باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

زيبا شدن به قيمت از دست دادن چشم‌ها

خیلی از مردم علاقمند زیبایی هستند و این زیبایی را تا جایی پیش می‌برند که ناآگاهانه بدون مشورت با پزشک باعث از بین بردن بینایی خود می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران، چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است و هرگونه آسیب به آن می‌تواند کارایی دیگر اعضای بدن را دچار اختلال کند، پس سلامت چشم بسیار مهم است. همان طور که می‌دانید خیلی از لنزها چه رنگی و چه غیررنگی جایگزین عینک طبی شده و یا برای زیبایی استفاده می‌شوند، بنابراین باید از نحوه استفاده صحيح از آن هم آگاه شوید.

 انواع لنزها
لنزها به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شوند. لنزهای نرم که معمولاً برای نزدیک‌بینی و دوربینی استفاده می‌شوند و شامل لنزهای طبی، رنگی و پانسمانی می‌باشند و لنزهای سخت معمولاً برای آستیگمات‌های بالا و قوز قرنیه به کار می‌روند.

 لنزهای نرم را بشناسید
گذاشتن و برداشتن لنز نرم مشکل‌تر از لنزهای سخت است و قیمت این گونه لنزها نسبت به عینک‌ها گران‌تر است و به همین علت ممکن است، گذاشتن و برداشتن این لنزها به چشم صدمه بزند.همچنین امکان عفونت در لنزهایی که مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده می‌شود، وجود دارد.

 لنزهای سخت را بشناسید
این لنزها کوچک‌تر از قطر قرنیه بوده و انتخاب آن برای افرادی مناسب است که نمی‌توانند از لنزهای نرم استفاده کنند. قطر این لنزها 10 – 15 درصد از قرنیه بدون پوشش باقی می‌ماند. این گونه لنزها برخلاف لنزهای نرم، فرد از همان روزهای اول با آن احساس راحتی دارد و نیاز به یک دوره هفت روزه برای انطباق با آن دارد و گذاشتن و برداشتن آن‌ها از لنزهای نرم آسان‌تر است.

 رعایت اصول بهداشتی لنز / اندازه لنز هر فردی با پزشک متخصص
مهران نیک‌خو متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه در مورد رعایت اصول بهداشتی لنز گفت: در تمام لنزهای رنگی و غیررنگی اگر اصول بهداشت رعایت نشود، باعث سوراخ شدن چشم و در نهایت نابینایی می‌شود.

وی ادامه داد: لنز رنگی باید متناسب با اندازه قرنیه چشم فرد باشد. اگر لنز کوچک‌تر از قرنیه چشم باشد، قرنیه را دچار کمبود اکسیژن کرده و در نتیجه عوارض شدید ایجاد می‌کند و در صورتی که بزرگ‌تر از قرنیه باشد، با بالا و پایین رفتن حرکت چشم، قرنیه نازک می‌شود. پس بهتر است اندازه لنز فرد توسط چشم پزشک در مطب بررسی شود.

نیک‌خو بیان کرد: لنزهای رنگی غیراستاندارد باعث بروز زخم قرنیه و عفونت و قرمزی چشم می‌شود پس توصیه می‌شود، همیشه از مکان‌های معتبر خریداری شود و تحت نظر پزشک از آنها استفاده شود.

لنز نیاز به سن خاصی ندارد
این متخصص چشم در مورد قراردادن لنز این گونه بیان کرد: هر فردی که دارای بلوغ فکری باشد می‌تواند لنز بگذارد و به این منظور است که دستورات نگهداری آن را رعایت کنید.

وی افزود: لنزها در محلول مخصوص خودش نگهداری می‌شود.همچنین درب ظرف لنز باید بسته باشد قبل از جایگذاری لنز حتما دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

وی اظهار داشت: آب نباید به لنزها برخورد کند به علت این که موجب آلوده لنز و خراب شدن آن می‌شود.

بنابراین افرادی که می‌خواهند از لنز استفاده کنند،بهتر است در هنگام حمام در بارندگی شدید و استخر حتما لنز را از چشم خود خارج کنند و در جاهایی که آتش سوزی و دود غلیظ وجود دارد از زدن لنز بر روی چشم پرهیز کنند.

وی اشاره کرد: مدت استفاده از لنز بر اساس نوع لنز متفاوت است که مدت استفاده می‌تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد.

برتری لنزهای تماسي برعینک
اگر بخواهیم لنزهای تماسی را با عینک مقایسه کنیم، لنزهای تماسی میدان دید بیشتری دارند و تصور کردن اجسام با لنزهای تماسی طبیعی‌تر است به خصوص اگر نمره چشم فرد هشت دیوپتر باشد.

مرحله اول عینک استفاده شود
به طور کلی استفاده از لنزهای تماسی ضرری ندارد ولی از آنجایی که اینگونه لنزهای تماسی یک جسم خارجی می‌باشد، ممکن است اگر طرز صحیح استفاده از آنها را ندانید دچار عفونت چشم و دیگر ناراحتی‌های مربوط به آن بشوید، پس بهتر است در مرحله اول از عینک استفاده شود.

اگر فردی که از لنز استفاده می‌کند و  نگهداری درست لنز را انجام بدهد و در مواقعی که از لنز استفاده نمی‌کنند آن را در محلول خاص خود گذاشته و مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید، استفاده از لنز هیچ ضرری فردی ندارد ولی انتخاب نوع لنز باید توسط پزشک متخصص انجام بگیرد و اگر پزشک صلاح بداند و تشخیص دهد، فرد می‌تواند از لنز استفاده کند، افراد حتما باید مواد نگهداری و استفاده صحیح از لنزهای تماسی را بدانند و رعایت کنند و هنگام خواب لنز را از چشم خود خارج کرده و در مایع مناسب ضد عفونی کننده قرار دهند.

عيوب لنزهای تماسی
مهمترین عیب لنزهای تماسی این است که چشم عفونت می‌کند و یا ممکن است در قرینه چشم خراشی ایجاد شود که در نهایت منجر به تحریکات چشم می‌شود و به دنبال خراش دادن چشم ممکن است، میکروب وارد چشم شده و قرینه دچار مشکل شود و حتی این عفونت ممکن است باعث کاهش دید چشم شود، گاهی مشاهده می شود که عفونت باعث تخلیه کردن کامل چشم هم شده است.

چگونه لنزها را در ظرف محلول نگهداری کنید
باید توجه کرد نوع محلول نگهداری لنز را بدون مشورت با پزشک متخصص عوض نکنید، به تاریخ انقضا محلول‌های نگهداری کننده توجه کنید و هنگام بستن سرپوش نگهداری لنز مواظب باشید لنزها پاره نشود.

به طور کلی با توجه به اینکه چشم یکی از حساس‌ترین قسمت بدن است و بسیار ضروری، بهتر است که کاری را ندانسته انجام ندهیم و حتما با پزشک متخصص برای گذاشتن هر گونه شی خارجی همچون لنز مشورت کنیم.


گزارش از مه سیما بیتاژیان

انتهای پیام/

برچسب ها: چشم ، لنز ، قرنیه ، عینک ، آستیگمات ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.