نگرانی وزرای خارجه ایران و چک از رویکردهای تروریستی و افراطی گری در منطقه

وزرای خارجه ایران و چک با ابراز نگرانی نسبت به رویکردهای تروریستی، افراطی گری و مهاجرت ناشی از بحران سوریه بر تلاشهای نزدیک برای پایان دادن به این مشکلات تاکید کردند.

به گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با زائو رالک وزیر خارجه جمهوری چک در تهران روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و  بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این دیدار ظریف با تشریح عرصه های همکاریهای جدید جمهوری اسلامی ایران با اروپایی ها اظهار داشت: اروپایی ها رنجها و مشکلات زیادی را از تحریمها تحمل کرده اند و پویایی تحرک در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اروپا نشانگر این است که فرصتهای از دست رفته هر چه سریعتر می بایست بازشناسی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج تحریمها گفت: تحریمها و فشارها نتایج معکوس برای غرب به همراه داشته و اینک نگرش اروپایی ها مبتنی بر واقع بینی بوده و در حال بازسازی آثار و پیامدهای منفی تحریمها برآمده اند و فواید توافق برجام برای همگان روز به روز آشکار تر می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینه های اقتصادی دو کشور گفت : ما زمینه های تجاری و اقتصادی فراوانی بین دو کشور داریم و در بخشهای اقتصادی ، صنعتی ، تجاری ، انرژی ، حمل و نقل می بایست راه های توسعه مناسبات را با همدیگر مورد بررسی و مکانیسم های لازم در زمینه های بانکی و قرارداد همکاری متقابل اجتناب از مالیات مضاعف برای ایجاد تسهیل مراودات مالی و همچنین اجرای پروژه های بخشهای دولتی و خصوصی را تسهیل کنیم .

ظریف در این ملاقات همچنین اظهار داشت: در زمینه های سیاسی نیز فرصتهای مناسبی برای ارتقای مناسبات دو کشور بروز کرده است و همکاریهای سیاسی و پارلمانی برای حرکت به جلو چشم اندازی مطلوب دارد. 

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاریهای علمی و فرهنگی دو کشور گفت: ما آمادگی داریم در عرصه های مطالعات ایرانشناسی و دیگر حوزه های تخصصی در دانشگاه های چک و در زمینه های صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و میراث فرهنگی در پراگ همکاری های فیمابین را گسترش دهیم.

ظریف با اشاره به نگرانیهای فزاینده تروریسم و مهاجرت ناشی از بحرانهای منطقه خاطرنشان کرد: ما در خصوص رویکردهای تروریستی و افراطی گری و مهاجرت ناشی از بحرانهای سوریه نگرانی مشترک داریم و خواستار تلاشهای نزدیک برای پایان دادن به این مشکلات هستیم .

لوبومیرزائو رالک وزیر امور خارجه چک نیز در این دیدار با اشاره به موفقیت در توافق ایران با 1+5 اظهار داشت: ما به جمهوری اسلامی ایران برای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در توافق ایران و 1+5 تبریک می گوییم و بسیار خرسندیم مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به برجام نظرات مثبت و سازنده دارند.

وزیر امور خارجه چک با تبیین اهداف سفر خویش به تهران خاطرنشان کرد: ما با ایران مناسبات خوبی در گذشته داشته ایم و ایران را شریک تجاری مهم چک می دانیم و در حال حاضر با یک هیئت اقتصادی 60 نفره بمنظور بحث و تبادل پیرامون ارتقاء ظرفیتهای اقتصادی دو کشور به تهران آمده ایم و امیدواریم با همتایان ایرانی خود راه های افزایش مناسبات دو کشور را شناسایی کنیم.

لوبو میرزائو رالک با تشریح آثار توافق بر عرصه های بین المللی و منطقه ای اظهار داشت: توافق ایران با 1+5 عرصه های مختلفی از گشایش را در صحنه بین المللی و منطقه ای بویژه درارتباط با نقش سازنده ایران در برقراری ثبات منطقه ای به وجود آورده است. 

وزیر امور خارجه چک با تبیین ظرفیتهای متنوع بین جمهوری اسلامی ایران و چک گفت : ما ظرفیتهای خوبی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی داریم و می بایست از مرحله فعلی به سمت اهداف بزرگ در مناسبات پراگ - تهران حرکت کنیم.   

وی همچنین افزود: در سفر به اصفهان ظرفیتهای هنری ، تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی ایران را از نزدیک در مجموعه میدان نقش جهان اصفهان و در رایزنی های با تجار این شهر مشاهده کردیم .

انتهای پیام/

برچسب ها: ظریف ، دیدار ، وزیر ، امور ، خارجه ، چک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار