رابرت جردن: در پشت حملات عربستان به یمن، ترس از ایران قرار دارد

سفیر سابق آمریکا در عربستان گفت به نظر می رسد استراتژی عربستان قرار گرفتن در موضع مخالف ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، رابرت جردن، سفیر سابق آمریکا در عربستان که پس از حوادث یازده سپتامبر به وسیله ی جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، به عنوان سفیر آمریکا در عربستان معرفی شد، در گفتگو با سی ان ان گفت: در آن موقع من بارها از خودم پرسیدم که چطور شد به عنوان سفیر، از عربستان سر درآوردم. با این حال بعدها مشخص شد که مسئولان عربستان سعودی از پذیرفتن یک کارمند وزارت خارجه آمریکا به عنوان سفیر آمریکا در عربستان خودداری می کردند. آنها می خواستند فردی سفیر آمریکا در عربستان شود که دوست و رفیق رییس جمهور است و بتواند فراتر از تشریفات اداری اقدام کند، سابقه دیپلماتیک نداشته باشد که بخواهد از آن حفاظت کند و بتواند از طرف رئیس جمهور آمریکا با پادشاه عربستان صحبت کند. در زمان حملات یازده سپتامبر، آمریکا در عربستان سفیر نداشت و والش فاولر، سفیر قبلی آمریکا در عربستان اوایل بهار استعفا داده بود و به این دلیل این سمت خالی بود و معاون وی نیز دهم سپتامبر فعالیت خود را آغاز کرده بود. 
جردن ادامه داد: یکی از نخستین تماس های من با سلمان فرماندار وقت ریاض بود که وی گفت به نظر می رسد که این حملات توطئه ی اسراییل بوده و موساد احتمالا آن را صورت داده است. شاهزاده نایف وزیر کشور وقت عربستان نیز مطلبی مشابه گفت. من در نهایت مجبور شدم که شماری از مسئولان سیا را برای ارائه گزارش رسمی به مسئولان عربستانی به کار گیرم تا ثابت کنم در واقع شماری از هواپیما ربایان یازده سپتامبر تبعه سعودی بوده اند. مسئولان عربستانی به شدت هر گونه مشکل در این باره را رد کرده و تنها پس از انفجارهای ماه مه 2003 (اردیبهشت سال 1392) مقابل شرکت های غربی در عربستان بود که ملک عبدالله ولیعهد وقت عربستان به این مشکل اعتراف کرد و قول داد که در این باره اقدامی صورت دهد و با هر کسی که به این افراد کمک کرده اند، برخورد کند. 
سلمان پادشاه کنونی عربستان سعودی تقریبا پنجاه سال فرماندار ریاض بود و فعالیت خود را بین بیست تا سی سالگی آغاز کرد. وی یکی از سالم ترین مسئولان عربستانی به شمار می رفت و پرکارترین عضو کابینه محسوب می شد و ساعت هشت هر روز صبح در دفتر کار خود حاضر بود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات نظامی عربستان سعودی در بحرین و یمن نتیجه یک سیاست مشخص است یا تنها ناشی از ترس از ایران است، گفت :عربستان سعودی یک استراتژی اعلام شده ندارد به نظر می رسد که استراتژی آنها مخالفت با ایران و فرض این مسئله است که دست ایران پشت هر اقدام منفی ای به ویژه در استان شرقی، بحرین و اکنون در یمن است و ما هنوز هدف سیاسی عربستان را مشاهده نکرده ایم و این احتمال زیاد است که این حمله ناشی از ترس آنها است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار