در نشست مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و اسپانیا:

ظریف: ایران بر یافتن راه‌حل سیاسی پیرامون سوریه اصرار دارد/ مارگایو: حداکثر سهمیه را به آوارگان خواهیم داد

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: دولت‌های مخالف خارجی نسبت به سوریه باید اقدامات خود را متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "خوزه مانویل گارسیا مارگایو" وزیر امور خارجه اسپانیا که در راس هیاتی بلند پایه به ایران سفر کرده است با "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان دیدار کرد.

در همین راستا وزیر امورخارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اسپانیایی خود اظهار داشت: بسیار خوشحالم که برای بار دوم در خدمت وزیر خارجه اسپانیا به همراه هیات اقتصادیشان هستم.

وی ادامه داد: دوست داریم رابطه قدیمی سیاسی و فرهنگی را ادامه دهیم و موضوعاتی چون بحث‌های منطقه‌ای، خط آهن و زیر ساخت‌های اقتصادی در دست بررسی است، همچنین در زمینه حقوق بشر و پناهندگان بحث کردیم و اسپانیا به کشور ما نزدیک و در حل بحران می‌تواند ثمر بخش باشد.

در ادامه وزیر امورخارجه اسپانیا اظهار داشت: با هیاتی بلند پایه به ایران سفر کردیم و در راستای توافق راه برای همکاری‌های بین المللی باز شده است و برای ۲۶اکتبر برنامه داریم و توافق کردیم هر دو وزارت خانه با هم همکاری کنند و به صورت مداوم همکاری ادامه داشته باشد تا همه زمینه همکاری را بزررسی کنیم.

وی با اشاره به موضوع آوارگان گفت: یکی از اهداف من علاوه بر ایجاد روابط، منطقه است و تحملی که مردم بیگناه دارند، متاسفانه این فاجعه انسانی به دنبال گروه های تروریستی است و امیدواریم این موضوع حل شود .

مارگاریو تاکید کرد: پیرامون این موضوع چهره اتحادیه اروپا خراب شده و ما اقدام مشترکی درباره این پناهندگان انجام خواهیم داد، ما شاهد بحران انسانی سوریه هستیم و این حرکت های تروریستی ارقام بالای مرگ ایجاد کرده و ۲۲میلیون سوری نیازمند کمک هستند و امیدواریم که به نحو مسالمت امیزی حل شود.

وزیر امورخارجه اسپانیا خاطرنشان کرد: اسپانیا در میان اتحادیه اروپا پیرامون مهاجرت دارد همچنین درباره قرار دادها صحبت کردیم و امیدواریم تحریم‌ها لغو شود و اسپانیا با نفوذ زیادش شریک خوب سیاسی اقتصادی فرهنگی محسوب می‌شود.


در ادامه این نشست خبرنگاران به طرح سوال از وزرای خارجه ایران و اسپانیا پرداختند.

وزیرامورخارجه اسپانیا در پاسخ به این سوال که حداکثر سهمیه اسپانیا برای پذیرش پناهندگان بعد از آلمان و فرانسه چقدر است؟ گفت: حداکثر تلاش خود را می‌کنیم، کمیته‌ای تشکیل شده با وزیر اقتصاد تا به آوارگان تسهیلات بدهیم و حداکثر سهمیه را خواهیم داد اما در این زمینه آماری نمی‌توان داد.

وی ادامه داد: سریع باید وارد عمل شویم البته نیاز به هماهنگی منطقه اروپایی است که بتوان به یک راه حل معقول رسید،
همچنین به دنبال همه پرسی سیاسی در سوریه هستیم، همچنین فرقه گرایی از مشکلات سوریه است و ما به دنبال دولت وحدت ملی و آشتی ملی هستیم.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت سوریه گفت: این دیدگاه به نگرش جمهوری اسلامی ایران نزدیک است و گفت و گو را قبول داریم و مردم سوریه باید تصمیم بگیرند نه اینکه از بیرون تصمیم گرفته شود، همچنین مردم از طریق نهادها رای دهند و دولت‌های مخالف خارجی اقدامات خود را  متوقف کنند و ما به همه اصرار داریم که راه حل سیاسی را پیاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
به نام خدا
با عرض سلام و احترام
با آرزوی توفیقات روز افزون آقای دکتر ظریف در سطح منطقه و بین الملل که نشان دهنده ی دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۵:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
حضورمتخصصین دیپلماسی نشانه اقتداراست
Germany
حسین
۱۴:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
هر چی بگی ما ماشین نمیخریم خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار