفته و یک کار سنجیده‌ای انجام شده که امیدواریم که به نتایج خوبی برسیم. 

لاریجانی در همایش فرمانداران سراسر کشور با اشاره به موضوع اقتصاد داخلی گفت: اقتصاد به عنوان یک کانون مهم باید مورد توجه باشد، رهبر معظم انقلاب نیز تأکیدات مکرری بر امر جهاد ملی داشتند، و در ابتدای سال در سخنرانی که در مشهد داشتند، به این موضوع توجه تام داشتند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در زمینه‌های مختلف تأثیرگذار باشیم بدون یک اقتصاد پویا و پرتحرک این مهم امکان‌پذیر نیست، در شرایط فعلی مسئله بیکاری و تورم نشانگر رشد اقتصاد نارسی است که یک اشکال بزرگ است و مشکل به مدیریت ناصحیح در اقتصاد بازمی‌گردد، یعنی از منابع به درستی استفاده نشده است، لذا اقتصاد ما از نظر اتکا به نفت و رونق تولید دچار نقص است و این نقص را باید جبران کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل گیرد، باید رونق تولید داشته باشیم، تولید ما در حال حاضر در بخش‌هایی دچار رکود است، سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما از آن استفاده نشده است، در زمینه رونق تولید نقش فرمانداران و استانداران بسیار مهم است.

لاریجانی گفت: در قانون این اختیار را به دولت داده‌ایم که واحدهای تولیدی که دچار مشکل می‌شوند به آن‌ها یا بخشودگی جرائم داده شود یا معوقاتشان تقسیط شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: وقتی ارز از هزار تومان به 3 هزار تومان رسید کار سرمایه‌گذاری مختل شد اما دولت باید از این شرایط استفاده کند،‌ توصیه می‌کنم که دولت پیگیر باشد و یک دستورالعملی را صادر کرده تا فرمانداران و استانداران فعال شوند.

لاریجانی ادامه داد: در حکومت بسیاری از مسائل بعد از تقنین، کار مصداقی می‌خواهند و باید دانه دانه آن‌ها را علاج کرد تا بخش‌های تولیدی که مشکل دارند، مشکلات آن‌ها بررسی شود.

وی تصریح کرد: در مورد انباشت طرح‌های عمرانی در مجلس قانونی را تصویب کردیم و به دولت این اجازه داده شده که طرح‌های مهم را به مردم واگذار کند، در شرایطی که ما مشکل نقدینگی داریم باید تلاش کنیم که طرح‌های نیمه تمام را تمام و بعد واگذار کنیم.

رئیس قوه مقننه افزود: وقتی 400 هزار میلیارد پروژه عمرانی کلنگ زده داریم علی‌الحساب با 20، 30 هزار میلیارد بودجه عمرانی 30، 40 سال زمان می‌برد که این طرح‌ها تمام شوند و این طرح‌ها خود در آینده کلنگی می‌شوند اما دولت باید سریع‌تر در واگذاری این طرح‌های نیمه تمام اقدام کند.

لاریجانی همچنین در مورد کم‌آبی روستاها گفت: بسیاری از روستاها مشکل کم‌آبی دارند، 500 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی امسال با اجازه رهبری در اختیار دولت قرار دادیم که این کار را به روستاها واگذار کند و با یک مکانیزمی به آن‌ها آبرسانی کند، لذا توصیه می‌کنم این امر سریع‌تر اجرا شود چرا که در حال حاضر کم‌آبی نزدیک است و نباید اجازه داد که زمان بگذرد.

رئیس قوه مقننه در مورد آمایش سرزمین نیز اظهار داشت: 10 مورد آمایش سرزمین در سال‌های متوالی به آن تأکید شده است اما نتیجه آن این شد که در برخی از استان‌ها گره‌های کوری پیدا کردیم چرا که منابع درست و متوازن توزیع نشده است. 

وی گفت: در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم، بهترین راه این است که مؤلفه‌های آمایش سرزمین را در درون قانون برنامه ششم توسعه تعبیه کنیم.

لاریجانی بیان داشت: ما در برنامه ششم توسعه طرح‌های عملیاتی را می‌پسندیم، دو موضوعی که برای عملیاتی شدن کفایت می‌کند نخست این است که مؤلفه‌های اصلی اقتصاد را در قانون درست تعریف کنیم و دوم این که پروژه‌های مهم را مشخص کنیم، در این صورت است که می‌توان ساختار برنامه را عملیاتی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسیری که دولت در اقتصاد آن هم در 2 سال اخیر طی کرده مسیر درستی بوده که آرامش را به اقتصاد کشور داده است، برخی از نوسانات تورمی را تا حدی آرام کرده است.

وی گفت: اگر تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی یعنی واگذاری کار به مردم و تمرکز در تولید را محقق کنیم، شتاب لازم را برای توسعه فراهم کرده‌ایم، اما نباید خیلی منتظر بود که منابع دولتی به کمک ما بیایند، در شرایط امسال معجزه‌ای در منابع ما رخ دهد باید بپذیریم که با کمک مردم اقتصادمان شکوفا شود.


رئیس مجلس گفت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور و توسعه آن شتاب بگیرد، باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم، بسیاری در مورد اقتصاد کشور صحبت می‌شود که گاهی هم حرف‌های تلخی زده می‌شود اگر منصفانه به صحنه اقتصاد نگاه کنیم، مسیر اقتصاد کشور در دولت مسیر درستی است.

لاریجانی تصریح کرد: اگر بودجه جاری را افزایش دهیم به نفع کشور نیست، بنابراین باید کارها را به مردم واگذار کنیم. در این مسیر نیز باید شرایط را برای مردم روشن کرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری تأکید کرد: انتخابات یعنی حضور مردم در سرنوشت خودشان، در یک فضای یأس‌آلود، تلخ‌گویی و سیاه‌نمایی رغبت مردم برای حضور کم می‌شود که باید به این موضوع توجه داشت.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که این فضا پرتحرک باشد و باید دانست که فضای یأس‌آلود نه برای سرمایه‌گذاری مفید است و نه برای انتخابات لذا ایجاد فضای امیدوار کننده یک رکن است.

رئیس مجلس تصریح کرد: یک عمل انقلابی امروز این نیست که ما در این شرایط سیاه‌نمایی را طراحی کنیم. هم غیرواقعی است و هم از نظر مسئولیت کار درستی نیست.

وی ادامه داد: امر انتخابات را در پیش داریم نقدی هم که می‌کنیم نیز باید منصفانه باشد همچنین باید برای حضور حداکثری مردم در این امر مهم شرایط را فراهم کنیم چرا که حضور حداکثری مردم در انتخابات یک سرمایه ملی برای کشور و یک پشتوانه برای انقلاب، امنیت ملی و حفظ منابع ملی کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های حضور حداکثری مردم برای انتخابات گفت: اولاً باید رقابت سالم واقعی در کشور وجود داشته باشد، حضور حداکثری در یک شرایط ایستا رخ نمی‌دهد. همچنین مردم باید احساس کنند که رقابت وجود دارد، رقابت واقعی برای حضور حداکثری یک امر مهم و ضروری است. احزاب و گروه‌های سیاسی باید تلاش کنند که این رقابت حداکثری وجود داشته باشد.

لاریجانی امنیت اجتماعی و روانی را مؤلفه دیگر حضور حداکثری مردم در انتخابات دانست و ادامه داد: امنیت اجتماعی و روانی باید وجود داشته باشد که انگیزه برای حضور حداکثری مردم ایجاد شود، باید از این وضع مناسبی که داریم مراقبت کنیم که بی‌جهت این مهم مخدوش نشود.

رئیس مجلس با اشاره به فضای روانی سالم برای رقابت در انتخابات تصریح کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرچه نخبگان در آن حضور بیشتری داشته باشند، آینده کشور بهتر رقم می‌خورد و رجال ملی در شرایطی می‌آیند که آراستگی سیاسی و امنیت روانی وجود داشته باشد، توهین، تخریب و تفرقه‌اندازی و مسائلی از این دست که به شأن افراد لطمه می‌زند حتماً حضور این رجال را کمرنگ‌تر کرده و آن‌ها را از حضور منصرف می‌کند.

لاریجانی تأکید کرد: انتخابات یک امر مبارک است، جشنی است که مردم در سرنوشت خود مشارکت می‌کنند، در جشن که توهین و تخریبی نمی‌شود. اینجا میدانی نیست که افراد به هم توهین و تخریب کنند، مسئله شخصی نیست.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: وقتی فردی تخریب شود شرایطی به وجود می‌آید که رجال دیگر حاضر نمی‌شوند در انتخابات حضور پیدا کنند، لذا کشور ضرر می‌کند.

رئیس مجلس با اشاره به رعایت مسائل امنیت ملی کشور در انتخابات گفت: انتخابات جایی نیست که حدود و مرزهای امنیت ملی را از بین ببریم، انتخابات باید مؤید امنیت ملی باشد نه این که در پروسه انتخابات امنیت ملی مخدوش شود.

لاریجانی در ادامه سخنرانی خود در همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: مطالبی گفته می‌شود که ایران چنین نفوذی در پایتخت‌ها دارد، این دستمایه‌ای شد که ایران می‌خواهد امپراتوری راه بیندازید. حجم زیادی مقالات و اظهارنظرها در این زمینه نوشته شده که این درست نیست.

وی افزود: در مسائل انتخابات باید هم احزاب، کاندیداها و طرفداران کاندیداها توجه کنند چرا که نتیجه انتخابات به امنیت ملی کمک می‌کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: باید استراتژی داشته باشیم که انتخابات سالم باشد، اگر کسی تخلف کرد آن فرد را از مسیر انتخابات کنار بگذاریم نه مردم را محروم کنیم، رأی مردم را باید محفوظ نگاه داریم. در این جا سرعت رسیدگی به تخلفات اهمیت بالایی دارد.

لاریجانی تأکید کرد: در فضای غبارآلود حضور مردم کم‌تر می‌شود، رسیدگی فوری به تخلفات علاج کار است، از کوچک‌ترین مسئله‌ای که اعتماد مردم را افزایش می‌دهد نباید بگذریم، صندوق‌های رأی هرچه شفاف‌تر باشد اعتماد مردم بیشتر می‌شود. لذا تأکید می‌کنم که فرمانداران، استانداران و همه دستگاه‌های اجرایی که در انتخابات نقش دارند، مستقل باشند تا اعتماد مردم برانگیخته شود.

رئیس مجلس یادآور شد: حداقل‌هایی برای کاندیداها در قانون تعیین شده، اما بهترین انتخابات را مردم انجام می‌دهند و باید مرّ قانون رعایت شود، کاندیداها یکسری حقوقی دارند و نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که مثلاً اگر چنین حرفی بزنید، شما را رد می‌کنیم، چرا که آن‌ها کاندیداهای مجلس هستند و باید از حقوق ملت دفاع کنند.

وی افزود: اگر این کاندیداها تهدید شوند، شخصیت آن‌ها له می‌شود و دیگر نمی‌توانند از حقوق ملت دفاع کنند، لذا آزادی فکر یک موضوع اساسی است که باید در چارچوب منافع ملی و امنیت ملی کشور صحبت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار