توسعه میادین در بخش دریایی زمان‌بر است/ اسفندیار جزء اولویت نفت فلات قاره نیست

مدیر عملیات تولید نفت فلات قاره گفت: با توجه به اینکه کاهش تکلیفی اندکی در فلات قاره اتفاق افتاد می‌توانیم حداکثر ظرف یک ماه تا 45 روز تولید را به میزان قبل از تحریم‌ها برگردانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر سلیمانی در جمع خبرنگاران در منطقه بهرگان درباره وضعیت میدان نفتی اسفندیار اظهار داشت: میدان فروزان و ناحیه نفتی آن خصوصیات خاصی نسبت به دیگر میادین مشترک ما دارد یعنی مخازن آن به صورت جزیره‌ای قرار گرفته‌اند و همه بخش‌های آن مشترک نیست.
 
وی اضافه کرد: درباره میدان اسفندیار که در این منطقه قرار دارد هم مباحثی مطرح شده بود که فعلاً باقی مانده است،اما من تصور می‌کنم اگر بخواهیم کار را با منابع مالی کافی دوباره شروع کنیم باید به سراغ میادین مشترک مهم‌تر نفتی و گازی برویم.
 
مدیر عملیات تولید  نفت فلات قاره تصریح کرد: اگر یک مخزن بزرگ نباشد و برداشت هم از آن انجام شود ممکن است سرمایه‌گذاری در آن به صرفه نباشد و ممکن است اولویت‌های مهم‌تری برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و فعلا اولویت توسعه فلات قاره میادین دیگری غیر از اسفندیار است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: دربخش دریایی معمولاً فرآیند توسعه میادین زمان بر است و از زمان شروع عموماً ظرف تا 3 سال به نتیجه می‌رسد.
 
سلیمانی افزود: توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تا حدودی توسط شرکت پترو ایران جلو رفته است،چاه‌ها حفر شده و سکوهای آن ساخته شده است و ممکن است سریع‌تر به تولید برسد اما میادینی که دست نخورده‌اند زیر 3 سال به بهره‌برداری نمی‌رسند.
 
وی ادامه داد :به علت تنوع نفتی که در فلات قاره وجود دارد و به حدود 8 نوع بالغ می‌شود، کاهش تکلیفی تولید نفت برای شرکت نفت فلات قاره زیاد نبوده است.
 
وی افزود: کاهش تکلیفی ما در دو سال اخیر بسیار اندک بوده و در منطقه خارک آن هم نه از میدان فروزان که مشترک است بلکه از میدان ابوذر و درود که غیر مشترک هستند اتفاق افتاده است.
 
مدیرعملیات تولید نفت فلات قاره ادامه داد: ما آن کاهش اندک را بلافاصله بعد از تحریم‌ها می‌توانیم برگردانیم اما در دریا به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها برنامه‌های نگهداشت تولید و گستردگی عملیات روی چاه‌ها به صورت کامل انجام نشد، بخشی از این محدودیت‌ها مربوط به بودجه بود که باعث می‌شد دکل‌های دریایی به اندازه کافی در اختیار نداشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل افزایش تولید از محل‌هایی که تولید کاهش یافت یکی دو ماه زمان می‌برد چون باید روی چاه‌هایی که بسته شده‌اند دوباره کار شود، اما برای افزایش بیشتر تولید نفت بحث‌های توسعه میادین مطرح می‌شود که در برنامه وجود داشته است و آنها نیز دستخوش مشکلات مشابهی شده بودند.
 
سلیمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه کاهش تکلیفی اندکی در فلات قاره اتفاق افتاد می‌توانیم حداکثر ظرف یک ماه تا 45 روز تولید را به میزان قبل از تحریم‌ها برگردانیم؛ میزان این کاهش تکلیفی هم زیاد نبوده و در حد 50 تا 60 هزار بشکه در روز است.
 
وی با بیان اینکه ما برای برنامه‌های دراز مدت که پیوسته باید اجرا شوند از جمله نگهداشت تولید زمان بیشتری نیاز داریم، گفت: با توجه به اینکه میادین ما سال‌ها است که کار کرده‌اند طبیعتاً در طول سال باید روی آنها به اندازه کافی کار کرد که کاهش طبیعی تولید آنها جبران می‌شود.
 
مدیر عملیات تولید نفت فلات قاره ادامه داد: به دلیل اینکه در دو سه سال گذشته محدودیت‌هایی در اجرای این برنامه‌ها داشتیم برنامه‌های ما به اندازه کافی روی میادینی که بسیاری از آنها در نیمه دوم عمر خود قرار دارند اجرایی نمی‌شد و به همین دلیل برای میادینی که باید تولید آنها افزایش بیاید به یک زمان یک تا دو ساله نیاز خواهیم داشت تا این میادین را احیا کنیم و یا میادین جدیدی که کاری روی آنها به دلایل مختلف متوقف شده، توسعه پیدا کند.
 
وی تاکید کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری بعد از تحریم‌ باید در میادین مشترک انجام شود چنانکه اگر حتی قیمت نفت پایین باشد هم به هر صورت دست کشورهای دیگر در این میادین است و اگر ما برداشت نکنیم میدان خالی می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار