اصفهان؛

امروزه رسانه ها به شکل گسترده ای رهبری افکار عمومی را در دست گرفته اند

امروزه رسانه ها به شکل گسترده ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده گرفته اند که ‏هر یک از رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... به سوی مخاطبان خاص خود نشانه گیری کرده و اهداف خود را ‏دنبال می کنند.‏

امروزه رسانه ها به شکل گسترده ای رهبری افکار عمومی را در دست گرفته اند///فردا پ//به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ سید محسن بنی هاشمی" با حضور در اولین نشست ‏برنامه کافه نقد گفت: اساس کار رسانه ها بر روی مخاطبین خود شامل تغییر طرز تلقی افراد، هدایت فکر و کنترل رفتار می شود که امروزه به شکل ‏گسترده ای نقش رهبری افکار عمومی را بر عهده گرفته اند که هر یک از رسانه ها شامل رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... به ‏سوی مخاطبان خاص خود نشانه گیری کرده و اهداف خود را دنبال می کنند.‏

وی اظهار کرد: یکی از حوزه هایی که باید با آن آشنا شویم تا بتوانیم به عرصه فرهنگ رسانه ورود پیدا کنیم، آگاهی از ‏چگونگی جلوه های فرهنگی در سطح نظام های اجتماعی است.‏

این دکترای علوم ارتباطات و رسانه افزود: رسانه سیطره خود را در نظام خانواده قرار داده و لذا در برخورد با رسانه باید سه ‏موضوع شناخت مخاطبان رسانه، فرآیند و کارکردهای رسانه ای و نیز تأثیر رسانه ها بر مخاطبان را مدنظر قرار بگیرد.‏

وی ادامه داد: هدایت و جهت دهی انگیزه ها و هیجانات مخاطبان و همچنین ساماندهی ماهیت و کیفیت یادگیری مخاطبان دو وجهی ‏هستند که رسانه ها برای رسیدن به اهداف خود مورد توجه قرار می دهند و لذا با دستخوش تغییر قرار دادن یادگیری افراد ‏افکارشان را جهت دهی می کنند.‏

وی اظهار کرد: هرساله میلیون ها دلار برای شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از سوی کشورهای خارجی هزینه می شود که ‏بایددید هدف این رسانه های قارچ گونه دلسوزی برای فارسی زبانان چیست، قطعا آنها قصد جهت دادن به ‏رفتار و ذهن مخاطب را دارند و در همین راستا رسانه ها به واسطه زبان خودشان به مخاطب می گویند که چه بکند چه نکند ‏و چطور بیندیشد.
بنی هاشمی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص نقش رسانه ها در جهان کنونی افزود: این روزها یکی از خطرناک ترین حوزه هایی که ‏رسانه ها خود را درگیر آن کرده اند حوزه کودک است که هدف آنها ورود و رخنه به ریشه افراد است.‏

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دوره زورگویی در انتقال اطلاعات و رسانه ها به اتمام رسیده، بحث اقناع (یعنی با دلیل و استدلال ‏موضوعی را مطرح ساختنبه همراه تکنیک های آن به عنوان گل سرسبد تمامی شگردهای رسانه ای مطرح است؛ در اقناع ‏روش اعمال قدرت به جای زور تبدیل به روش ترغیب و متقاعد کردن می شود.‏

دکترای علوم ارتباطات و رسانه در ادامه گفت: رسانه ها اطلاعاتشان را گزینش می کنند و به ما می فهمانند آنچه به شما نشان می ‏دهیم واقعیت دارد و آنچه نمی بینید وجود ندارد و لذا در همین مسیر علایق و سلایق و سرگرمی های ما را دستکاری کرده و لذت ‏های کاذب و ساختگی را جایگزین لذت های طبیعی و مبتنی بر سلامت روانی و ذهنی می کنند.‏

وی در بخش سوم این نشست با ارائه سوالاتی اظهار کرد: حال پس از بررسی این موارد به صورت مقدماتی، سوال مطرح می ‏شود که چه باید کرد؟، در اینجا گفته می شود که در ابتدای امر باید دید کشتی خانه ما را چه کسی هدایت می کند؟ و در واقع ‏سکان دار کشتی فرهنگ تعلیم و تربیت در محیط خانواده چه کسی است، سپس فرصت ها و تهدیدها را بشناسیم و اثرگذاری ‏انواع رسانه ها را در خانواده بررسی کنیم تا بتوانیم در برخورد با این مسائل و بحران ها به یک دفاع فرهنگی دست یابیم.‏

گفتنی است؛ اولین نشست برنامه کافه نقد ویژه تابستان 94 با عنوان "امشب شام چی داریم؟و با محوریت بررسی نقش رسانه ها ‏در دگرگونی هویت ‏فرهنگی روز یکشنبه چهارم مردادماه از سوی فرهنگسرای رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار ‏شد.‏

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.