افراد چاق 30 درصد بیشتر دچار گودی بیش از حد کمر می‌شوند

بر طبق نتایج تحقیقات افراد چاق تا 30 درصد بیشتر دچار عارضه گودی بیش از حد کمر می‌شوند و البته شیوع این عارضه در افراد چاق با بزرگی بیش از حد شکم و دچار ضعف عضلات ناحیه کمر بیشتر است.

سهراب محمودی جراح و متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: وقتی از نیم رخ به ستون فقرات نگاه شود، برخی فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها در قسمت‌های مختلف آن مشاهده می‌شود.

وی گفت: در حالت طبیعی فقرات گردن دارای یک انحنا به سمت داخل، فقرات پشت دارای یک انحنا به سمت خارج و ناحیه کمر دارای یک انحنای رو به جلو است.

محمودی با بیان این که وجود این انحناها برای انسان مهم بوده و بسیاری از توانایی‌های ما در انجام حرکات مدیون همین برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها است، اظهار داشت: وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی برسد، در آن صورت فرد دچار گودی بیش از حد کمر شده است.

وی با اشاره به این که چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل بروز عارضه گودی بیش از حد کمر و تشدید آن است، تأکید کرد: بر طبق نتایج تحقیقات افراد چاق تا 30 درصد بیشتر دچار عارضه گودی بیش از حد کمر می‌شوند و البته شیوع این عارضه در افراد چاق با بزرگی بیش از حد شکم و دچار ضعف عضلات ناحیه کمر تا حدودی بیشتر است.

محمودی گفت: در واقع بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه، موجب کشیدگی بیش از اندازه ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر می‌شود.

وی افزود: عوامل دیگری نیز می‌توانند احتمال گودی بیش از حد کمر را افزایش دهند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برخی از بیماری‌ها و عوامل ارثی و خانوادگی، التهاب دیسک کمر، قوز بیش از حد ناحیه پشت و حتی پوکی استخوان نام برد.

محمودی با بیان این که پوکی استخوان با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل طبیعی مهره‌ها موجب تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله مهم‌ترین اقدام جهت پیشگیری از عارضه گودی زیاد کمر تقویت عضلات کمر و ستون مهره‌ها است.

وی یادآور شد: ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می‌شود که سلامت و تعادل و حفظ قدرت این عضلات، نقش مهمی در سلامتی و حفظ حالت طبیعی ستون فقرات داشته و نقش مهمی در پیشگیری از گودی زیاد کمر خواهد داشت.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار