اشتاین مایر: امیدوارم توافق هسته ای ایران راه را برای حل بحران سوریه باز کند

وزیر خارجه آلمان با تاکید بر لزوم اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه، درخصوص حل این بحران پس از توافق هسته ای ایران، ابراز امیدواری کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آلمان، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان، در کنفرانس خبری مشترک با «عادل جبیر» وزیر امور خارجه عربستان گفت: امیدوارم توافق 14 ژوئیه (23 تیر) در وین میان ایران و 1+5، بتواند راه را برای ثبات بیشتر و حل و فصل ناآرامی ها از جمله نا آرامی های سوریه، باز کند.

وی با بیان اینکه دو طرف درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و مسائل منطقه ای تبادل نظر کرده اند افزود یکی از مهمترین موضوعاتی که در این نشست دو جانبه مورد بحث قرار گرفت، توافق اخیر بر سر برنامه هسته ای ایران بود . من در این باره به آقای جبیر تضمین دادم که ما همه نگرانی ها در منطقه را درک می کنیم و در این باره با رژیم اسراییل هم صحبت کرده ایم.

وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه علاوه برگفتگوهای تلفنی در گذشته، در نشست امروز هم زوایای مختلف توافق با ایران را به همتای سعودی اش توضیح داده است گفت: اینطور نیست که در روز امضای توافقنامه اوضاع خاورمیانه و سیاست خارجی ایران به کلی تغییر کند، اما من امیدوارم راهکارهای جدیدی پیدا شوند و ایران از آنها برای حل برخی مشکلات خاورمیانه از جمله موضوع سوریه استفاده کند.

اشتاینمایر، همچنین ضمن ابراز امیدواری برای اینکه ایران از امکانات خود برای تحقق آرامش در منطقه و حل بحران استفاده کند، تصریح کرد: این موضوع را هم به همتای عربستانی خودم یادآور شدم که این اتفاق نمی تواند یک شبه رخ بدهد.

وی افزود: مسئولیت کشورهای 5+1 در روز امضای توافق، پایان نیافته بلکه بیشتر هم شده است، چراکه آنها برای تضمین اجرای مفاد توافقنامه متعهد هستند و باید تلاش کنند.
وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد: امیدواریم و انتظار داریم آمریکایی ها هم بزودی تصمیم قطعی خود را درباره توافقنامه وین اتخاذ کنند . 
اشتاین مایر افزود: برای هردوی ما ( آلمان و عربستان) مهم است که راههای دیپلماتیک جدید در منطقه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه همزمان با گفتگو درخصوص ایران درباره اوضاع سوریه هم با جبیر گفتگو کرده است، گفت: در این گفتگوها خواستیم ببینیم چقدر و چه راههایی برای دست یابی به راه حل بحران سوریه وجود دارد. راه حل هایی که نه یک شبه بلکه در قالب زمانی قابل پیش بینی موضوع را حل و فصل کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به اینکه با جبیر درباره اوضاع یمن نیز گفتگو کرده است افزود: یک چرخش نظامی در این درگیری ها پیدا شده و به واسطه پیش روی نیروهای دولتی از نفوذ حوثی ها در خلیج عدن کاسته شده است . به گفته اشتاین مایر درروزهای آینده کمک های انسان دوستانه به جنگ زده ها ارسال خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره سوریه و اینکه چه راه حلی برای این بحران دارید گفت: ما امروز درباره سوریه گفتگو کردیم. پس از 5 پنج سال جنگ داخلی و کشته های بسیار در این کشور وظیفه ما این است که راه حلی که سیاسی است برای حل این بحران پیدا کنیم.
اشتاین مایر با ابراز امیدواری نسبت به کاهش درگیری های سوریه در کوتاه مدت تصریح کرد: من به همکارم جبیر گفتم ما در مذاکرات وین با روسها و امریکایی ها صحبت کردیم که از طریق سازمان ملل به راه حلی بین المللی که مورد قبول همه باشد برسیم.

وی افزود: استنباط من این است که در حال حاضر داعش اوضاع را نسبت به چند سال پیش، پیچده و نگران کننده تر کرده است. بنابراین امادگی جامعه بین المللی برای همکاری مشترک در این زمینه بسیار بیشتر از گذشته است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: جای هیچ تردیدی نیست که باید پیش از آنکه همه نهادهای سوریه نابود شوند به راه حل برسیم. اگر همه چیز نابود شود نوسازی دوباره یک حکومت و نهادهای آن و نیز ساختار سیاسی آن، مثل آنچه که در لیبی شاهد آن هستیم بسیار سخت خواهد بود.. 
اشتاین مایر گفت: امیدوارم سفر آقای جبیر به مسکو باعث شود زیر ساخت های یک همکاری بین المللی برای حل بحران سوریه فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار