تای چی ورزشی برای رهایی از استرس

اگر بدنبال راهی برای کاهش استرس هستید، پیشنهاد می کنیم تای-چی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار كلينيك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگرچه تای چی در اصل ورزش دفاع شخصی است، با این حال یکی از ورزش های دلپذیر است که در حال حاضر برای کاهش استرس و انواع دیگر بیماری ها استفاده می شود. اغلب تای چی را بعنوان مرافبه در حرکت تعریف می کنند، همچنین تای چی بوسیله حرکات آرام و روان باعث ایجاد حس آرامش در فرد می شود.
 
تای چی چیست؟
تای چی یکی از سنت های چین باستان است که امروزه بعنوان شکلی دلپذیر از ورزش، استفاده می شود. این ورزش شامل گروهی از حرکات است که به شکل آرام و متمرکز و همراه با تنفس عمیق انجام می شود. تای چی یکی از سیستم‌های نرم و درونیِ هنر رزمی ووشو یا کونگ‌فوی چینی می‌باشد.

همچنین تای چی را تای چی چوان نیز می نامند که یک ورزش غیر رقابتی با سیستم سرعت متکی به خود از حرکات و کشش های فیزیکی نرم است. هر یک از حالت ها بدون توقف و مکث حالت بعدی را دنبال می کنند، که نشان می دهد بدن فرد در حرکت پایدار و مقاوم قرار دارد.

این هنر رزمی، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین هنرهای رزمی در چین و کل جهان است و برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود. این هنر که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته با کمک ایجاد چرخش انرژی در انسان و تخلیه انرژی درونی یعنی انرژی "چی" یا انرژی بایو الکترومغناطیس درون بدن انسان، یکی از قدرتمند ترین سبکهای رزمی در جهان می‌باشد.
 
در این هنر عضلات نقش زیادی ایفا نمی‌کنند ویک تای چی کار سعی در رها کردن کل بدن دارد تا این انرژی بتواند در بدن جاری شود و در موقع مناسب بتوان از آن برای دفاع یاحمله استفاده کرد. تای چی چوان روش مشت زنی یا هنر رزمی است که بر اساس مفاهیم فلسفی آن سعی در به تعادل رساندن همه چیز دارد که در حقیقت نماد یین و یانگ محصول این فرایند است.

تای چی سبک های مختلفی دارد. هر سبک ممکن است بر قانون ها و متدهای مختلف تای چی تاکید خاص داشته باشد. همچنین درون هر سبکی گوناگونی هایی وجد دارد. بعضی ممکن است بر حفظ سلامت تاکید کند و بعضی دیگر جنبه های رزمی تای چی.
 
چه کسی می تواند تای چی انجام دهد؟
تای چی جزو ورزش های کم تاثیر است و فشار کمی بر ماهیچه ها و مفاصل وارد می کند و همین باعث می شود بطور کلی برای همه گروه های سنی و سطوح تناسب اندام مناسب باشد.در حقیقت بدلیل اینکه تای چی ورزش کم تاثیر است، بطور خاص و ویژه برای کهنسالان که نمی توانند سایر ورزش ها را انجام دهند مناسب است.

همچنین تای چی بدلیل اینکه ورزشی ارزان است و نیاز به تجهیزات خاص ندارد و می تواند در فضای باز یا در خانه و به تنهایی یا گروهی انجام شود نیز مورد توجه و علاقه عموم مردم است.
اگرچه تای چی ورزشی ایمن است، با اینحال زنان باردار یا کسانی که مشکلات مفصلی، کمر درد، شکستگی، پوکی استخوان شدید یا فتق دارند باید با پزشک خود قبل از اقدام به تمرینات تای چی، مشورت کنند. پزشک ممکن است با توجه به شرایط خاص شما، برخی از تمرین ها را اصلاح کرده و از انجام برخی منع کند.
 
چرا تای چی؟
اگر حرکات تای چی بدرستی فراگرفته شود و بطور منظم انجام گیرد، می تواند بخش مثبت از یک رویکرد کلی برای بهبود سلامت فرد باشد.
 
 فواید تای چی عبارت اند از:
-کاهش استرس و اضطراب
-افزایش ظرفیت هوازی
-افزایش انرژی و استقامت
-افزایش انعطاف، تعادل و چابکی
-افزایش قدرت و محدوده عضلات
برخی شواهد نشان می دهد که تای چی ممکن است به موارد زیر نیز کمک کند:
-افزایش کیفیت خواب
-افزایش سیستم ایمنی
-کاهش سطوح کلسترول و فشار خون
-تسکین درد مفاصل
-بهبود علایم نارسایی احتقانی قلب
-بهبود سلامت کلی بدن در پیری
-کاهش خطر خوردن به زمین و سقوط در پیری
 
چگونه تای چی را شروع کنیم؟
یکی از راه های یادگیری تکنیک های تاچی استفاده از کتاب یا سی دی های آموزشی است، با این حال بدنبال راهنمایی گرفتن از نظرات یک استاد واجد شرایط نیز باشید تا تکنیک های مناسب را یاد گرفته و از منافع کامل آن بهره مند شوید.

سعی کنید از کلاس های آموزشی استاندارد و دراای مجوز استفاده کنید.

استاد تای چی حالت های خاص این ورزش و چگونگی تنظیم تنفس را به شما یاد می دهد. همچنین به شما آموزش می دهد چطور تمرینات تای چی را با ایمنی انجام دهید و صدمه و مشکلی برایتان پیش نیاید، بخصوص وقتی که صدمه، بیماری مزمن یا مشکلات تعادلی یا هماهنگی دارید. اگرچه تای چی ورزشی آرام و نرم و عملا بدون هیچ عارضه جانبی منفی است، ممکن است درصورت انجام ندادن درست حرکات، باعث آسیب فرد شده و به او صدمه بزند.

در نهایت ممکن است برای انجام تمرینات به تنهایی به اندازه کافی احساس اعتماد به نفس داشته باشید. اما اگر به فعالیت های جمعی و گروهی علاقمندید پیشنهاد می کنیم تمرین تای چی به صورت دسته جمعی را از دست ندهید.
 
منافع تای چی را حفظ کنید
پس از گذشت ۱۲ جلسه کلاس تای چی، به تدریج منافع این ورزش در شما آشکار می شود و می توانید آن را حس کنید. درصورتیکه به انجام منظم تمرینات ادامه دهید و تاچی را به مدت طولانی دنبال کرده و ورزیده تر شوید، لذت بیشتری از فواید این ورزش خواهید برد.

بعضی افراد ترجیح می دهند هر روز تای چی را در مکانی خاص و در زمان مشخص انجام دهند، اما اگر برنامه تان نامنظم است، می توانید آن را هر وقت که چند دقیقه ای وقت داشتید نیز انجام دهید. حتی می توانید در موقعیت های استرس زا مفاهیم تسکین دهنده ذهن-بدن تای چی را که نیاز به حرکات واقعی ندارد انجام دهید؛ مثلا در ترافیک یا جلسه کاری تنش زا.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ورزش ، استرس ، اضطراب ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار