سومین تونل آبی جهان مرهم لبهای تشنه کویر/ سونامی خشکسالی می تازد

در حالی نام بحرانی ترین استان کشور در زمینه بی آبی به کرمان نسبت داده می شود که قرار است کمبود آب این استان با احداث بزرگترین تونل آبی خاورمیانه و سومین تونل جهان در کوههای زاگرس جبران شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، کرمان بحرانی ترین استان کشور در زمینه تامین آب مورد نیاز در بخش شرب، صنعت و کشاورزی است و با این حال همچنان این استان در اوج خشکسالی قرار دارد و در سال جاری نیز کمترین میزان بارندگی در کرمان روی داده و گفته می شود در تابستان سال جاری احتمال جیره بندی آب در استان کرمان وجود دارد.

در این شرایط همچنان سالانه ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب از منابع زیر زمینی کرمان برداشت می شود و سطح آب در برخی از دشتهای استان تا یک متر کاهش می یابد.

عدم بارش باران از یک سو و از سوی دیگر فشار بر روی منابع آبهای زیر زمینی کیفیت آب در استان را نیز به شدت کاهش داده است به طوریکه رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرایی شدن طرحهای حل مشکل بی آبی در استان کرمان شده و هشدار داده است اگر تا پنج سال آینده این مشکل برطرف نشود ادامه زندگی در استان کرمان با مشکل کمبود آب مواجه خواهد شد.

نسخه اورژانسی برای آب استان کرمان محقق شد

در حالی طرحهایی چون انتقال آب خلیج فارس برای غرب و شمال استان و انتقال آب دریای عمان برای جنوب استان و انتقال آب از بهشت آباد برای تامین آب شرب در دستور کار قرار دارد و اقداماتی ابتدایی نیز در این خصوص صورت گرفته است اما استان کرمان نیازمند اجرای طرحهای میان مدت و کوتاه مدت کم هزینه برای رفع مشکل کم آبی است.

در همین راستا انتقال آب از سد صفا رود شهرستان رابر استان کرمان به شهر کرمان برای تامین بخشی از آب شرب این شهر کلید خورده است و اجرای این طرح با احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در استان کرمان آغاز شده و عملیات حفاری این تونل از دهه ابتدایی خرداد ماه آغاز شده است.


از سوی دیگر با تشکیل ستاد مدیریت مصرف آب در استان کرمان و تصویب ۱۷ مصوبه مختلف در امر مدیریت و صرفه جویی از جمله نصب کنتور بر روی چاههای آب کشاورزی، تغییر الگوی کشت، برخورد با مشترکان پر مصرف، جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب و اجرای طرحهای مکانیزه آبیاری در بخش کشاورزی تاکنون میلیونها متر مکعب آب در استان کرمان صرفه جویی شده است.

اجرای طرح انتقال آب از سد صفا رود به استان کرمان از طریق تونل یکی از طرحهای منحصر به فرد در کشور محسوب می شود که در قالب احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در استان کرمان اجرا می شود

مجری پروژه احداث تونل از سد صفا رود به شهر کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: اجرای طرح انتقال آب از سد صفا رود به استان کرمان از طریق تونل یکی از طرحهای منحصر به فرد در کشور محسوب می شود که در قالب احداث بزرگترین تونل انتقال آب خاورمیانه در استان کرمان اجرا می شود.

علی اکبر رضایی افزود: طرح از نهم خرداد ماه عملا آغاز شده و به وسیله چند دستگاه حفر تونل زیر زمینی بسیار پیشرفته این کار انجام می شود.

وی ادامه داد: هدف ما از اجرای این طرح انتقال آب مورد نیاز شهر کرمان به میزان ۲۳ متر مکعب آب در ثانیه است همچنین از این تونل برای انتقال آب از حوزه های جنوبی کشور به استان کرماننیز می توان استفاده کرد که برای این منظور پس از شیرین کردن آب دریای عمان می توان این آب را از این تونل در بخشی از مسیر انتقال داد.

رضایی این پروژه را یکی از بزرگترین کریدورهای انتقال آبی جهان دانست و افزود: این تونل در واقع در کوههای لاله زار و هزار کرمان که از مرتفع ترین کوههای ایران هستند حفر خواهد شد و در نهایت آب به داخل مجرای اصلی پمپاژ می شود.

شرایط منابع آبی کرمان بحرانی است

وی طول این تونل را ۳۸ کیلومتر دانست و افزود: از تکنولوژی پیشرفته برای حفر و بتن ریزی دیواره های تونل و استحکام بخشی استفاده خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان نیز با اشاره به بحرانی بودن وضعیت تامین آب شهر کرمان گفت: ما چاره ای جز اجرای طرحهای بلند مدت و میان مدت برای حل مشکل آب کرمان نداریم و این طرح جزو طرحهای میان مدت برای تامین آب شهر کرمان است.

محمدرضا بختیاری ادامه داد: این طرح در واقع توسط قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء کرمان انجام می شود و کار در قالب برگزاری مناقضه واگذار شده است.

این تونل قطری معادل چهار متر خواهد داشت و آب در نهایت پس از گذر از ۳۸ کیلومتر به دشت گلزار در نزدیکی کرمان منتقل خواهد شد و در نهایت از طریق لوله به طول ۴۰ کیلومتر به شهر کرمان می رسد

وی افزود: منابع آبی استان کرمان بر اثر خشکسالی های اخیر به شدت کاهش یافته است و کرمان جزو سه استان دارای وضعیت قرمز آبی قرار دارد و باید برای رفع این مشکل کارهای عملی را آغاز و توسعه داد.

بختیاری افزود: این تونل قطری معادل چهار متر خواهد داشت و آب در نهایت پس از گذر از ۳۸ کیلومتر به دشت گلزار در نزدیکی کرمان منتقل خواهد شد و در نهایت از طریق لوله به طول ۴۰ کیلومتر به شهر کرمان می رسد و پس از تصفیه در حومه کرمان وارد شبکه مصرف خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: این طرح در واقع جزو طرحهای میان مدت محسوب می شود و طرحهای بلند مدت نیز در قالب انتقال حوزه به حوزه آب تعریف می شود که در حال پیگیری می باشند.

وی افزود: دبی آب این تونل ۲۰ متر در ثانیه تعریف شده است و توان انتقال آب با ظرفیت بیشتر از سد صفا رود را نیز دارد.

وی این تونل را سومین تونل بزرگ دنیا در زمینه انتقال آب دانست و افزود: اجرای چنین پروژه عظیمی می تواند نقطه عطفی در مشکل تامین آب استان کرمان باشد.

بختیاری افزود: در حال حاضر سه پروژه مهم انتقال آب در استان کرمان در حال پیگیری هستند و امیدواریم به زودی طرح انتقال آب از دریای عمان به کرمان نیز در سال جاری اجرایی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
این کار ها را باید 20 - 30 سال پیش می کردن متاسفانه مدیر کارآمد نداریم همه می دانند ایران جزو کشور های خشک است پس باید از چندین سال قبل به فکر باشند نه پس از مرگ سهراب
آخرین اخبار