ای پی: افزایش قدرت حاميان توافق هسته اي ايران در کنگره آمريکا

با نزدیک شدن به زمان بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا گمانه زنی ها برای اینکه دست برتر را مخالفان توافق با ایران خواهند داشت یا موافقان، در حال شدت گرفتن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتد پرس در گزارشی از واشنگتن به قلم «اریکا ورنر» نوشت: حامیان توافق هسته ای ایران از افزایش قدرت جناح خود در سنای آمریکا خبر دادند و اعلام کردند این موضوع باعث افزایش احتمال توانایی آنها در مقابله با قطعنامه جمهوری خواهان علیه این توافق خواهد شد. بدین ترتیب حامیان توافق هسته ای ایران قادر خواهند بود «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را از استفاده از وتوی خود در این جریان معاف کنند.

بر اساس این گزارش، چنین نتیجه ای در روزهای نخست پس از امضای توافق هسته ای ایران در چهاردهم ماه ژوئیه، قابل تصور نبود. با این وجود هنوز مسیری طولانی برای تحقق این موضوع در پیش است. در صورت حمایت کافی از این توافقنامه در سنای آمریکا، این موضوع برای اوباما یک پیروزی بزرگ قلمداد خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا میراث سیاست خارجی خود را به طور عمده بر توافق هسته ای امضا شده میان این کشور، ایران و پنج کشور قدرتمند دیگر جهان بنا نهاده است.

بر این اساس، برای مقابله با قطعنامه علیه توافق هسته ای ایران به رای 41 سناتور دموکرات نیاز است. این رای گیری قرار است ماه آینده برگزار شود. همچنین تنها به 34 رای سناتورهای دموکرات برای حمایت از وتوی این قطعنامه توسط اوباما نیاز خواهد بود.
در این گزارش آمده است: تا کنون 28 سناتور دموکرات به صورت علنی از حمایت خود از این توافق سخن گفته اند و تنها دو سناتور دموکرات با آن مخالفت کرده اند. اما حامیان این توافق در خصوص جلب 34 رای لازم، چنان اطمینان خاطر دارند که برخی از آنها در مجامع خصوصی اعلام کرده اند حتی ممکن است هدف 41 رای موافق را نیز بتوانند محقق کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری نیز هشدار داده اند تحقق چنین موضوعی یک احتمال دور از ذهن است، زیرا جمهوری خواهان آمریکا به اتفاق آراء با این توافق مخالف هستند. مقامات اسرائیل نیز به شدت علیه این توافق موضع گیری و اعلام کرده اند این توافق می تواند باعث تقویت دشمنانی شود که قسم خورده اند اسرائیل را نابود کنند. هنوز پیش بینی های انجام شده در این خصوص که دشمنان جمهوریخواه و لابی قدرتمند حامی اسرائیل از تعطیلات ماه اوت کنگره برای مقابله با این توافقنامه استفاده خواهند کرد، محقق نشده است.

بر این اساس، هر چند نظرسنجی حاکی از نگرانی های عمیق مردم آمریکا در خصوص این توافق است، شماری از سناتورهای دموکرات حمایت خود را از آن اعلام کرده اند. جدیدترین فردی که حمایت خود را از این توافق اعلام کرد، «هری رید» رهبر اقلیت سنا و سناتور ایالت نوادا بود که اواخر هفته گذشته این موضوع را علنی کرد. «دبی استابنو» سناتور ایالت میشیگان نیز، روز دوشنبه حمایت خود را از توافق اعلام کرد.
«دیک دوربین» سناتور دموکرات ایالت ایلینوی که رهبری تلاشها برای جلب حمایت از توافق هسته ای ایران را به عهده دارد در گفتگویی اعلام کرد: این یک واقعیت است که پس از اجماع نظر دو سوم دموکرات ها مبنی بر حمایت از رئیس جمهور، تنها دو نفر با این موضوع مخالف هستند. ما در این خصوص احساس خوبی داریم. 
وی در ادامه گفت: ما به تلاش ها در این خصوص ادامه می دهیم. به عقیده من، دو فردی که طی هفته کنونی حمایت خود را اعلام کردند، یعنی هری رید و دبی استیبنو بسیار مفید بودند. با این وجود «دوربین» از پیش بینی موفقیت در رای گیری سنا خودداری کرد.

در این گزارش آمده است، رید در این باره در یک کنفرانس انرژی های پاک در لاس وگاس به خبرنگاران گفت وی انتظار دارد طی چند روز آینده شاهد چند رای «مثبت» دیگر هم باشد.
وی در خصوص دورنمای مقابله با قطعنامه علیه توافق هسته ای ایران گفت: می دانم که احتمال تحقق این موضوع اندک است، اما امیدوار هستم بتوانیم این کار را انجام دهیم. باید منتظر باشیم و نتیجه را ببینیم، زیرا اکنون، بسیاری از آراء هنوز مشخص نیست.

بر همین اساس، روسای کمیته های کنگره آمریکا در این باره اعلام کردند تا به حال کمتر شاهد آن بودند که کاخ سفید در خصوص موضوعی این گونه تلاش کند و اوباما، شخصا از قانونگذارانی که هنوز تصمیم قاطعی نگرفته اند درخواست حمایت کند.

در این گزارش آمده است: رئیس جمهور آمریکا در یک همایش جلب کمک های مالی که شامگاه دوشنبه در «هندرسون» در ایالت نوادا برگزار شد در این باره گفت: ما در امور منع گسترش تسلیحات هسته ای پیشتار بوده ایم. این موضوع، بخشی از دلیل پافشاری زیاد ما در این خصوص است که کنگره مانع این تلاش های دیپلماتیک تاریخی نشود. این تلاش ها با هدف تضمین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام می شود. 

ای پی ادامه داد: قطعنامه علیه توافق هسته ای ایران قطعا در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب خواهد شد، هر چند «نانسی پلوسی» رهبر دموکرات ها اعلام کرده است این جناح رای کافی برای حمایت از وتوی اوباما را دارد. در هر یک از دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای مقابله با وتوی رئیس جمهور به دو سوم آرا نیاز است.
«جرمی بن – آمی» رئیس گروه «جی استریت» که یک گروه یهودی لیبرال حامی توافق هسته ای ایران است در این باره گفت این سازمان به اعضای سنا اعلام کرده است از آنجا که این توافقنامه به وضوح در نهایت حمایت کافی را جلب خواهد کرد، آنها باید در خصوص رای دادن به قطعنامه علیه توافق دوباره بیاندیشند و این موضوع را نیز مد نظر داشته باشند که هر گونه مخالفت با این توافق در نهایت وتو خواهد شد.

بر همین اساس، «بن- آمی» در این باره گفت:‌ احتمالات، قطعا علیه تحقق 41 رای است و هیچ کس نیز در ابتدای کار احتمال وقوع چنین موضوعی را متصور نبود. اما تحقق این مساله قطعا دور از امکان نخواهد بود. 
سخنگوی کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل که تا به حال میلیون ها دلار برای مقابله با این توافق هزینه کرده است، همچنان بر این باور است که مخالفان این توافق در نهایت پیروز خواهند شد.

«مارشال ویتمان » سخنگوی «آیپک» در این باره گفت: در هر یک از نظرسنجی های جدید، مردم آمریکا با این توافق معیوب مخالفت می کنند. ما نیز اطمینان داریم اکثریت قدرتمند کنگره که شمار آن رو به افزایش است نیز با این توافق مخالفت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار