صنعت پتروشیمی قربانی قیمت خوراک گازی/ استراتژی در این صنعت وجود ندارد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه هنوز قیمت خوراک گازی مشخص نشده است گفت: تصمیمات غیرکارشناسانه و عجولانه سبب جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در این صنعت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در نشست خبری که صبح امروز با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی صنعت برتردر کشوراست گفت: متأسفانه نادیده گرفتن درخواست‌های این صنعت یعنی ظلم به اقتصاد کشور است.
 
وی تصریح کرد: این صنعت با توجه به پتانسیل قوی وخدادادی که دارد باید به مسئولین هشدار داد که الان بیش از 7 ماه است مجلس شورای اسلامی قانون تهیه فرمول قیمت‌گذاری برای پتروشیمی وضع  کرده است به طوری که بعد از گذشت این هفت ماه هنوز موضوع اصلی یعنی قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در این آیین‌نامه گنجانده نشده است.
 
مهدوی تأکید کرد: در شأن کشور نیست که درجهت اقتصاد مقاومتی حرکت نکنیم بر اساس قانون الحاق برخی از مواد تبصره بند "ب" ماده یک قانون هدفمندی اصلاح شد و طبق آن وزارت نفت مکلف شد  قیمت گاز و خوارک تحویلی را با رعایت معیارهای اصولی تعیین نماید.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی افزود: براساس این فرمول قیمت متناسب با معدل وزنی و درآمد حاصل از فروش گاز صادراتی و وارداتی، همچنین محصول با حفظ قابلیت رقابت‍پذیری و ایجاد انگیزش و امکان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اعمال خواهد شد اما هنوز این موضوع محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایران از نظر منابع هیدروکربوری حرف اول را در منطقه می‌زند گفت: ما در تلاش هستیم که این صنعت را جهت توسعه سوق دهیم اما این امر متاسفانه در کشور بدون برنامه ریزی صحیح محقق نمی‌شود.

مهدوی به آمار صادراتی در در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه  سال 93 حدود 20 میلیارد و 115 میلیون دلار در کل کشور صادرات داشتیم که این رقم در سال 94 به رقم 16 میلیارد و 939 میلیون دلار رسیده است به طوری که سه میلیون دلار کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی تاکید کرد: در پتروشیمی از 5 میلیارد و 902 میلیون دلار در پنج ماهه سال 93 به 5 میلیارد و 735 میلیون رسیده که 200 میلیون دلار مربوط به محصولات پتروشیمی بوده که از نظر وزنی 35 درصد افزایش صادرات داشتیم.

وی تاکید کرد: در گذشته 29 درصد از صادرات غیرنفتی مربوط به پتروشیمی بوده است.

مهدوی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی تنها در حد شعار بوده چرا که در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت نکردیم چرا که بعد از گذشت هفت ماه آیین‌نامه خوراک اجرایی نشده است. این رفتارها و عوامل سبب شده این صنعت برتر نتوانتد سرمایه‌گذاران بیشتر را جذب کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی تصریح کرد: آنچه که مدنظر است بایستی از صنعت برتر کشور استفاده کرد تا متناسب با شعار تدبیر و امید به سمت اهداف مورد نظر حرکت کرد چرا که با گذشت دوسال هنوز بر سر قیمت خوراک گازی جنگ ادامه دارد.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کرد که پالایشگاهها بعد از تولید فرآورده مورد نیاز کشور(بنزین، نفت و گاز) این فرآوردهها را به نفتا و پتروشیمی تبدیل کنند متاسفانه در این صنعت استراتژی نداریم.

وی تصریح کرد: قیمت 13 سنت در قانون بودجه سال 93 بود و در سال جاری رقمی اعلام نشده است.

مهدوی اظهار داشت: آنچه که باعث عدم رونق و توسعه این صنعت شده فضای مذاکرات و تصمیمات غیرکارشناسانه و عجولانه و عدم ثبات امنیت اقتصادی  در کشور است امروزه دنیا زا منابع ما آگاه است به شرطی که امینت در کشور فراهم شود.

وی یادآور شد: امروزه ایران جز 11 کشور بسته در بین 157 کشور دنیا است باید قوانی در این کشور شفاف‌سازی شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی کشور از تحریم کشورهای بیگانه رنج نبرده بلکه از تصمیمات غیرکارشناسی مسولان رنج می‌برد.

وی با اشاره به عقب نشینی شرکت‌های خارجی به منظور سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی در دوران پساتحریم، گفت: در شرایط فعلی قیمت فروش گاز به صنایع پتروشیمی قطر حدود ۴.۳ سنت به ازای هر متر مکعب و متوسط قیمت فروش گاز در بین کل کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود ۵ تا ۶ سنت است.
 
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه در شرایط فعلی قیمت فروش گاز به صنایع پتروشیمی داخلی حدود ۱۳ سنت است که گران قیمت ترین بها به منظور عرضه گاز به پتروشیمی ها در بین کل کشورهای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است، اظهار داشت: در کنار بالا بودن قیمت‌ها، نامشخص بودن فرمول قیمت گذاری بلند مدت ۲۰ تا ۲۵ ساله هم سرمایه گذاران خارجی را با شک و تردید روبرو کرده است.
 
وی با تاکید بر اینکه تعیین قیمت فروش منطقی و بلند مدت منجر به افزایش امنیت سرمایه گذاری در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد، اظهار داشت: در شرایط فعلی ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان است اما این مزیت تاکنون منجر به توسعه صنایع پتروشیمی نشده است.
 
مهدوی با اشاره به انصراف یک هیات سرمایه گذاری هندی از مشارکت در طرح‌های جدید پتروشیمی ایران به دلیل نامشخص بودن قیمت فروش گاز طبیعی، تاکید کرد: وزارت نفت حتی مصوبات مجلس مبنی بر فروش گاز 8 سنتی را رعایت نمی کند و گاز را با قیمت ۱۳ سنت به شرکت‌های داخلی عرضه می کند.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت جهانی نفت خام و گاز طبیعی با کاهش قابل توجه روبرو شده است اما این کاهش نرخ جهانی در محاسبه قیمت فروش گاز به صنایع پتروشیمی اعمال نمی‌شود، اظهارداشت: این در حالی است که همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت و گاز، بهای سبد محصولات پتروشیمی ایران و سایر کشورها هم با کاهش قابل توجه روبرو شده است.
 
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط سالانه حدود ۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در صنایع پتروشیمی ایران به عنوان سوخت و خوراک مصرف می شود، تاکید کرد: این در حالی است که بیش از ۶ میلیارد مترمکعب گاز در مشعل تاسیسات نفت و گاز کشور می سوزد.
 
مهدوی از آمادگی کنسرسیوم‌های بخش خصوصی به منظور جمع آوری گازهای همراه نفت خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون اختلاف گازی دولت و پتروشیمی‌ها سالانه ۳۰۰ میلیون دلار است که در صورت مرتفع نشدن مشکلات پیش روی استقبال و علاقه مندی شرکت‌های خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت پتروشیمی پس از لغو تحریم‌ها کاهش می‌یابد.
 
وی در پایان خواستار تعیین یک فرمول منطقی برای فروش گاز به صنایع پتروشیمی شد و خاطرنشان کرد: آمادگی خرید گاز با قیمت‌های مشابه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار