طرز فکر خانم‌های متاهل درباره اینترنت/ بررسی ابعاد مخرب فضای مجازی در خانواده‌ها

لفظ اعتياد بشر تداعی کننده اعتيادهاي سنتي به مواد مخدر و الکل است، اما به ميزان پيشرفت تکنولوژی و تغيير در روند زندگي انسان ها اعتياد های جديدی نيز آمده که متاسفانه جوامع غافل از آن درحال حرکت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گسترش رایانه ها در زندگی اشخاص جدای از بهره گیری های مفید آن، به معضلی نو ظهور به نام اعتیاد به اینترنت تبدیل شده اند که فرد براساس ذائقه خود و نحوه بهره برداری از اینترنت در یکی از زمینه های خدمات آن دچار اعتیاد می شود.  
  
برخی از این اعتیاد ها عبارتند از: چت یا گپ زنی، هرزه نگاری، گشت و گذارهای بی مورد در سایت ها و اعتیاد به بازی های شبکه ای و غیره اشاره کرد که باعث می شود، فرد منزوی و گوشه گیر و متمایز از دیگران شود که در صورت عدم جلوگیری و عدم ترک آن علاوه بر موارد فوق باعث تخریب سلامت، روابط و احساسات و... می شود.  
  
1- سست شدن و فروپاشی بنیان خانواده: استفاده بیش از اندازه از اینترنت می تواند فقدان صمیمیت واقعی و افسردگی ایجاد کند،چرا که این روزها اینترنت عامل بسیار مهمی د رخانواده و زندگی های زناشویی شده است که خیلی از خانم ها ، آقایان و خانواده ها به خاطر مشکلاتی که تا حدودی به واسطه اعتیادهای اینترنتی ایجاد شده برای مشاوره نزد متخصص می روند.  
  
خیلی از خانم ها از اینترنت به عنوان غریبه ای در منزل که همسرشان را در سیتره خود قرارداده یاد می کنند و با ادعای اینکه همسرشان اسیر سایت های پرنوگرافی و غیر اخلاقی شده اند، درخواست طلاق می دهند.  
  
2- تکیه بیش از حد به استفاده از اینترنت منشاء ایجاد اختلالاتی نظیر منفی کاری، اختلال در فعالیت های زندگی، جدایی از جامعه، طلاق عاطفی و شکست های تحصیلی می شود.  
  
3- فریبندگی اینترنت در محیط خانواده، باعث از هم گسیختگی ازدواج ، روابط زناشویی و روابط والدین- فرزندی می شود، افراد وابسته به اینترنت نقش گفتگو در خانواده را کم رنگ کرده است و زنگ خطری جدی را برای ارتباطات انسانی به صدا در آورده است.  
  
اینترنت به خودی خود بد نیست، مهم نحوه استفاده از آن است، آیا شما حاضرید فرزندتان را که هنوز شنا کردن بلد نیست در استخر عمیق دریا رها کنید؟  
  
پس چگونه حاضرید فرزندتان را بدون مهارت و آمادگی در اقیانوس اطلاعات و تصاویر و فیلم ها و برنامه های مختلف با محتوای گوناگون فرهنگی و اجتماعی و غیره رها کنید. در نتیجه بهترین راه مقابله با اعتیاد به اینترنت پیشگیری از آن هم برای خود فرد و هم برای خانواده است.  
  
- دستگاه کامپیوتر را در جایی از منزل قرار دهید که امکان سرکشی و نظارت شما وجود داشته باشد.  
  
- ورود اینترنت به خانه ها یعنی ورود غریبه ها به خانه،هرگز برنامه ها و فیلم هایی که متناسب با فرهنگ، سن و درک فرزندتان و ارزش های اخلاقی نیست ، چه از طریق شبکه های تلویزیونی و چه از طریق شبکه های دیگر با فرزندانتان تماشا نکنید.  
  
- برای اینکه استفاده از اینترنت به عنوان یک عادت مضر در نیاید، محیط زندگی خود و خانواده را متنوع کنید بطور مثال : از طریق کتابخوانی، ورزش، نقاشی، رفتن به پارک و غیره.  
  
- برای استفاده از اینترنت و رایانه در منزل، ضوابطی را که قابلیت اجرا اشته باشند را با نظر فرزندتان در نظر بگیرید و خود نیز به آن عمل کنید و محدودیت را نسبت به سن و دوره تحصیل فرزندتان رعایت کنید و به دنبال نرم افزارهایی باشید که استفاده از اینترنت را محدود می کنند.  
  
والدین این نکته را هم به یاد داشته باشند که نباید استفاده از اینترنت را به طور کامل ممنوع کنید، فقط در مورد زمان و نوع استفاده از آن قوانین مشخص و موجهی تعیین نمایید و به آن متعهد باشید و خانواده متعادل، فرزندان خود را قبل از استفاده از رایانه و اینترنت با مزایا و معایب آن آشنا می کنند. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار