نقطه برخورد شرق و غرب در سایه تئاتر شهر

نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» با نگاهی به شیوه اجرایی نمایش‌های ایرانی در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

حسین جمالی، کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» گفت: چند سالی است نمایش‌هایی را بر مبنای اقتباس از متون شکسپیر  روی صحنه می‌بریم این بار هم نمایش‌نامه هملت را به دلیل قابلیت هماهنگی با شیوه اجرایی‌مان که نزدیک به 11 سال است برای پرورش آن تلاش کرده‌ایم، برگزیدیم.

وی در مورد شیوه‌ی اجرایی نمایش بیان کرد: در جهت سیستماتیک شدن روش‌های اجرایی نمایش‌های ایرانی، انتقال ساده محتوا قصه‌های پیچیده به مخاطب با در نظر گرفتن ذائقه ایرانی این شیوه اجرایی را پایه‌گذاری کرده‌ایم.

جمالی ادامه داد: توجه به یکی از سرفصل‌های کتاب نمایش در ایران به نام نقالی که به عنوان اولین خشت از بنای نمایش ایران می‌توان از آن یاد کرد و هم‌چنین نگاهی به شبیه‌خوانی و سایر روش‌های نمایش ایرانی سبب شکل‌گیری این شیوه اجرایی شد البته پیش از این اساتیدی چون بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی در این راه قدم‌های شایانی را برداشته‌اند. 

وی اظهار داشت: در این نمایش از دو تکنیک بازی در بازی و چشم در چشم بهره‌ گرفته‌ایم و هر بازیگر قضاوتگر یک نقش از این نمایش خواهد بود.

جمالی در مورد طراحی صحنه نمایش «مجلس انتقام‌جویی هملت» گفت: دنیای شرق چه در ادبیات نمایشی و چه در طراحی صحنه به سمت مینی‌مال حرکت می‌کند در طراحی صحنه نمایش ما نیز تماشاگر با صحنه‌ای انتزاعی مواجه می‌شود و شکل دایره که کارکردهای متفاوتی را دارد به چشم می‌خورد. 

وی در خصوص موسیقی این نمایش بیان کرد: ما به متن وفادار بوده‌ایم و به همین دلیل موسیقی نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» نیز متأثر از غرب ساخته شده است.

جمالی در پایان گفت: به دلیل نبود تعریف درست از نمایش ایرانی از سوی مخاطبان و همچنین کم‌توجهی و نگاه موزه‌ای مدیران به این نمایش‌ها و عدم سرمایه‌گذاری آنان، این تئاتر بارها بازتولید شده اما امروز خوشبختانه با گروهی که تسلط خوبی بر متن انتخابی و شیوه اجرایی دارند این نمایش را روی صحنه می‌بریم.

گفتنی است؛ نمایش «مجلس انتقام‌ جویی هملت» شهریور و مهر 94 ساعت 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار