عواقب رکود در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی؛

بازار فولاد خم شد / صادرات به زیر قیمت

به گفته منابع آگاه، فولادسازان کشور در حال حاضر روی به دپوی محصولات خود آورده و حتی گاهی اقدام به صادرات با زیر قیمت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار فولاد کشور این روزها در حالی به رکود فرو رفته که به اعتقاد مدیرعامل ایمیدرو، در این شرایط باید تعرفه واردات فولاد را به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزایش داد.

آن طور که مهدی کرباسیان می‌گوید، تعرفه فعلی فولاد پاسخگو نیست؛ در حال حاضر چین یارانه قابل توجهی برای صادرات فولاد اختصاص داده و کشوری مانند ترکیه نیز تعرفه‌ای 30 درصدی را در این مورد لحاظ کرده، اما در ایران تعرفه 10 تا 20 درصدی برای واردات آن در نظر گرفته شده است.

در واقع مدیرعامل ایمیدرو معتقد است راهکار فعلی برای نجات تولیدکنندگان فولاد کشور، افزایش تعرفه واردات است، حال آنکه این راهکار از دید برخی کارشناسان مناسب نبوده و به افزایش قیمت فولاد خواهد انجامید.

به  گفته این دسته از کارشناسان، افزایش تعرفه فولاد قطعاً بر بالا رفتن قیمت ساخت و ساز و هر آنچه با فولاد در ارتباط است، تأثیر می‌گذارد. آنها معتقدند هر چند در حال حاضر ساخت و ساز در کشور به اصطلاح خوابیده و بی رونق است و از آن سو پروژه‌های عمرانی نیمه تمام زیادی هم وجود دارد، اما به هر حال با بالا رفتن تعرفه، عرضه فولاد کاهش و با به هم خوردن تعادل بازار، هزینه‌های ساخت و ساز افزایش می‌یابد.

به گفته منابع آگاه، فولادسازان کشور در حال حاضر روی به دپوی محصولات خود آورده و حتی گاهی اقدام به صادرات با زیر قیمت می‌کنند.

در این اوضاع و احوال، کارشناسان بر این باورند که به جای افزایش تعرفه فولاد، باید شرایط بازار را رقابتی کرد و این در حالی است که بازار فولاد این روزها رکودی سنگین را تجربه می‌کند. با این حال اما یکی از نگرانی‌های فعلی مسوولان ایمیدرو، مازاد تولید فولاد در چین است، کشوری که گفته می‌شود بیش از 425 میلیون تن فولاد مازاد دارد و به دنبال دامپینگ در بازارهای جهانی است.

حالا نگرانی ایمیدرویی‌ها از این بابت است که نکند دامپینگ چینی‌ها به بازار فولاد ایران نیز برسد و تولیدکنندگان داخلی را در شرایط فعلی رکود، بیشتر آزار دهد.

در این شرایط شورای رقابت نیز مشغول بررسی انحصار در بازار فولاد است که البته به گفته رییس این شورا، اگر هم انحصار ثابت شود، به دلیل رکود حاکم بر بازار، اعلام رسمی نخواهد شد.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد فولادسازان کشور باید منتظر برگشتن ورق در ساخت و ساز بوده و امیدوار باشند تا پروژه‌های نیمه تمام، دوباره فعال و رونق به بازار مسکن نیز بازگردد.

گزارش: حمیدرضا بهداد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار