یادداشت/

دستگاه‌هایی که جیب مردم را هدف قرارداده‌اند / تاثیر دستگاه‌های تصفیه بر کیفیت آب

امروزه از دید گروهی از مردم دستگاه‌های تصفیه آب راهکاری مطمئن برای رسیدن به آبی با کیفیت مناسب است، غافل از آنکه این دستگاه‌ها به طور کامل وظیفه خود را ایفا نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های سال‌های اخیر و ورود فاضلاب‌های تصفیه نشده به محیط زیست علاوه بر کاهش منابع آب شرب، بر روی کیفیت نیز تاثیرگذار بوده، از همین رو شایعه‌هایی مبنی بر افزایش املاح آب و ناکارآمدی تصفیه‌های آب و فاضلاب به گوش می‌رسد.

بر کسی پوشیده نیست که وجود املاح در آب تا میزانی لازم و وجود بیش از حد آن می‌تواند برای بدن مضر باشد، به همین خاطر مشترکین به سوی استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب رو آورده‌اند.

این که استفاده از این دستگاه‌ها تا چه حد بر روی املاح مفید آب و تا چه حد باعث از بین رفتن املاح مضر آن می‌شود، سوالی است که ما را به دنبال جواب خود کشانده است.

نظر کارشناسان بر این عقیده است که تبلیغات برای مزایای دستگاه‌های تصفیه آب حربه است برای فروش بیشتر که تنها جیب خریدار را هدف قرار داده و نه سلامتی آنها را.

از نظر کارشناسان این حوزه استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلور می‌شود و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می‌کند، که تأثیر آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب‌های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می‌شود.

همچنین استفاده از این دستگاه امکان تغییر بر روی PH را ایجاد می‌کند که در این صورت ویژگی آب به صورت قلیایی و یا اسیدی تبدیل می‌شود.

گفتنی است رسوبات تشکیل شده بر روی فیلترهای تصفیه آب به دلیل واکنش یون های آزاده شده در هنگام تصفیه است که در نهایت منجر به تولید آبی تیره رنگ می‌شود که این به اشتباه ناخالصی آب معرفی می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که در شهرهایی که به آب تصفیه شده لوله کشی دسترسی دارند استفاده از این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود زیرا که آب شرب مصرفی از استانداردهای لازم برخوردار است و ضرورتی برای تصفیه دوباره آن علل الخصوص در کلان شهرها که با دقت بیشتری آب تصفیه می‌شود، وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس شرافت
۲۲:۰۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
سلام ادب احترام
ارتباط سختی آب با بیماری کلیه رد است
اشتباهی که ما ظاهر نگاه می کنیم مثلا رسوب داخل کتیری وسمار وآب کرمکن وکولر با کلیه خود مقاسیه می کنیم کاملا اشتباه است
Iran (Islamic Republic of)
مجاهد
۰۲:۲۲ ۲۸ تير ۱۳۹۴
اون آقای کارشناس احتمالا منظورشون آب الهیه و فرشته تهران هست که میگن خوبه و نیازی به تصفیه نیست چون مایه دارها اونجا زنگی میکنن و آب و هوای خوب می خوان. ما بدبخت بیچاره های آبادان و خرمشهر که باید سالی دوازده ماه آب شور بخوریم در میان دو رودخانه شیرین و به همون اندازه هم گرد و خاک ناشی از برداشت و انتقال آب به مردم ستمدیده و مظلوم اصفهان تا زاینده رود اونا زنده باشه از بیماریهای پوستی تا انواع تنگی نفس و سنگ های عجیب و غریب واقع در کلیه ها. همین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۰۱:۵۰ ۲۹ تير ۱۳۹۴
ببخشید اشتباه منفی زدم حق باشماست
Japan
علی
۱۲:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۴
اب کاشان بقدری سنگین است که بهد از 3ماه شیر سماور رسوب میگیرد . رسوب حاصله شامل گچ و اهک میباشد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۷:۳۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
چند ساله ما در اهواز و ابادان زندگی میکنیم اب غیر تصفیه رو اصلا نمیشه لب بهش زد یه تصویه خونه درست و حسابی نداریم
Germany
امیر
۱۷:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۴
جناب آقای کارشناس مادر بندرماهشهر زندگی می کنیم آب ما گل و لجن دارد و هفته ای یکبار باید فیلر وگل جمع شده ی پشت آن را دور بریزیم
وفیلتر را عوض کنیم چگونه این آب را بخوریم باید ببینی استفاده کنی
بعد بنویسی چی خوبه چی بده
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۶:۴۲ ۲۶ تير ۱۳۹۴
دوستان شهری(البته اگه بشه اسمشو شهر گذاشت) هست در ایران بنام دهلران با 64 درجه گرما که هواشناسی همیشه برعکس اعلام می کنه46 درجه واب ان دقیقا مثل گریس چرب -وتلخ و÷ر از گچه جالب اینجاست که در این شهر بیشتر مردم هم کارگر ساختمانی هستند واز صبح تا ظهر زیر گرما کار میکنن اینجا چی اب تسویه هم ضرر داره؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۶:۴۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
دو سال است که یافت آباد به اصطلاح به آب تهران وصل شده توی این دو سال دریچه های هواکش کولرهای ما بشدت با رسوب کیپ میشود و مجبوریم هر 15 روز رسوب ها را با چاقو بتراشیم وای به حال کلیه های مردم . آقا نخواستیم همون آبرسانی یاسر را دوباره راه بیندازید تا مریض نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
مقایسه آب تصفیه شده تهران با آب شهرهای دیگه که تصفیه ای براشون نیست و عامل سنگ کلیه و هزار بیماری دیگه هست ، کارشناسی نیست بلکه سخن بیهوده گفتنه و معلومه که کارشناس با اطلاعات ناقص نظری داده که فقط مربوط به منطقه و محل زندگی خودشه .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۵:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۴
شما باید یک روز بیاید شهر اهواز و از آب لوله کشی بخورید بعد میبینید که چاره ای جز این ندارید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۴
آقای کارشناس
خوزستان قبل از جنگ بهترین آب رو از کارون داشت الان شهر هایی مثل خرمشهر ، آبادان و اهواز به جای آب لوله کشی لجن لوله کشی دارن ، چون آب فاضلاب این شهر ها میریزه تو رودخانه و با یه تصفیه جزئی برمیگرده تو لوله کشی منازل مسکونی ، 20 ساله وضعیت همینه دامپزشکی های آبادان و خرمشهر استفاده آب لوله کشی رو برای گاو و گوسفند های دامداری ممنوع کردن اونوخ ما بریم آب لوله کشی بخوریم ؟
به قول برادر اهوازیمون شما بیا یک لیتر از آب اهواز رو میل کن اگه زنده موندی اونوقت بیا اینا رو بگو .
Germany
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۶ تير ۱۳۹۴
برای اینکه روشن بشید می گم که آب رفسنجان رو ندیدید 20 برابر حد مجاز آرسنیک داره خود نماندشون هم هزار با ر گفته ولی کسی به این مردم بیچاره محل نمی ذاره بعد میگن چرا همه دارن سرطان میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد از اهواز
۱۵:۰۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
آقاي دانشمند، من هر دوهفته يك بار فيلتر اولش عوض ميكنم كه فقط مخصوص روسوبات بزرگه. باور كن حداقل نيم كيلو گل ازش درمياد.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۴:۱۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
بهتر بود یک مطلب علمی و درست درمون با نتیجه تست ها میذاشتید و ثابت میکردید تا مردم قضاوت کنن اینکه بیاییم بگیم کارشناس گفته این دستگاه لولو داره که نشد حرف ، همچین اولش گفت ما را به دنبال جواب کشاند گفتم الان میخواییم یک مقاله علمی بخونیم نه یک خبر داخل تاکسی ای .
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۵:۲۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
منم اینو قبول دارم. شما حقیقت را بگید و قضاوت را بذارید به عهده مردم.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۱ ۲۶ تير ۱۳۹۴
اقای کار شناس شما که میگی این اب لوله کشی شده مضر نیست پس بیا از این اب لوله کشی شده
شهر ما تو پارس اباد مغان (اردبیل )که منبع سرطان است .و فاضلاب نیروگاه اتمی ارمنستان به رود رس ریخته میشه ما میخوریم شما هم بخوری اون وقت میفهمی که باید از این دستگاه استفاده بشه...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۰ ۲۶ تير ۱۳۹۴
من شاهدم که کمیته امدادامام به خانواده های تحت پوشش خود دستگاه داده اگر بده چرااین ارگان هزینه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۶ ۲۶ تير ۱۳۹۴
آب لوله کشی داریم تا لوله کشی .
لوله کشی داریم با سختی 200- و لوله کشی هم داریم با سختی 2500 - کدومش خوبه ؟
Iran (Islamic Republic of)
رضاازبندرامام ره
۱۲:۴۲ ۲۶ تير ۱۳۹۴
الان 7ساله وضعیت اینه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
با سلام
اولا دستگاههای اسمز معکوس تصفیه آب در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفته و مورد تایید غذا و دارو آمریکا و اروپا میباشد
سختی آب در این دستگاهها قابل تنظیم بوده و طبق آب هر منطقه تنظیم میگردد
Iran (Islamic Republic of)
عرب ایرانیم
۱۱:۵۴ ۲۶ تير ۱۳۹۴
آقای کارشناس اگر تونستی یک لیوان آب تصفیه شهراهوازبخوری و زنده ماندی بگو شهرهای که آب تصفیه دارند دستگاه تصفیه لازم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۴
در شهرهایی که بلافاصله آب از چاه به لوله کشی خانه ها وصل میشود چگونه است .برای شما تهرانیها که تمام آب چشمه های کوه البرز برایتان کم است بله ولی ما چی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۶ تير ۱۳۹۴
دوباره یکی اومد گفت برای شما تهرانی ها بلا بلا بلا بلا... ، بیا اینجا ته کتری و پوشال کولر رو ببین کیفیت آب دستت بیاد . اینجا آلودکیش رو از آب کشیدن فرستادن توی هوا ، با موتور از اینور شهر بری اونور شهر رنگ پوستت دو درجه تیره میشه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۲ ۲۶ تير ۱۳۹۴
با سلام لطفا با سند صحیح به مردم اطلاعات دهید. کارشناسی که از این دستگاه سر در نمیاره چه فایده. دستگاه های تصفیه دارای شیر میگسر هست که سختی آب رو تنظیم میکنه و نمیزاره آب مقطر بشه. اگه این دستگاه ها مشکل داره پس چرا جلوی تولید آب معدنی هایی که با همین دستگاه ها پر میشه گرفته نمیشه. سختی آب دستگاه های تصفیه قابل تنظیم هست. و فیلتر مینیرال دستگاه برای تنظیم PH آب روی دستگاه ها نصب شده. لطفا با آگاهی اطلاعات داده بشه... هر چند ممکنه مطلب منو نگذارید...
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۰:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۴
ما موندیم حرف کیو باور کنیم
اما چیزی که خودم مشاهده کردم اینه که آب خروجی از تصفیه بدون بو و مزه هس اما آب لوله کشی اکثرا بد بو هس..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۴
بی سواد
علی الخصوص درسته
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۰:۱۸ ۲۶ تير ۱۳۹۴
کارشناس مهندسی بهداشت محیط
بر کسی پوشیده نیست که وجود املاح در آب تا میزانی لازم و وجود بیش از حد آن می‌تواند برای بدن مضر باشد، به همین خاطر مشترکین به سوی استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب رو آورده‌اند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
فکر کنم املاح رو اشتباه نوشتید
املاح = گچ +آهک + خاک + خاک روس + 0.2 آب خالص
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۰:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۴
دستگاه‌های تصفیه آب موجب از بین رفتن بخش زیادی از املاح مفید آب از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلور می‌شود و آب را به مقطر و یا سبک تبدیل می‌کند، که تأثیر آب سبک در دراز مدت موجب بروز آسیب‌های جدی به قلب و عروق و اختلال در رشد استخوانی کودکان می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۶ تير ۱۳۹۴
کافیه آب تصفیه شده توسط این دستگاه رو به نسبت 5 به 1 با آب لوله کشی ترکیب کنید و سختی آب رو به حدود 150 برسونید.به همین راحتی
آخرین اخبار