مارک تونر: هر آنچه کنگره باید از توافق هسته‌ای می‌دانست در اختیارشان گذاشتیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اطمینان داد نمایندگان کنگره تمام مدارک مورد نیاز درمورد توافق هسته‌ای ایران را در اختیار دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا؛ "مارک تونر،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که خواهان واکنش وی به اظهارات "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر رژیم صهیونیستی، شد گفت: به نظرم ما باید تا حد ممکن شفاف و رو راست باشیم. ما می‌دانیم این توافق منتقدانی دارد و "جان کری،" وزیر خارجه، "شرمن،" معاون وزیر خارجه، و "مونیز،" وزیر انرژی، برای متقاعد کردن مردم آمریکا و مطمئنا کنگره تلاشهای زیادی کرده‌اند. ما همچنین شاهد سفر وزیر خارجه برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه و جهان و نشان دادن این موضوع که این توافق،توافق خوبی است، بودیم. ما همچنان به ارائه دلایل خود ادامه خواهیم داد؛ اما بخشی از این موضوع به آزادی بیان هم مربوط می‌شود. دیگران هم مطمئنا این حق را دارند که دلایل خود را بیان کنند؛ اما این موضوع نمی تواند در عزم ما خللی ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: "جان کری" بسیار شفاف بوده است. ما از مخالفت " نتانیاهو" با این توافق آگاه هستیم. البته افراد دیگری در اسرائیل هستند که فکر می‌کنند این توافق، توافق خوبی است. امیدواریم مردم آمریکا در هر کجا هستند به منابع گوناگون رجوع و توجه کنند. تمامی اعضای گروه پنج به علاوه یک معتقدند که این توافق بهترین است و به صراحت تمامی راههای دسترسی ایران به تسلیحات اتمی را می‌بندد.

"تونر" در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اوباما قصد دارد روز چهارشنبه درباره توافق با ایران سخنرانی کند، گفت: من نمی‌توانم پیش داوری درباره جزئیات این سخنرانی داشته باشم. مطمئنا نگاه ما رو به جلو خواهد بود. به طور شفاف ما دولت آمریکا هستیم و به طور کامل وارد موضوع شده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت آژانس از افشای هرگونه جزئیات توافق با تهران به آمریکا منع شده است، نظر شما چیست و آیا شما متن این توافقات را دیده‌اید، گفت: ما درباره این اسناد اطلاع رسانی کرده‌ایم؛ اما آنها را به چشم خود ندیده‌ایم. اجازه بدهید موضوع را قدری بیشتر باز کنم، لازم است یادآوری کنم که این نوع توافق‌ها تنها درباره ایران وجود ندارد و توافق‌هایی محرمانه نیستند. آژانس با هر کشوری توافقاتی دارد و این تصور که نوعی توافق سری و یا یک توافق پشت صحنه وجود دارد، نادرست است. همانطور که گفتم ما به طور کامل درباره آنچه که در درون این توافقات وجود دارد و درباره چه هستند، اطلاع رسانی کرده‌ایم.

این سخنگو گفت: کنگره تمامی مواردی را که برای بررسی توافق اتمی ایران به آنها نیاز دارد در اختیار دارد و ما آنها را 19 ژوئیه (28 تیر) برای آنها فرستاده‌ایم.

وی افزود:همانطور که شما می‌دانید، آژانس و ایران بر سر نقشه راه که شامل گام‌هایی برای شفاف سازی مسائل پیشین و کنونی و از جمله بعد احتمالی نظامی است، توافق کردند. تحت طرح جامع اقدام مشترک ایران باید فعالیت‌های مربوط به این نقشه راه را تا 15 اکتبر (23 مهر) و پیش از هر رفع تحریمی تکمیل کند و این موضوعی است که تمرکز ما بر روی آن قرار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار