شهرکرد؛

رشد دو برابری کشت حفاظتی و خاک ورزی حفاظتی در چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره فن آوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از رشد دو برابری کشت حفاظتی و خاک ورزی حفاظتی در راستای کاهش مصرف آب و جلوگیری از فرسایش خاک در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید روح الله فاطمی گفت: کشت حفاظتی در سال گذشته در سطح 2 هزار و 100 هکتار از اراضی آبی و دیم چهارمحال و بختیاری انجام شد که پیش بینی می شود این سطح امسال به دو برابر برسد.

وی افزود: در کشت حفاظتی با کاربرد دستگاه های کشت مستقیم، عملیات خاک ورزی حذف و بذر به صورت مستقیم در خاک قرار می گیرد که از مزایای این روش، کاهش 50 درصدی هزینه تولید، حفظ بقایای گیاهی و حفظ رطوبت خاک با پیشگیری از جریان روان آب های سطحی و نفوذ بیشتر آب می باشد.

رئیس اداره فن آوری مکانیزاسیون جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: عملیات خاک ورزی حفاظتی هم طی سال گذشته در این استان، در سطح 6 هزار هکتار انجام شد که پیش بینی می شود با برنامه ریزی انجام شده این میزان به دو برابر برسد.

فاطمی گفت: در خاک ورزی حفاظتی برای سله شکنی خاک، از گاو آهن های مرکب و قلمی استفاده می شود که موجب حفظ بقایای گیاهی و پیشگیری از برهنگی سطح خاک و فرسایش های آبی و بادی می شود.

به گفته وی؛ با توسعه این دو روش، انتظار می رود میزان مصرف و تلفات نامحسوس آب شامل تبخیر و روان آب ها به حداقل برسد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.