در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و چک:

ظریف: متحدان ‌آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خشونت و افراط حمایت می‌کنند/ زاورال: ایرانی‌ها شرکای معتبری هستند

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ما در حوزه‌های مختلف سیاسی و نگرانی از وضعیت مهاجرین دیدگاه مشترکی داریم.

ظریف:به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "لوبومیر زائورالک" وزیر امورخارجه چک که در راس هیاتی به ایران سفر کرده است با "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.

در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای چکی خود اظهار داشت: بسیار خشنودم که وزیر خارجه چک بعد از چندین سال به تهران سفر کردند.

وی ادامه داد: وی برنامه کاملا پرحجمی از دیدارها داشتند و خواهند داشت از جمله اینکه در سفر به اصفهان با بازرگانان فعال بخش خصوصی دیدار کروند.

ظریف افزود: دو کشور روابط نزدیکی دارند و در حوزه های صنعتی و تجاری روابط دیرینه‌ای وجود دارد همچنین ما در حوزه‌های مختلف سیاسی و نگرانی از وضعیت مهاجرین دیدگاه مشترکی داشته و و نیاز به همکاری و هماهنگی در حوزه های مختلف داریم.

وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: زمینه‌های همکاری بعد از پایان یافتن تحریم ها وجود دارد و این حضور نشانه علافه مشترک دو طرف بوده و زمینه ساز صلح و ثبات در منطقه است و امیدوارم آغازی در روابط باشد.

در ادامه وزیر امورخارجه چک اظهار داشت: من خوشحالم که این سفر را بعد از چندین سال انجام دادیم، این سفر سفر فوق العاده و فرصتی در بخش‌های مختلف همکاری از جمله سیاسی فرهنگی و اقتصادی و آموزشی است.

وی ادامه داد: من اطمینان دادم که چک می‌تواند در نوسازی و بخش‌های مختلف اقتصادی ایران کمک کند همچنین ما در مورد فرصت های مشترک صحبت کردیم و چک ایران را کشوری مهم و دارای پتانسیل انسانی می‌داند.

لوبمیر زاورال تصریح کرد: چک از امضای توافق هسته ای استقبال کرد چون زمینه ای برای روابط بهتر مشترک بین کشورهای غربی فراهم می‌کند و امیدوارم شورای وزرای اتحادیه اروپا بتواند تحریم ها را رفع کند تا زمینه برای تجار فراهم شود همچنین و موفقیت این توافق به افزایش امنیت خاورمیانه کمک می‌کند و اجرای آن به عوض کردن برخی روابط با کشورها کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه چک افزود: توجه به مسئله پناهنده‌ها بسیار مهم است و در طول گفتگوها پیرامون خاورمیانه و آفریقا شمالی و مسیله تروریسم صحبت شد، ایران یک بخش مهمی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر است و
می‌تواند نقش اساسی در مسایل منطقه بازی  کند و میتواند روابط را توسعه دهد .

وی گفت: معتقدم پروژه های بازرگانی تشنج ها را آرام می‌کند و چک حاضر است از این فرصت استفاده کند.

لوبمیر زاورال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظرفیت‌های ایران در دیپلماسی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: فکر میکنم ما هردو پتانسیل عالی داریم که در زمان های اخیر از آن استفاده نکردیم و یرانی ها شرکای معتبری هستند این کشور یک نیروی بسیار تحصیل کرده دارد همچنین  از سوی طرف ایرانی علاقه در پروژه های مختلف از جمله محیط زیست و ...وجود دارد.

وی ادامه داد: ما احتیاج داریم این پروژه ها تضمین شوند و من فردا با وزیر دارایی و صنایع ملاقات میکنم گفتنی است که یک تفاهم نامه در حال آماده سازی است و با این پروژه ها میتوانیم سرمایه گذاری کنیم و حجم آن را میتوانیم به طور اساسی عوض کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: ایران ثابت کرده که دولتی است که به طور مستمر با خشونت در حال مبارزه است و متاسفانه سیاست ایالات متحده در منطقه باعث دامن زدن به این مسئله شده و هیچ کس بهتر از وزیر خارجه آمریکا به این امر واقف نیست،و مقامات آمریکایی واقعیات منطقه را درک کنند.

ظریف تاکید کرد: این موج اورگان را که به دلیل همین مسایل پیش آمده را ببینند و رمان آن رسیده همه دنیا با این مسایل برخورد کنند و از سیاست های ی که به خشونت می انجامد خود داری کنند ایران به عنوان بازیگری جدی و صلح خواه و ثبات خواه آماده است برای جلوگیری از خشونت همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه چک شروع جدیدی برای روابط دو کشور است گفت: امیدواریم با گسترش روابط و تعامل سیاسی زمینه برای تقویت روابط فراهم شود.

وزیر امورخارجه کشورمان پیرامون وضعیت سوریه گفت: ایران همواره در همه روابط احترام به حق مردم کشورها و کمک به سازندگی کشورها را مدنظر داشته، در مورد سوریه نیز همواره نظر ما بوده که به خشونت پایان داده شود و آشتی ملی با حضور همه بازیگران سوری کار سازندگی را پیش ببرد همچنین ما امیدواریم جامعه جهانی درک کند هرچه سریعتر از اقدامات کمک کننده به گسترش نا امنی خودداری کند.

وزیر امورخارجه چک
در پاسخ به سوالی پیرامون مبارزه با داعش اظهار داشت: من فکر می‌کنم برای داعش راه آسانی وجود ندارد ، ما باید زمینه ای فراهم کنیم تا راه حل سیاسی برای این مسئله به وجود آید. همچنین مورد یمن معتقدم راه حل نظامی به جایی نميرسد و باید علیه داعش همه نیروها را فراهم کنیم و این سفر من به ایران میتواند گامی باشد.

ظریف در پاسخ به آخرین سوال پیرامون روابط عربستان و آمریکا گفت: ما در روابط دوجانبه کشورها دخالت نمی کنیم، خطر افراط همه را تهدید می‌کند و نیاز است همسایگان ما واقعیات را ببیند و آثار سیاست های اشتباه قبل راببیند و هيچوقت برای یک روش درست و صحیح دیر نیست.
 
انتهای پیام/


برچسب ها: ظریف ، چک ، ایران ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار