شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: اختلافات میان اعضای گروه پنج به علاوه یک مانع از اعلام شدن توافق هسته ای در وین شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: اختلافات میان اعضای گروه پنج به علاوه یک مانع از اعلام شدن توافق هسته ای در وین شده است.

نوید بهروز خبرنگار این شبکه در وین درباره روند مذاکرات هسته ای ایران و در پاسخ به این پرسش که آیا امشب نشستی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک برگزار خواهد شد ، گفت: برگزاری این نشست ، سوال مورد نظر همه خبرنگاران حاضر در وین است ولی هیچ پاسخ دقیقی به این پرسش داده نمی شود. منابع ایرانی برگزاری این نشست را در ساعت 9 شب تایید می کنند. برخی از منابع غربی می گویند در این ساعت نشستی برگزار خواهد شد. بنابراین به صورت رسمی برگزاری این نشست وزرای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک تایید نشده است.

این نشست می توان مهم ترین گفتگو و نقطه عطف مهمی در این مذاکرات باشد. کارشناسان دلیل تاخیر در برگزاری این نشست را ناشی از اختلافاتی می دانند که میان اعضای گروه پنج به علاوه یک وجود دارد و هنوز حل و فصل نشده است. خلافات اساسی میان روسیه و چین با کشورهای غربی درباره دو مسئله لغو تحریم تسلیحاتی ایران وجود دارد. پکن و مسکو از این لغو این تحریم ها به سود ایران حمایت می کنند.

 اختلاف دوم درباره بازگشت خودکار تحریم ها علیه ایران است. روسیه و چین با این سازوکار مخالفت و تاکید می کنند اعمال هر گونه تحریمی علیه ایران باید در شورای امنیت به تصویب برسد. این اختلافات چند بار باعث به تعویق افتادن نشست وزراتی این گروه شده است و در روزهای گذشته تنها یک بار نشست وزارتی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک برگزار شده است. هنوز برخی از مسائل حل نشده باقی مانده وجود دارد که حل و فصل آن به برگزاری این نشست وزراتی مرتبط است.

از سوی دیگر لحظاتی قبل نشست دوجانبه میان ظریف و لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه برگزار شد. این نشست نیم ساعت به طول انجامید و لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موفقیت این مذاکرات گفت شانس موفقیت این مذاکرات وجود دارد. دو ساعت پیش نیز نشست بسیار مهمی میان دو هیئت ایران و آمریکا با حضور همه اعضای دو هیئت برگزار شد. با وجود سخنان ضد و نقیضی که می شنویم نشانه های زیادی دال بر احتمال نهایی شدن این توافق وجود دارد و همه ما در چند ساعت آینده منتظریم.

مسئله مهم درباره تعلیق تحریم های ایران توسط اتحادیه اروپا و آمریکاست که امروز پایان می پذیرد. در صورتی که ایران و گروه پنج به علاوه یک تصمیم بگیرند این مذاکرات را تمدید کنند یک مشکل قانونی برای کشورهای غربی ایجاد خواهد شد و باید دوره تعلیق تحریم های ایران را تمدید کنند که هنوز این مسئله حاصل نشده است و ممکن است تمدید این تحریم ها صادر شود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار