مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

لیزینگ مسکن مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده/ تضمین 100 درصدی برای پرداخت تسهیلات مسکن

مدیرعامل بانک مسکن از تضمین 100 درصدی پرداخت تسهیلات به متقاضیان خبر داد و گفت:‌ متقاضیان می‌توانند اقساط این تسهیلات را به صورت پلکانی پرداخت کنند.

لیزینگ مسکن مجوزی از بانک مرکزی دریافت نکرده/ تضمین 100 درصدی برای پرداخت تسهیلات مسکنبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بت شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری امروز خود به تشریح دستورالعمل اجرای تسهیلات خرید یا ساخت مسکن پرداخت و گفت: تمامی دستورات اجرایی این تسهیلات به شعبات بانک مسکن ابلاغ گردید.

بت‌شکن در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی در خصوص لیزینگ مسکن گفت: این درخواست توسط انجمن لیزینگ به بانک مرکزی ابلاغ شده و بانک مرکزی نیز در حال بررسی آن است و تاکنون هیچ مجوزی به بانک مسکن داده نشده است.

وی در خصوص تضمین 100 درصدی پرداخت تسهیلات گفت: بانک مسکن بر خلاف سایر بانک‌ها یک بانک تعهدی و برنامه‌ای است و ما در صورت سپرده‌گذاری و طول دوران انتظار تسهیلات مسکن را پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات مسکن با هدف خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها است گفت: این صندوق پس‌انداز مسکن بر پایه این اصول راه‌اندازی شده است که هر کس توان پس‌‌انداز و برنامه‌ریزی مالی داشته باشد در نهایت بتواند امکان اخذ تسهیلات را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای پول و اعتبار در تاریخ 29.2.94 به پینشهاد بانک مسکن و با هدف تنظیم سیاست‌های غیرتورمی دولت و همچنین رونق تولید در بخش مسکن، ارتقای قدرت خرید خانوارها و توان پس‌انداز متقاضیان صندوق پس‌‌‌انداز یکم را به بانک مرکزی ارائه کرده با حمایت از این بانک در آن تاریخ به تصویب رسید.

بت‌شکن تصریح کرد: این صندوق برای اولین بار و در راستای سیاست‌های مقام معظم رهبری جهت حمایت از زوج‌های جوان راه‌اندازی شد و دولت سعی کرد برای حمایت از اقشار میان درآمد کشور این صندوق را راه‌اندازی کند.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص سقف‌های این تسهیلات گفت: برای کلان شهرها این تسهیلات 80 میلیون تومان، برای شهرستان‌ها 40 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک 40 میلیون با نرخ سود 14 درصد و با دوره بازپرداخت 12 ساله است.

بت‌شکن یادآور شد: اعطای این تسهیلات بعد از دو دوره شش ماهه به متقاضیان پرداخت می‌شود و آنان می‌تواند دو برابر سپرده‌گذاری خود را تسهیلات دریافت کنند.

وی در خصوص ویژگی‌های دریافت کنندگان تسهیلات گفت: متقاضیان این تسهیلات نباید از تسهیلات بانک مسکن و یا سایر بانک‌ها جهت خرید ، احداث و یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

وی در خصوص ویژگی‌های متقاضیان گفت: همچنین متقاضیان باید متأهل و یا سرپرست خانوارها باشند و از امکانات دولتی نیز برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند.

بت شکن توضیح داد: واحدهای مسکونی نیز باید از تاریخ پروانه ساختمانی آنها 7 سال و از صدور پایانکار ساختمان‌ها نیز باید 3 سال گذشته باشد.

بت شکن در خصوص شرایط اعطای تسهیلات نیز گفت: سپرده‌گذارانی که قبلا در صندوق پس‌انداز مسکن یا حساب جوانان سپرده‌گذاری کرده بودند می توانند پس از گذراندن یک دوره انتظار شش ماهه تا پایان امسال از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: حداکثر تعداد دوره سپرده‌گذاران معادل شش دوره شش ماهه یعنی سه سال است .
بت‌شکن توضیح داد: حداقل متوسط موجودی در هر دوره شش ماهه با توجه به سقف تسهیلات عبارت است از 67 میلیون ریال برای تسهیلات 40 میلیون تومانی، 135 میلیون تومان برای تسهیلات 80 میلیون تومان و 100 میلیون ریال برای تسهیلات 60 میلیون تومانی است.

**پرداخت اقساط پلکانی تسهیلات مسکن

وی در خصوص پرداخت تسهیلات پلکانی گفت: متقاضیان می‌توانند اقساط این تسهیلات را به صورت پلکانی پرداخت کنند به طوری که برای تسهیلات 80 میلیون تومانی 937 هزار تومان برای 60 میلیون تومانی 703 هزار تومان و برای 40 میلیون وام 468 هزار تومان این اقساط را پرداخت نمایند.

مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی هیچ افزایش قیمتی را در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند و نرخ تورم نیز با پرداخت این تسهیلات تغییر نمی‌کند.
 
بت شکن تصریحح کرد: متقاضیانی که بعد از مدتی از دریافت تسهیلات انصراف بدهند می توانند از سود سپرده گذاری کوتاه مدت مسکن که معادل 10 درصد سپرده گذاری است بهره مند شوند .

وی خاطر نشان کرد: برای سپرده 40 میلیون تومانی جهت دریافت تسهیلات 80 میلیون تومان هیچ  سود پرداخت نمی شود.


***اعطای بیش از 336 هزار فقره تسهیلات

 
بت شکن در ادامه به عمل کرد بانک مسکن در سال 93 اشاره کرد و گفت: بانک مسکن طی سال گذشته در بخش مسکن و سایر بخش‌ها تعداد 336 هزار 63 فقره تسهیلات به مبلغ 85 هزار و 996 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است که سهم تسهیلات در حوزه مسکن و ساختمان تعداد 268 هزارو 452 فقره به مبلغ 79 هزار و 94 میلیارد ریال است.
 
وی اظهارداشت: این تسهیلات در قالب عقود زیر به متقاضیان پرداخت شده است عبارتند از تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی به تعداد 20 هزار و 250 فقره به مبلغ 32 هزار  و 887 میلیارد ریال تسهیلات اعطایی خرید مسکن به تعداد 125 هزار 220 فقره به مبلغ 33 هزار 908 میلیار ریال، تسهیلات اعطایی جعوله به تعداد 122 هزار و 982 فقره به مبلغ 12 هزار و 308 میلیارد ریال و همچنین تسهیلات اعطایی سهم‌الشرکه به تعداد 453 هزار و 287 فقره به مبلغ 112 هزارو 364 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
 
بت شکن توضیح داد: بیش از 90 درصد از کل تسهلات بانک مسکن در حوزه مسکن و ساختمان است که بیانگر تحقق اهداف این بانک با توجه به رسالت بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی در حوزه مسکن و ساختمان است .

***فروش اقساطی بیش از یک میلیون 419 هزار واحد مسکن مهر


مدیر عامل بانک مسکن اظهار داشت: طی سال 93 تعداد 94 هزار و 892 واحد با مشارکت بانک اهدا و تعداد 578 هزار و 498 واحد خرید و فروش اقساطی سهم‌الشرکه با استفاده از تسهیلات مسکن خریداری شده است.

وی یادآور شد: از تعداد واحدهای ذکر شده تعداد 384 هزار و 369 واحد مربوط به مسکن واحد بوده که به این ترتیب تعداد کل واحدهای فروش اقساطی شده از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال 93 بالغ بر یک میلیون 419 هزار و 632 واحد به مبلغ 290 هزار و 251 میلیارد ریال گردیده است.

بت شکن اظهار داشت: در بخش مانده سپرده‌های مسکن از رشد 29.2 درصدی برخوردار شده که در مقایسه بارشد حدود 19 درصدی نقدینگی سال 93 عملکرد بسایر مطلوبی تلقی می‌شود که حاکی از افزایش سهم از بازار بانک مسکن است.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه تصریح کرد: با توجه به مزیت‌های فراوان از روش‌های بانک داری الکترونیک و ارئه خدمان نوین بانکی به مشتریان بانک مسکن نیز با گسترش زیر ساخت‌های مربوطه به ارائه و معرفی انواع خدمات الکترونیکی پرداخته است در این راستا  آمارهای مربوط  به فراهم کردن بستر و تجهیزات نوین بانکی همگی رو به رشد قابل توجهی است.

وی توضیح داد: در این رابطه از جمله خدمات بانک در زمینه بانکداری الکترونیک می‌توان به برداشت بدون کارت از دستگاه‌های خودپرداز و صدور انواع کارت‌ها، صدور کارت‌های هوشمند تجهیز شعب مکانیزه استفاده از سیستم تلفن بانک و توسعه شعب بر خط و غیره. 

بت شکن یاد آور شد: بر مبنای آخرین آمار به سال 93 تعداد کل کارت‌های بانک صادره بالغ بر 23.5 میلیون فقره است که این موضوع بیانگر توسعه ابزارهای عملیات الکترونیکی بانک و تسهیل استفاده مردم از این سیستم است.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن به دلیل ارتباط پسین و پیشین قوی با سایر بخش‌های اقتصادی و همچنین به سبب نیاز بالای که به داده‌های سایر بخش‌های اقتصادی دارد می‌توان به عنوان متولد رشد و توسعه در اقتصاد کشور عمل کند افزود: در تحقق این موضوع نقش بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش مسکن جهت تامین مالی و سایر بخش‌های مرتبط و همچنین پیاده سازی و اجرایی نمودن سیاست‌ها و تدابیر پولی ، اعتباری و ارزیابی بالغ بانک مرکزی غیر قابل انکار است.

وی تصریح کرد: از این رو بانک مسکن فعالیت‌هایی که در سال گذشته در حوزه نهاد سازی جدید در بازار تامین مالی مسکن انجام داده که اخذ مجوز تاسیس اولین شرکت تامین سرمایه تخصصی بانک مسکن و شورای عالی بورس تحت عنوان تامین سرمایه مسکن یکی از این اقدامات است.

بت شکن توضیح داد: برای اولین بار این بانک مورد تاسیس صندوق زمین و ساختمان خود را در سال جاری از سازمان بورس و اوراق بهادرار دریافت و پذیره نویسی آن از طریق شرکت کار گذاری بانک مسکن انجام  شد.

** راه اندازی صندوق سرمایه گذاری نسیم

مدیر عامل بانک مسکن یاد آورد شد: این صندوق تحت عنوان" صندوق سرمایه‌گذاری نسیم " جهت احداث 60 واحد مسکونی در تهران به مبلغ 150 میلارد ریال از طریق فرا بورس پذیرفته نویسی نموده که سهم آن در بازار فرا بورس قابل معامله خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه بانک مسکن به بانک مرکزی پیشنهاد داده است که شرکت پس انداز و تسهیلات مسکن منطقه‌ای تهران که اولین شرکت از مجموعه شرکت‌های پس انداز و تسهیلات منطقه‌ای خواهد بود توسط  بخش خصوصی و تحت نظارت بانک مسکن تاسیس شود.

بت شکن تصریح کرد: ایجاد صندوق مسکن آباد یکی از پیشنهاد‌های بانک مسکن بوده است که در راستای تقویت قدرت خرید و تامین مالی بخش مسکن و نیز افزایش اشتغال و تحقق رشد اقتصادی کشور در مجموعه های سپرده‌ای این بانک حساب صندوق مسکن آباد با هدف افزایش تسهلات مسکن(600 میلیارد ریال زوجین و 500 میلیون ریال سایر) متناسب با  انتظارات راهبردی وزارت‌خانه‌های اقتصاد و دارایی راه و شهرسازی و بانک مرکزی  طراحی و به این بانک ارائه کرده است.


انتهای پیام/ 

برچسب ها: مسکن ، تسهیلات ، اقساط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
خطر داره. ممکنه از پله بیفتند!
آخرین اخبار