ورود 10 سانتریفیوژ به انستیتو‌ پاستور کشور/پلمپ دو عطاری متخلف در پایتخت

ورود 10 سانتریفیوژ به انستیتوپاستور کشور و برخورد شدید سازمان غذا و دارو با متخلفان برچسب اصالت از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

آغاز طرح اندازه گیری وضعیت سلامت ایرانیان از سوی موسسه ملی تحقیقات سلامت
دکتر رویا خبیری عضو هیئت علمی موسسه ملی تحقیقات سلامت از آغاز طرح اندازه گیری وضعیت سلامت ایرانیان با مطالعه شاخص های تغذیه، سلامت و رفتارهای باروری ایرانیان در کشور خبر داد.
وی گفت: در این طرح 35 هزار خانوار در سطح کشور از نظر شاخص های فوق بررسی می شوند.


شرط ورود داروهای خارجی به بازار کشور/سازمان غذا و دارو هیچ نظارتی بر "داروهای آزاد" ندارد
دکتر مهدی پیرصالحی مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در موضوع واردات دارو از هر کشوری کیفیت دارو در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: در واردات دارو به قیمت دارو نیز توجه می شود تا بیماران هزینه های زیادی را پرداخت نکنند ولی موضوع کیفیت همیشه در اولویت است و داروها از لحاظ کیفیت باید مورد تایید می باشند.

هر دارویی که وارد کشور می شود باید تاییدیه های بین المللی و تاییدیه آزمایشگاه کشور را داشته باشد در غیر این صورت اجازه ورود ندارد.

درخواست 6 میلیاردی رازی برای تولید 40 میلیون دوز واکسن طاعون
حمید کهرام رئیس موسسه سرم سازی رازی ایران از تامین 7.6 میلیون دوز واکسن طی 5 ماهه خبر داد.

نباید در آزمون‌های تخصصی تمرکز بر سنجش محفوظات باشد
دکتر سید حسن هاشمی در مراسم افتتاح شصت و دومین دوره آزمون دانشنامه تخصصی و بیست و نهمین دوره آزمون دانشنامه فوق تخصصی گفت: مهارت همراه با دانش منجر به ارائه خدمات با کیفیت در حوزه های بهداشت، درمان و فن آوری و خلق ثروت می‌شود.

وی در ادامه، با اشاره به افزایش انتشار مقالات علوم پزشکی طی سال های اخیر در کشور، افزود: طی سال های 2013 تا کنون رشد علمی بیشتر شده اما آنچه که مهم است توجه به کیفی بودن مقالات و استفاده از آنها در علم و فناوری و تولید ثروت است.

آموزش پزشکی و پرستاری در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه ساماندهی خواهد شد
دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ساماندهی رشته های علوم پزشکی را یکی از زمینه های دستیابی به آموزش پاسخگو عنوان کرد.
 وی در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور با معرفی بسته بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور به عنوان یکی از بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی گفت: دانش آموختگان علوم پزشکی باید متناسب با نیازهای جامعه تربیت شوند.

نمایشگاه بین المللی دستاوردهای حلال برگزار می‌شود
بهروز جنت رییس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو گفت: در سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت نمایشگاه بین المللی دستاوردهای حلال به عنوان بزرگترین نمایشگاه حلال جهان مورخ 27 الی 30 مهرماه سال جاری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برخورد شدید سازمان غذا و دارو با متخلفان برچسب اصالت
دکتر اکبر عبداللهی اصل معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: اگر کوچکترین تخلفی از مجریان برچسب اصالت مشاهده کنیم تعلیق می‌شوند در مواردی نیز این اتفاق رخ داده است.
یکی از مهم ترین برنامه هایی که در اولویت قرار دارد این است که همه فرآورد‌هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز میگیرند چه تولید داخل چه وارداتی باید شناسه دار شوند ولی اولویت بندی ها متفاوت است.

برگزاری سی و دومین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران
سی و دومین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران  با تمرکز بر اختلالات خواب 21 تا 24 مهر ماه امسال در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد تهران برگزار می‌شود.
دکتر میر فرهاد قلعه بندی دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه در این همایش قرار است با هدف شناخت بیشتر جامعه علمی در حوزه های تخصصی، نقش خواب طبیعی و در کنار آن مشکلات واختلالات آن مطرح شود، افزود: طی 4 روز برپایی همایش، سمپوزیوم های متعددی همزمان در سه سالن برگزار می گردد.

ارائه خدمات روانشناسان بالینی در حاشیه شهرها همزمان با اجرای برنامه تحول نظام سلامت
خدمات سلامت روان با استقرار روانشناس بالینی در شبکه سراسری بهداشت برای اولین بار و از حاشیه شهرها آغاز شد.
احمد حاجبی رئیس اداره سلامت روان  وزارت بهداشت گفت: روانشناسان بالینی در مرحله اول در مراکز جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها مستقر می شوند و سطوح مختلف خدمات سلامت روان را شامل خدمات پیشگیری و آموزش،خدمات درمان و ارجاع به روانپزشک و تا حدی خدمات بازتوانی از افراد دچار اختلالات روانی را انجام می دهند.

رشته‌ طب و دین به‌زودی راه‌اندازی می‌شود
با راه‌اندازی رشته طب و دین در دانشگاه علوم پزشکی قم و اخلاق پزشکی در سایر دانشگاه‌ها این مسیر هموار می‌شود.
 سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اهتمام جدی وزارت بهداشت برای توسعه قرآن‌پژوهی و بهره‌گیری از مفاهیم قرآن در نظام سلامت خبر داد.

شرکت 169 داوطلب در انتخابات شورای عالی نظام پرستاری
سعید لک عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری بیان کرد: در چهارمین دوره انتخابات شورای عالی نظام پرستاری تعداد داوطلبانی که از 29 استان و 49 دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی شرکت کرده‌اند مجموعاً 169 داوطلب هستند.

پلمپ دو عطاری متخلف در پایتخت/کشف داروهای قاچاق
دکتر فرهاد بارانی مدیرنظارت بر دارو و مواد اعتیادآور معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: درطی بازدید بعمل آمده از دو باب عطاری بیش از ۶۰ قلم داروی قاچاق و بدون مجوز وزارت بهداشت کشف گردید و با توجه به حضور بازپرس شعبه اول دادسرای ناحیه ۱۹ در محل، حکم پلمپ و نصب پرده با موضوع تخلف صورت گرفته صادر گردید.

توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور
داوود یادگاری رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد.
وی افزود: بیماران دچار بیماری‌های زمینه ای از قبیل بیماران ریوی، قلبی، دیابتی، سرطانی، مبتلایان به بیماری های نقص ایمنی، بیمارانی که کورتن یا داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنند و همچنین افراد بالای 65 سال و زنان باردار جزو گروه های پر خطری هستند که می بایست، حتما علیه ویروس آنفولانزا واکسینه شوند.


بازدید سرزده مدیر کل دفتر مدیریت منابع انسانی از بیمارستان دکتر شریعتی تهران
در راستای بررسی مشکلات نیروی انسانی بیمارستان های تابعه وزارت برنامه بازدید سرزده تعدادی از بیمارستان های کشور در دستور کار دفتر مدیریت منابع انسانی قرار گرفت.
احمد ماهی مدیر کل دفتر مدیریت منابع انسانی در اولین بازدید خود  به بیمارستان دکتر شریعتی تهران رفت و از بخش های اورژانس، آی.سی.یو و بخش قلب این بیمارستان بازدید کرد.

 11بسته خدمات بهداشتی و درمانی، به مردم شهرها ارائه می شود
به منظور فعال نمودن مردم در امر سلامت خود، 11 بسته ی ارائه ی خدمات توسط کارشناسان مراقب سلامت خانواده به آنها عرضه می شود.
محمد حسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اعلام این خبر گفت: نظام سلامت، مشتمل بر تغییر در فرآیند ارائه ی خدمات است و به منظور ارائه ی خدمات موثر به آحاد جامعه، کل جمعیت را به سه لایه تقسیم نموده و خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه می دهیم.

اجرای سامانه ردیابی فرآورده های سلامت محور
رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مبارزه با قاچاق یک پدیده پیچیده است، اظهار داشت: در حوزه قاچاق به مشارکت دستگاه های مختلف قضائی، اطلاعاتی، امنیتی ، انتظامی و نظارتی نیازمند است.
امیدواریم با اجرای کامل سامانه ردیابی و رهگیری سازمان غذا و دارو، بتوانیم تمامی محصولات غذایی و فرآورده های سلامت را کنترل کنیم.

ضرورت تعریفی واحد برای یکپارچه سازی در حوزه‌های بهداشت و آموزش
 هاشمی وزیر بهداشت  در جلسه گروه مشاورین بین الملل در  روز دوشنبه 16 شهریور بر ضرورت تعریفی واحد برای یکپارچه سازی و ادغام درحوزه های بهداشت، درمان و آموزش تاکید کرد و افزود: زمانی که بحث ادغام این دو حوزه مطرح شد تاکید بر آموزش پزشکی در بطن بیماری ها و آشنا شدن دانشجو با این بخش بود، اما متاسفانه این هدف گذاری به صورت کامل تحقق پیدا نکرد.

نرم افزار صدور پروانه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی شیراز كشوری شد
دکتر عبدالمحمد محقق رئیس اداره ارزیابی و صدور پروانه های موسسات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کشوری شدن نرم افزار صدور پروانه های معاونت درمان این دانشگاه خبر داد.
وی افزود: نرم افزار صدور پروانه ها با هدف ایجاد بستر دولت الکترونیک و اتوماسیون سازمانی در راستای افزایش رضایتمندی مراجعین اداره صدور پروانه ها طراحی و پیاده سازی شده است.

استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار ابلاغ شد
دکتر علی ماهرمعاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان گفت: استانداردهای ۲۰ گانه ایمنی بیمار که استقرار آنها متضمن عدم بروز خطاهای درمانی، آسیب، معلولیت و عوارض ناخواسته برای بیماران است و از طریق نظام اعتبار بخشی ملی لازم الاجرا است نیز توسط دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی تدوین و ابلاغ شده است.

ورود 10 سانتریفیوژ به انستیتو‌پاستور کشور
مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران از امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی و انستیتو‌پاستور ایران به منظور تولید دارو و واکسن از طریق سانتر‌یفیوژها خبر داد.

وی با اشاره به مفاد تفاهم نامه تاکید کرد‌: این تفاهم نامه شامل دو بخش لیزر و سانتریفیوژ می‌باشد که طبق آن قرار است 10 سانتریفیوژ برای تولید دارو و واکسن با ورود به انستیتو پاستور، وارد حوزه سلامت شود زیرا قبل از تولید برخی دارو‌ها و البته واکسن‌ها  باید مرحله خالص سازی انجام گیرد‌، اقدامی که بدون وجود تکنولوژی سانتریفیوژها امکان پذیر نیست‌.

افزایش توان بازرسی‌ها در دستور کار است
دکتر خسرو صادق نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار گفت: یکی از ابزارهای افزایش توان بازرسی بهره گیری از توان بخش خصوصی است.

وی افزود: در این طرح هدایت قوانین و اصول در ارائه موادغذایی با همکاری اصناف صورت می گیرد و نظارت بر این سیستم توسط بازرسان وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

بودجه امسال وزارت بهداشت تنها 3 درصد رشد داشته است
مهندس طاهر موهبتی معاون برنامه ریزی و امور حقوقی وزارت بهداشت به میزان بودجه تخصیص داده شده به حوزه سلامت از سوی مجلس اشاره کرد و گفت: بودجه حوزه سلامت در سال 94 نسبت به سال گذشته تنها 3 درصد رشد داشته است و این در حالی است که میزان رشد بودجه سال 93 نسبت به سال قبل 63 درصد بوده است.

 توضیع داروی هپاتیت  تولید داخل از هفته آینده در داروخانه‌های سراسر کشور
دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور از تولید داروی داخلی برای درمان هپاتیت سی خبر داد.
وی ادامه داد: این داروی تولید شده توسط شرکت دانش بنیان حوزه سلامت از هفته آینده در داروخانه‌های کشور در دسترس خواهد بود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار