تبریز؛

مهمترین رکن در بحث آمادگی برای زمان عملیات بحران، آمادگی مردم جامعه است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مهمترین رکن در بحث آمادگی برای زمان عملیات بحران، آمادگی مردم جامعه است و تا آحاد مردم آماده نباشند به­ هیچ عنوان نمی‌­توان در مقابل بحران یک کشور را، آماده دانست.

مهمترین رکن در بحث آمادگی برای زمان عملیات بحران، آمادگی مردم جامعه استبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ دکتر غلامرضا معصومی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، متخصص طب اورژانس‌گفت:‌ نقشه راه مدیریت بحران در حوزه سلامت با رویکرد هماهنگی بین دستگاهی و بر طرف کردن نیازهای حوزه سلامت از طریق ارگانهای دیگر، رکن اصلی مباحث حوزه سلامت درزمان بحران است.

وی گفت: در حوزه سلامت، با توجه به اولویت بودن بی چون و چرای جان انسان­ها، بخصوص در ساعت­های اولیه بحران، بنظر بنده، همکاری تمام دستگاه­ها و ارگان­های همکار و پشتیبان بسیار حائز اهمیت است و  البته نا‌گفته نماند که این همکاری و هماهنگی بین دستگاهی عملا چیزی خارج از حوزه عملیاتی و عملکردی آنها نیست و  نکته مهم نگاه و رویکرد آنهاست و همچنین سرعت انجام کار است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران‌ گفت: به ­عنوان مثال، تأمین امنیت جزو وظایف ذاتی همکاران نیروی انتظامی و در بعضی از موارد که بحران بسیار شدیدتر است، همکاران نیروهای مسلح است،  اما زمان شروع اقدامات این عزیزان و همچنین رویکردشان برای منطقه بندی بحران، بنظر بنده باید بر اساس نیاز حوزه سلامت باشد به این طریق که، مردم آسیب دیده سریعاً احساس امنیت برای­شان ایجاد شود و اجازه انتقال را به همکاران بنده یا هلال احمر بدهند.

وی گفت: آمادگی در حوزه سلامت به سه بخش تقسیم می­گردد که‌ اولین قسمت آمادگی سیستم اختصاصی سلامت است، اعم از پرسنل، تجهیزات و ساختارها. که آموزش، تیم سازی و تإمین اعتبارات از ارکان اصلی این قسمت است. دومین قسمت آمادگی ارگان­های همکار و پشتیبان است که در سوال قبل به رویکرد و برخی از عناوین آن اشاره شد. سومین و به نوعی مهمترین قسمت مردم هستند که تنها راه آمادگی آنها آموزش است، حال چه به­ صورت تئوری و یا عملی که همان مانور خواهد بود.

معصومی یادآور شد: اقدامات لازم در حوزه سلامت به دو بخش تقسیم می­‌شود که‌ اولین قسمت سیاستگذاری صحیح و کارشناسی با در نظر گرفتن اولویت سلامت و تأمین زیرساخت­ها و نیازهای آن از سوی دولت و مجلس محترم است و  دومین قسمت که برمی­گردد به استان­ها، که همان فاز بومی سازی سیاست­ها و عملیاتی کردن آنهاست. متاسفانه در کشور ما درهر دو قسمت ضعف­های‌مشخصی داریم.

وی تاکید کرد: مهمترین رکن در بحث آمادگی برای زمان عملیات بحران، آمادگی مردم جامعه است و  تا آحاد مردم آماده نباشند به ­هیچ عنوان نمی­توان در مقابل بحران یک کشور را آماده دانست، لذا از وظایف دولت در این قسمت آن است که با برنامه­هایی هدفمند مردم را ترغیب به آموزش دیده شدن در این حوزه کند، و هم با ایجاد  شرایط مناسب انجمن­ها، سمن­ها (سازمان­های مردم نهاد) را ترغیب کند که شرایط آموزش مردم در این حوزه را فراهم کنند.

وی افزود:  اگر ما مصوبه­ای در دولت محترم داشته باشیم که آموزش آمادگی زمان بحران جزو آموزش­های ضمن خدمت کارکنان دولت قرار بگیرد، مطمئنناً انجمن­ها و سمن­های زیادی برای انجام این آموزش خودشان را آماده می­کنند و از طرفی تعداد زیادی از قشر فعال جامعه آموزش لازم را خواهند دید.

انتهای پیام/د 

 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.