گلایه‌های یک کارگردان باسابقه از مدیران سینمایی دولت نهم

عباس جهانبخش با انتقاد از عملکرد مدیران دولت قبل گفت: تنها خواسته‌ام قرار ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دکتر ایوبی است که با بیان مشکلاتم، وضعم وخیم‌تر نشود.

عباس جهانبخش تهیه کننده، بازیگر و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر یکسری فیلم‌های خوب ساخته می‌شود ولی درصد فیلم‌های قابل تأمل برانگیز نسبت به دهه 70 بسیار کم است، حتی یک دوره‌ای کمدی‌های بدی داشتیم. فیلم‌های شاخص هم ساخته شد که متأسفانه هرگز حمایت نشدند و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: در دوره مدیران قبل، فیلم‌هایی با هزینه‌های میلیاردی ساخته شد که در اکران موفق نبودند و بعضی از آن‌ها در انبارها خاک می‌خورند و هرگز اکران نشدند.

جهانبخش ادامه داد: در همان زمان در حال ساخت فیلم «رهاتر از دریا» بودم که به دلیل داشتن قصه جنگی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ما را حمایت کامل می‌کرد، اما نیاز به بودجه نقدی داشتیم که  سجادپور و شمقدری قول مساعدت و همکاری دادند.

وی اظهار داشت: شمقدری همواره حمایت می‌کرد و پرداخت بودجه را به مرکز گسترش سینمای تجربی سپرد ولی شفیع آقامحمدیان مدیر وقت آن مرکز، هیچ گونه حمایتی نکرد و حاضر به کمک نبود، چون من جز نورچشمی‌هایش نبودم در حالی که شمقدری دستور اکید داده بود.

جهانبخش تصریح کرد: در زمانی که مرکز گسترش سینمای تجربی از من حمایت نکرد دوست و همکاری مرتضی هرندی 50 درصد کار را شریک شد و قرار شد بعد از اکران پولش را بدهم و یکی از مشکلات بزرگ، پرداخت بدهی به دوست است.

این کارگردان ادامه داد: بعد از اصرارهای فراوان، شمقدری به من و مرتضی هرندی قول داد که مرکز گسترش سینمای تجربی کل کار را می‌خرد اما بعد از جشنواره گفت پول نداریم. در آخر 31 درصد فیلم را با 60 میلیون تومان نابود شد.

جهانبخش خاطرنشان کرد: به هر حال عدم همکاری شفیع آقامحمدیان باعث شد که زمان طولانی‌تری برای پیش تولید و تولید بگذاریم که در نهایت بعد از جشنواره در زمان اکران، فیلم با جام جهانی فوتبال و ماه مبارک رمضان همزمان شد و فیلم نفروخت، عدم فروش فیلم، حدود 800 میلیون تومان بدهی بر روی دست گذاشت و کمرم شکست. تنها دکتر ایوبی لطف کرد مبلغ کوچکی وام داد ولی آن مبلغ پاسخگوی مشکلات و بدهی‌های فیلم نمی‌شد.

وی افزود: دل پرخونی دارم، خیلی صدمه دیدم، زندگی‌ام بعد از 25 سال از راه فیلم‌سازی در سینما می‌گذرد و تنها خواسته‌ام این است که قرار ملاقات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا دکتر ایوبی داشته باشم که زمان مناسبی در اختیارم بگذارند که مفصل در مورد مشکلاتم صحبت کنم تا وضعم از این وخیم‌تر نشود.

وی تصریح کرد: مرکز گسترش سینمای تجربی، چندین میلیارد برای فیلم نیمه کاره "لاله" هزینه کرده است. کجاست این پول بیت‌المال و فیلم‌های دیگری که در زمان شفیع آقامحمدیان ساخته شد که به دلایلی قابل اکران نیستند و در حال حاضر خاک می‌خورند ولیکن هیچکس بدهکار نیست و به زندان هم نمیفتند.

گفتنی است عباس جهانبخش در سال 1369 با ایفای نقش در فیلم "دو نیمه سیب" کیانوش عیاری به سینما دعوت شد. "عشق و مرگ"، "بیا با من"، "دادستان"، "آرزوی بزرگ"، "مرد پنجم"، "دیدار در استانبول"، "چشم‌هایم برای تو"، "رهاتر از دریا" و "ساغر (زنگار)" را در کارنامه هنری خود دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار