درمان سرطان در ایران بسیار گران است، بنابراین نیاز است که در حوزه سرطان روشهای تقویتی مدیریتی نظام سلامت را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، افتتاحیه نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران با حضور علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی ایران صبح امروز در سالن همایش‌های موسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک محک برگزار شد.

علیرضا زالی با توجه به بحث کنگره خون و سرطان بیان کرد: هر سال کنگره‌های علمی در کشور با پرداختن به مسائل چالشی بر مبنای علم باعث افزایش مهارت و دانش‌ همکاران در حوزه‌های مختلف علمی شدند. 

وی با اشاره به جنبه‌های حاشیه‌ای سرطان در کودکان اضافه کرد: مساله مهم جنبه‌های حاشیه‌ای است که برای سرطان کودکان در کشور وجود دارد و آن هم بار عاطفی خیلی عمیق و ویرانگری است که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، همچنین درمان سرطان در ایران بسیار گران است و این گرانی در بسیاری موارد درمان گر و پزشک را با چالش روبرو می‌کند.بنابراین نیاز است که در حوزه سرطان روشهای تقویتی مدیریتی نظام سلامت را پیگیری کنیم. 

علیرضا زالی در ادامه گفت: بحث سرطان در کودکان بحث مهمی است و با توجه به تغییرات در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، این بحث که ما در آینده‌ای نزدیک چگونه با این سناریوی جدید برخورد کنیم، موضوعی مهم است.نظام ثبت آماری در این باره دقیق است که ما می‌توانیم آمار دقیق از سرطان در کشور به خصوص در گروه سنی زیر 15 سال داشته باشیم و شاید یکی از مهمترین کارها در اکثر نقاط کشور به خصوص در مراکز استان فراهم سازی شبکه‌ای پیچیده ملزم این بیماری در کشور است که این شبکه‌ای حداقل به یک بازه 20 ساله احتیاج دارد. 

علیرضا زالی عنوان کرد: آمار کشور نیاز به ویرایش دارد و برای یک بار در کشور به خصوص هم با نگاه ملی و هم با نگاه استانی باید بررسی شود . پیش بینی اولیه 3 هزار و 500 تا 4 هزار کودک زیر 15 سال در سال به مجموعه سرطان اضافه می‌شود که آمار مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به درمان‌های موثر سرطان کودکان تصریح کرد: در اکثر مواقع برای سرطان کودکان درمان موثر وجود دارد و با روشهای متداول و نوین درمانی بالغ بر 85 درصد آنها درمان پذیر می‌باشد. 
تشخیص به موقع و درمان ابتدایی و موثر آنها می‌تواند یک زندگی نوید بخش را برای فرد فراهم کند.

وی علل ایجاد سرطان را بحث ژنتیک،‌امواج مغناطیسی،‌ تغییر الگوی زندگی، فست‌فودها، آلاینده‌های هوا و خاک و استفاده از آفت‌کُش‌ها بیان کرده است و خواستار پیگیری آنها در عرصه سلامت شدند. 

وی در مورد تالاسمی در کشور بیان کرد: آمار تالاسمی در کشور تقریبا به یک آمار منطقی رسیده و حدود 200 مورد در سال است که می‌توان با واکاوی‌ها و بررسی خطاهای آزمایشگاهی و جلوگیری از ازدواج‌های بدون ثبت این آمار را پایین بیاوریم. 

وی افزود: طراحی برنامه کنگره‌ها باید به گونه‌ای باشد که از محورهای آن برنامه‌های جذاب چالشی باشد که خوشبختانه این کنگره از خصلت آموزشی بهره‌مند است و به مسائل چالشی درباره سرطان بویژه سرطان کودکان می‌پردازد.

زالی در پایان از موسسه محک به عنوان نماد ملی از تحقق ایثارگری جمعی قدردانی کرد و خاطر نشان کرد: در رابطه با سناریوی تلخ سرطان و تالاسمی باید هر چه بیشتر به جلب مشارکت خیریه بپردازیم.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار