تفاهم نامه اجرای برنامه پیشگیری از HIV در بین دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم

مراسم تبادل تفاهم نامه اجرای برنامه پیشگیری از ایدز بین دانشگاه‌های وزارت علوم با مسئولین وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و پزشکی حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان ،در این مراسم که با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت، معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و معاون دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: امروز روزی است که ما از جا و زمانی به آن رسیده‌ایم که صحبت کردن از ایدز بسیار مشکل بود.

دکتر به‌نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت سنی کشور اظهار کرد: اکنون با جوانانی روبرو هستیم که آینده سازان کشور بوده و در معرض بیماری خطرناک ایدز قرار دارند و به نظر می‌رسد این تفاهم نامه راهگشای آینده روشن باشد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم فرهنگ سازی کنیم و شرایطی را برای مبارزه با بیماری ایدز رقم بزنیم.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران و رئیس سازمان خدمات دانشجویی این دانشگاه در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در مورد پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز توضیح داد: انتشار بیش از یک میلیون و 200 نسخه مقاله و بروشور در زمینه شناخت بیماری ایدز، توزیع بیش از 18 هزار حلقه سی دی در مورد اعتیاد و ایدز، اکران دو تئاتر آموزشی در حوزه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد وایدز بیش از 73 بار در سطح دانشگاه‌های منطقه یک، اکران چندین برنامه و نمایش فیلم در زمینه اعتیاد و ایدز با حضور متخصصان در خوابگاه‌ها، برگزاری چندین مسابقه کتابخوانی در زمینه پیشگیری از ایدز، برگزاری دو کارگاه آموزشی دو روزه با هدف توانمندسازی دانشجویان در زمینه ایدز، اجرای طرح پژوهشی آسیب پذیری دانشگاه‌های شهر تهران و تبریز، تهیه نشریه الکترونیکی معلم مهر به مناسبت روز جهانی ایدز و غیره از جمله اقدامات دانشگاه تهران در مورد پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز است.

همسالان مهمترین منبع جوانان برای کسب اطلاعات در زمینه ایدز
در ادامه سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بحث پیشگیری از ایدزبرای کشور ما که کشور جوانی است بسیار اهمیت دارد، افزود: بیش از 4 میلیون از جوانان ما در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. به همین دلیل آموزش در زمینه پیشگیری و مبارزه با ایدز در دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

دکتر یعقوبی افزود:‌ بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت بهداشت، در موج سوم ایدز قرار داریم که بیشتر از طریق رفتارهای جنسی پرخطر در کشور رواج می‌یابد. معیارها، ارزش‌ها، رفتار با جنس مخالف، در بین جوانان در هزاره سوم تغییر کرده است و همین موارد ممکن است جوانان را بیشتر در معرض ابتلا به ایدز قرار دهد.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در سال 87 توضیح داد: بر اساس تحقیقاتی که در سال 87 انجام شده مهمترین منبع اطلاع دانشجویان در مورد مسائل جنسی و ایدز دوستان هستند. در واقع جوانان برای کسب آگاهی در این زمینه‌ها ابتدا به سمت دوستان خود می‌روند و سپس به کتاب و سایت‌های تخصصی و در نتیجه به ماهواره و سایت‌های مستهجن مراجعه می‌کنند و کمتر به سراغ اساتید،‌ والدین و روحانیون می‌روند در نتیجه مسائل آموزشی از طریق همسالان بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

سرپرست مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: در همین راستا وزارت بهداشت بر آموزش همسالان تاکید کرده و بر این اساس طرح قرارداد الفبای پیشگیری از ایدز از طریق دانشجویان به خودشان ارائه شد که در این راستا پکیج‌های آموزشی مختلفی به دانشجویان داده می‌شود.
یعقوبی با بیان اینکه سه گام مهم در زمینه مبارزه و پیشگیری از ایدز مدنظر است، اظهارکرد: گام اول آموزش کارشناسان شاغل در مراکز مشاوره است. گام دوم انتخاب تعدادی از دانشجویان به عنوان مربیان همسان و همسال و تعریف ویژگی‌های این دانشجویان است و گام سوم تشکیل کانون دانشجویی همیاران سلامت روان است.

وی در مورد کانون دانشجویی همیاران سلامت نیز توضیح داد: فعالیت این کانون مستقیما زیر نظر مراکز مشاوره خواهد بود و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کانون پیشگیری است. افرادی که در این کانون فعالیت می‌کنند باید در محیط‌های آموزشی و خوابگاهی به سراغ دانشجویان بروند و بر اساس این برنامه باید به ازای هر 200 دانشجو یک همیار وجود داشته باشد. امیدوارم بتوانیم شعار مرکز مشاوره ایستاده را پررنگ کنیم و در سطح اول پیشگیری قرار بگیریم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار