تب جراحی‌های زیبایی پای توریست‌ها را هم به ایران باز کرده است

میل به زیبایی مهم‌ترین خواسته هر انسانی در هر نقطه از جهان است اما به تازگی این موضوع دستخوش سودجویی‌ها برای عده‌ای از فرصت طلبان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اینکه توریسم درمانی سهم بالایی از درآمد نظام سلامت برخی کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است اما توریسم پزشکی ایران حوزه‌ای است که کمتر به آن پرداخته شده و همواره مورد غفلت قرار گرفته است مدت‌هاست که از اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبری نیست و کسی از مشکلات و کاستی‌های این اداره حرفی به میان نیاورده است. همین نیز باعث شده است تا ایران تنها از کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان، افغانستان و پاکستان و... پذیرای گردشگران سلامت باشد و میان کشورهای اروپایی و آمریکایی جایگاهی نداشته باشد. این تنها یکی از مشکلات عدیده توریسم پزشکی کشور است.

مقصد ارزهای توریسم پزشکی جیب دلالان است 
از طرفی مشکل اینجاست که همین تعداد کم توریسم هم ارز‌آوری مناسب و لازم را برای نظام سلامت کشور ندارند چرا که دلالان پای ثابت صنعت گردشگری سلامت شده‌اند و از طرف دیگر هم نظام جامعی برای توریسم درمانی در کشور وجود ندارد.

نبود مدیریت و کنترل مناسب این فرصت را برای سودجویان غیر متخصص فراهم کرده است تا آنها بتوانند به راحتی بیشترین سود حاصل از این صنعت را به خود اختصاص دهند. سودا‌گران تحت عنوان‌های مختلفی نظیر لیدر تور یا راهنما برای ارائه اطلاعات بیشترین پول را به جیب می‌زنند بی آنکه کسی به این موضوع توجه کند. بنابراین صنعت گردشگری سلامت ایران نیازمند ساماندهی مناسب و همه جانبه است تا بلکه خلا‌های این حوزه پر شود سلامت وارد نظام سلامت کشور می‌شود. اما امید‌واریم با ساماندهی‌هایی که در حال انجام است این آمار شفاف‌تر شود و سهم نظام سلامت از این صنعت افزایش پیدا کند.

حسن راشکی رییس گردشگری سلامت در پاسخ به این که چرا سود توریسم پزشکی بیشتر وارد جیب سوداگران می‌شود، گفت: میزان سهم نظام سلامت کشور از توسعه صنعت گردشگری سلامت است. با توجه به اینکه بیش از 90 درصد بازار گردشگری سلامت در دست دلالان است افراد غیر متخصص در این حوزه سود جویی می‌کنند. لذا ما نمی‌توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که چه میزان از درآمد گردشگری سلامت وارد نظام سلامت کشور می‌شود. اما امید‌واریم با ساماندهی‌هایی که در حال انجام است این آمار شفاف‌تر شود و سهم نظام سلامت از این صنعت افزایش پیدا کند.

جاذبه‌های گردشگری ایران متروکه شده است
با توجه به اینکه از طرفی گردشگری سلامت بسته به نیاز منطقه‌ای است و از طرف دیگر کشورهای همسایه ما اکثرا به تمامی خدمات درمانی نیاز دارند، ایران نسبت به کشورهای همسایه وضعیت بدی ندارد و بیماران کشورهای مجاور برای دریافت خدمات به کشور ما می‌آیند. مثلا کشور جمهوری آذربایجان برای دریافت خدمات در حوزه زنان و زایمان به کشور ما می‌آیند، گردشگران سلامت کشور عراق نیز برای دریافت خدمات مربوط به سرطان، جراحی قلب و چشم پزشکی به ایران مراجعه می‌کند. در حال حاضر خدمات زیبایی هم از جمله خدماتی‌اند که بسیاری از بیماران کشوهای دیگر را به ایران کشانده است. از جمله این خدمات می‌توان به کاشت مو و دندان پزشکی اشاره کرد. به طور کلی تقریبا در تمام حوزه‌های خدمات پزشکی امکان ارائه خدمت را داریم و مردم کشور‌های مختلف بر اساس نیاز کشور خود برای دریافت این خدمات به کشور ما مراجعه می‌کنند.

با وجود اینکه ایران نسبت به شرایط مطلوب و ایده‌آل فاصله بسیاری دارد اما به دلیل وضعیت نامناسب خدمات بهداشتی درمانی کشور‌های همسایه، گردشگران سلامتی را به خود جذب کرده است. البته برخی از جاذبه‌های درمانی طبیعی ایران نیز پای بیمارانی را به کشورمان باز کرده است از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مواردی چون قیمت آب درمانی، لجن درمانی، نمک درمانی، طب سنتی و.. اشاره کرد. اما ظاهرا مهم تر از همه اینها جراحی‌های زیبایی است.

محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در این خصوص عنوان کرد: با توجه به پتانسیل پزشکی ایران، می‌توانیم مراجعات گسترده‌ای را شاهد باشیم. بعضی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های حوزه چشم پزشکی ایرا‌ن در منطقه شناخته شده است. در بخش بیماری‌های قلبی عروقی نیز مراجعه کنندگان زیادی داریم ولی شاید چشم پزشکی و جراحی‌های زیبایی عمده‌ترین مباحث درمانی باشند که می‌توانند پای گردشگران سلامت را برای دریافت خدمات در این حوزه‌ها به ایران باز کند.  

خانه از پای بست ویران است
سابقه توریسم درمانی در کشور ما تاریخچه‌ی زیادی ندارد! در اصل سال 82 بود که برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفت. البته هدف اصلی از توجه به آن توسط وزارت بهداشت زمینه سازی برای اشتغال برای فارغ التحصیلان پزشکی بود. متاسفانه هدفی تحت عنوان رونق توریسم پزشکی مد نظر گرفته نشد ولی پس از گذشت نزدیک به یک سال از این ماجرا بود که ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی، توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه قرار گرفت. 

در ایران، متولیان گرشگری پزشکی شامل سه نهاد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه می‌باشد. با اینکه 3 نهاد برای توسعه و گسترش توریسم پزشکی مسئول هستند اما انگار گردشگری سلامت ابران نیازمند همیاری و همکاری بیشتر این نهادها است که تاکنون این هماهنگی به شکل کاملی وجود نداشته است.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.