اردبیل؛

میانگین بافت فرسوده اردبیل بیش از میانگین کشوری است

معاون شرکت عمران و مسکن سازان استان اردبیل گفت: میانگین بافت فرسوده اردبیل بیش از میانگین کشوری بوده و این امر نشان دهنده گستردگی بافت فرسوده در این استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات، خدمات وزیرساخت های شهری آسیب پذیر بوده وعمدتاً از ارزش مکانی ، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردارند.

وجود 957هکتار بافت فرسوده شهری در اردبیل

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری اردبیل گفت: محدوده بافت فرسوده شهر اردبیل به مساحت 957هکتار است که محدوده بافت تاریخی این شهر 92هکتارمربع بخشی از حوزه بافت فرسوده محسوب می شود.

جوادزاده با اشاره به اینکه که درماده 171 برنامه پنجم توسعه ، دولت و شهرداریها مکلفند سالانه 10 درصد از بافت های فرسوده را نوسازی کنند افزود: با عنایت به این موضوع که نوسازی هرهکتار بافت فرسوده 10 میلیارد تومان هزینه لازم دارد و با توجه به مساحت بافت فرسوده مصوب 957 هکتاری شهر اردبیل به این نتیجه می رسیم که بدون حضور و مشارکت اهالی ونهاد مردمی رسیدن به نقطه آرمانی میسر نخواهد بود.

وی همچنین از مشکلات شهروندان در جهت احیاء و نوسازی بافت های تاریخی و فرسوده شهر اردبیل گفت : باتوجه به ضوابط و مقررات و همچنین محدودیت ارتفاع در حوزه بافت تاریخی مشارکت کننده ها و انبوسازان به دلیل عدم توجیه اقتصادی حاضر به ساخت و ساز در این بافت نمی باشند.

بانکها در پرداخت تسهیلات بازسازی بافت فرسوده کارشکنی نکنند

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری اردبیل همچنین خاطر نشان کرد: پرداخت نکردن تسهیلات اعطایی در فصل کاری از سوی بانک ها و نهادهای مربوطه باعث شده انبوه سازان ومشارکت کننده ها برای ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده رغبتی از خود نشان ندهند.

جوادزاده بیان داشت: با توجه به اینکه سود وام تسهیلات اعطایی برای بافت فرسوده بیشتر است به همین علت بعضی از شهروندان پس از معرفی به بانک عامل از عقد قرارداد با بانک خودداری می نمایند.

طرح تفصیلی و رونق ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه شهرها مهمترین عامل رکود در احیای بافتهای فرسوده است

عباسیان کارشناس شهری که عدم اجرای طرح تفصیلی و رونق ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه شهرها و شهرک‌ها را مهمترین عوامل رکود در احیای بافت‌های فرسوده این استان عنوان کرد و گفت : در نظر گرفتن تسهیلات و شرایط تشویقی از سوی شهرداران و نیز جذب و مشارکت بخش خصوصی از دیگر عواملی است که سبب می شود صاحبان بافت‌های فرسوده به احیای بناهای خود رغبت بیشتری نشان دهند.

این کارشناس با بیان این که بخش عمده ای از بافت‌های فرسوده اردبیل مربوط به بناهای تاریخی است، اظهار کرد: تشکیل گروه‌های غیردولتی و محلی برای احیای بافت‌های فرسوده از راهکارهای نوین در سرعت بخشیدن به مراحل اجرایی این طرح است.

وی با بیان اینکه شهرستان گیوی از جمله شهرهای دارای بیشترین بافت فرسوده در استان است، تصریح کرد: آگاه سازی توام با تشویق مردم و اعطای تسهیلات نقشی اساسی در احیا بافت‌های فرسوده و غیر مقاوم شهری خواهد داشت، با اینکه باید ساختمان‌های غیر مقاوم با عمر کم را نیز شامل بافت‌های فرسوده برشمرد.

نتایج مطالعات و بررسیها در کشور نشان می دهد که در صورت عملی شدن مطلوب بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری می توان علاوه بر نوسازی واحدهای موجود، به خوبی از ظرفیتهای تولید و احداث مسکن برخوردار بود، از این رو ساماندهی، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری نیازمند توجه و عزم جدی مسئولان است.


انتهای پیام/ ا







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.