دل‌نوشته‌ها و گلایه‌های کارگردان «روز مبادا»

عمر، زمان، جوانی، فکر، انرژی را باید داد تا یک اثر خوب تولید کرد.

فائزه عزیزخانی به بهانه ساخت جدیدترین اثر سینمایی خود یادداشتی را در اختیار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران قرار داد: انتخاب سوژه و پرداختن به آن و تبدیل شدن به فیلمنامه از مراحل اولیه تولید و شروع یک فیلم سینمایی است، اما مهم‌ترین و حساس‌ترین زمان همین دوران است، چون هزینه‌هایی را باید در قبال آن پرداخت، هزینه‌هایی که قابل برگشت نیست، پس باید به درستی از آن‌ها استفاده کرد. عمر، زمان، جوانی، فکر، انرژی از جمله چیزهایی است که باید از دست داد تا بتوان یک فیلمنامه خوب نوشت.

نبود فیلمنامه خوب یکی از معضلات این روزهای سینمای ما است که خیلی‌ها به آن دقت نکرده و انگار هدف آن‌ها فقط نوشتن یا این که فیلم‌سازان ما از نویسندگان می‌خواهند طی مدت کوتاهی فیلمنامه را نوشته و در اختیار آن‌ها قرار دهند.

اگر قرار است که من به عنوان یک فیلمساز یک اثری را خلق کنم نباید این کار مهم را سرسری گرفته و به راحتی از کنار آن بگذرم. نباید خواسته‌های شخصی و آثار خودخواهی من در آن دیده شود بلکه باید حضور یک خالق بزرگ‌تری را پشت آن حس کرد. باید اثری باشد که بعد از گذشت سال‌ها باز هم دیدنی و جذاب و با فایده باشد و مهر و امضای مؤلف و سازنده و دیگر عوامل در آن به زیبایی به چشم بیاید.

خالق اثر باید یک چیز مثبت را به کائنات اضافه کند تا هم خودش لذت ببرد و هم مردم. باید دوست بداری تا دوستت بدارند. باید احترام گذاشت تا نتیجه خوب را ببینی.

شاید من به عنوان کارگردانی که از فیلم‌سازی کوتاه به تازگی پا به عرصه بزرگتر فیلم‌سازی یعنی فیلم بلند سینمایی گذاشته‌آم افقی طولانی و سخت را پیش رو دارم اما این افق با تحمل سختی و رعایت اصول بسیار روشن خواهد شد.

پس بیاییم با تولید اثری دیدنی، هم به شعور مخاطب احترام بگذاریم و هم خودمان لذت ببریم. البته در این مسیر باد مشکلات بزرگ و عدیده‌ای مواجه می‌شویم اما رسیدن به شیرینی کار نتیجه تحمل سختی است.

خود من به عنوان یک کارگردان فیلم کوتاه، زمان نگارش فیلم‌نامه بلند «روز مبادا» تک و تنها در بیمارستان و زمان بیماری مادرم با سختی‌های فراوان نگارش فیلم‌نامه را جلو می‌بردم. احساس خوب و شیرینی داشتم و الان که «روز مبادا» تمام شده با همه سختی‌ها دلم برای آن احساس تنگ شده و فکر کردن به آن لحظه‌ها و موقعیت‌ها حالم را خوب می‌کند.

 در حال حاضر روی طرحی کار می‌کنم که با جلوتر رفتنش بیشتر به آن علاقمند شده و امیدوارم این احساس تا پایان نگارش و اکران و بعد از آن نیز با من همراه باشد.

 دکوپاژ کار جدیدم با «روز مبادا» فرق می‌کند، تعدد لوکیشن دارد، قهرمانش یک مرد است و شاید یک جورایی اقتباس باشد و امیدوارم به جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برسد. البته به مخاطبان این مژده را می‌دهم که کار بعدی من دیدنی است و از آن‌ها می‌خواهم نگاهشان را از الان نسبت به کار بعدی سازنده «روز مبادا» عوض کنند.

سعی می‌کنم با یک نگاه درست فیلم بعدی را بسازم و در این خصوص در آینده‌ای نزدیک با دو تن از تهیه‌کنندگان با سواد و با فرهنگ کشورمان مشورت‌هایی را انجام داده تا یک پله از کار قبلی‌ام بالاتر بروم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وایبر رسان
۲۳:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
عالی بود
مرسی
آخرین اخبار