معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی ایران در مشهد؛

برای پیروزی بر دشمن در مورد نتیجه مذاکرات هسته‌ای باید تبعیت واقعی از رهبری داشت

معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آنچه ملت ایران را در مورد نتیجه مذاکرات هسته ای با گروه1+5 تهدید می‌کند، دو قطبی شدن جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد احمدیان دیشب در سلسله نشست‌های بزم اندیشه سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی راه مقابله با دوقطبی شدن جامعه را تبعیت جدی از رهبری دانست وافزود: مقام معظم رهبری به طور کامل بر خطوط اصلی و اساسی مذاکرات اشراف دارند و عملکرد اعضای گروه مذاکره کننده را کنترل می کنند .

این مسوول در سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هر سخن از رهبری را که موافق با موضع و دیدگاه ماست برجسته و باقی سخنان ایشان را فراموش کنیم ، ما را به موفقیت نمی رساند گفت : برای تبعیت کامل از رهبری فقط گفتن کافی نیست زیرا برای پیروزی بر دشمن در این فضا باید یک تبعیت واقعی از رهبری داشت.

وی گفت :یکی از موارد لازم استفاده از صنعت هسته ای، تولید برق است ،تولید برق با سوخت منابع نفتی و گاز دیگر مقرون به صرفه نیست و اگر می خواهیم سبد متفاوتی از نظر قیمت و امنیت انرژی داشته باشیم باید تولید برق از انرژی هسته ای را توسعه دهیم.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی افزود : تولید برق هسته ای مستلزم تامین سوخت برای نیروگاه های هسته ای است که این سوخت از طریق اکتشاف بیشتر ذخایر معدنی اورانیوم تامین می شود و اکنون یکی از فعالیتهایی که سازمان انرژی اتمی به جد پیگیری می کند، اکتشاف، استخراج و سپس فرآوری اورانیوم است.

احمدیان گفت: احداث و بهره برداری از نیروگاه های هسته ای و نگهداری پسماندهای تولید برق در نیروگاه هسته ای از برنامه های سازمان هسته ای است.

وی در تشریح علت پررنگ شدن مساله غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: غنی سازی حلقه ای از فعالیتهایی است که در موارد استفاده غیرصلح آمیز هسته ای نیز کاربرد دارد و ایران جزو معود کشورهایی است که به علت استعدادهای خدادادی ، در این عرصه فعالیت دارد .

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی با تشریح محدودیت های متن جمع بندی مذاکرات هسته ای برای ایران گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای این مذاکرات خط قرمز رهبری مبنی بر نپذیرفتن هیچ یک از محدودیت ها در استفاده از انرژی هسته ای برای همیشه است و براساس جمع بندی مذاکرات هسته ای فقط برای اطمینان سازی طرف مقابل و برداشتن تحریم ها در حوزه هایی از فعالیتهای هسته ای برای یک زمان معین ،محدودیت هایی از سوی ایران پذیرفته شد.

احمدیان افزود: براساس این جمع بندی، غنی سازی اورانیوم محدود شد و هدف غرب از این محدودیت ها ناممکن یا طولانی کردن رسیدن به توانایی ساخت سلاح اتمی ایران با غنی سازی اورانیوم بود.

او گفت : یکی از موفقیت های این مذاکرات را می توان به رسمیت شناختن غنی سازی اورانیوم دانست در حالی که همواره یکی از حساسیت های جدی طرف مقابل مذاکرات بود و ایران در آینده بعد از سپری کردن دوران محدودیت غنی سازی اورانیوم، می تواند به 190هزار سو غنی سازی اورانیوم در یک مدت زمان معین دست یابد که این میزان از غنی سازی برای تامین سوخت یک راکتور هزار مگاواتی مثل نیروگاه برق بوشهر مورد نیاز است.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی یکی از محدودیتها در فعالیت هسته ای ایران را استفاده از نسل اول سانتریفیوژها آن هم به تعداد محدود ا اعلام کرد و افزود : اما فعالیتهای تحقیق و توسعه تا پایان دوره محدودیت توسط دانشمندان ایرانی انجام می گیرد.

احمدیان محدودیت دیگر در جمع بندی مذاکرات را استقرار سانتریفیوژهای غنی سازی فقط در سایت نطنز برشمرد و گفت: اکنون در سایت فردو تعدادی سانتریفیوژ وجود دارد که فعال است اما نمی تواند کار غنی سازی انجام دهد.

او محدودیت دیگر برای ایران در مذاکرات هسته ای را درباره راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک اعلام کرد و افزود : سوختی که در این راکتور می ماند بعد از مدتی مقداری پلوتونیوم تولید می کند و پلوتونیوم مسیر ساده تری برای سلاح های هسته ای است و به رغم اینکه طرف مقابل مذاکره کننده در مورد تولید پلوتونیوم در راکتور اراک بسیار حساس بود محدودیت فعالیت سایت اراک هیچ تغییری در مسیر فعالیتهای هسته ای ایران ایجاد نکرد زیرا در اساس ما به دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم.

معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی گفت : محدودیت دیگر فعالیتهای هسته‌ای ایران در مذاکرات این است که میزان ذخایر غنی شده از 300 کیلوگرم نباید بیشتر شود و مازاد آن به روسیه فروخته خواهد شد و در قبال آن مواد اولیه به ایران ارسال می‌شود و از آنجا که منابع اورانیوم شناخته شده ای برای تولید برق هسته ای نداریم ،روسیه می تواند تامین کننده نیاز ایران به این ماده باشد.

احمدیان افزود : تحقیق و توسعه، از خط قرمزهای غربی ها برای ایران بود که خوشبختانه با پافشاری تیم مذاکره کننده و پذیرش اینکه ایران در یک دوره زمانی سانتریفیوژهای جدید را وارد عرصه غنی سازی نکند، گروه 1+5نیز پذیرفت که کارهای تحقیقاتی و آزمایشی ایران تا مرحله بازدهی انجام گیرد.

او درباره جمع بندی در مورد راکتور آب سنگین اراک با گروه 1+5 هم گفت: این جمع بندی یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد،جنبه مثبت آن این است که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، غنی سازی قابل برگشت است و تعداد سانتریفیوژها می تواند افزایش می‌یابد اما جنبه منفی این تعهد، خارج کردن راکتور از حالت فعالیت به رغم استفاده از طرح جدید سازمان انرژی اتمی است که باز گرداندن آن به حالت اول به سادگی انجام نمی شود .

این مسوول در سازمان انرژی اتمی افزود : دستاورد دیگر ایران در مذاکرات صادرات آب سنگین راکتور اراک بود زیرا به دلیل حساسیت موجود درباره این آب سنگین تجارت آن در دنیا بسیار محدود است، از این رو در چند سالی که برای بازطراحی راکتور اراک طول می کشد،

می‌توان از تاسیسات اراک برای صادرات آب سنگین استفاده کرد البته صادرات آب سنگین ارزش مالی ندارد اما از ارزش فنی برخوردار است زیرا اگر بتوانیم مشتری برای آب سنگین بیابیم به استانداردهای بازار کار در این عرصه دست می یابیم.

احمدیان افزود: برقراری ارتباطات بین المللی ایران در حوزه های مختلف هسته ای وتلاش برای توسعه کار نیز به نفع ایران در این مذاکرات شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.