کاهش 50 درصدی بهبود ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده استخوانی

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه امیرکبیر، سامانه نانو‌کامپوزیتی منجر به رهایش دارو و سرعت و میزان آزادسازی دارویی شده است که باعث ترمیم بافت‌های استخوانی آسیب‌دیده با کاهش 50 درصدی را به دنبال دارد.

سید محسن رضوی‌نیا دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به کاهش 50 درصدی زمان ترمیم بافت‌های استخوانی با ساخت سامانه نانو‌کامپوزیتی افزود: سامانه نانو‌کامپوزیتی یکسری خواص دارد که با تغییراتی در روش سنتز توانستیم با مصرف زیاد داروها که عوارض جانبی زیادی را به دنبال دارند، توسط این سامانه به داخل استخوان‌های آسیب دیده راه پیدا کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در این سامانه نانو‌کامپوزیتی یک ماده پایه‌ای جدید تولید کردیم که یکسری خصوصیات ذاتی با روش سنتز به داخل استخوان راه پیدا کرد که منجر به رهایش کنترل شده دارو شده است.

رضوی‌نیا اظهار داشت: با تغییرات PH و تغییرات دمایی که داخل ضایعات استخوانی ایجاد شد با سنتز نانو‌کامپوزیتی و بارگذاری این دارو به این شرایط دست پیدا کردیم که رهایش و کاهش ترمیم استخوان را 50 درصد به دنبال داشت.

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه امیرکبیر اذعان داشت: خصوصیات این نانو‌کامپوزیتی به این صورت است که ماده پایه‌ای که در این نانو‌کامپوزیت قرار دارد در ابعاد نانو ساختار لایه‌ای دارد که در بین این لایه‌ها ماده آنیون قرار گرفته است که این ماده را به روش‌های خاص از استخوان آسیب‌دیده خارج کردیم و آنیون دارو را جایگزین آن آنیون قرار دادیم و به این صورت کنترل آزادسازی دارو در داخل بافت استخوانی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خاصیت دیگر این دارو این است که داروهای دیگر وقتی مصرف می‌شود معمولا سیستمیک بدن تحت تاثیر آن دارو قرار می‌گیرد حتی بافت‌هایی که قرار نیست دارو به آنها برسد تحت تاثیر قرار می‌گیرند اما با ساخت این سامانه فقط آن موضعی که شکسته شده است دارو آزاد می‌شود و اینها عواملی بودند که نانو‌کامپوزیت با استخوان‌ها می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار