شایان‌فر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ما نباید با صرف جهانی شدن فیلم تولید کنیم

با توجه به ریشه‌دار بودن فرهنگ و تمدنمان باید خون تازه و ذوق جدیدی را به آثارمان وارد کنیم.

محسن شایان‌فر، تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به لزوم روی آوردن سینماگران کشورمان به تولید آثار مشترک و تأثیر این گونه آثار جهانی شدن سینمای کشورمان گفت: هر چند که بیشتر آثار ما قابلیت ارائه به جشنواره‌های بزرگ را دارند اما به دلیل نپیوستن به جریان بین‌المللی سینما در بازار جهانی حضور ندارند.

وی افزود: به نظر من ما با تمرکز نکردن صرف بر روی جهانی شدن فیلم‌هایمان می‌توانیم تمهیداتی را در نظر بگیریم که با توجه به ریشه‌دار بودن فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف خون تازه و ذوق جدیدی را به آثارمان وارد کرده و شرایط اجرای طرح‌های نوین را فراهم کند.

وی در خصوص کمبود تولیدات مشترک بین ایران و دیگر کشورها بیان کرد: به سبب ضرورت قصه هر کسی به صورت انفرادی ساخت فیلمی را تجربه کرده که معمولاً با زیان همراه بوده است و یا شرح وظایف دولت‌ها با هم ارتباط‌های خوبی نداشتند یا به خوبی تعریف نشده که همه این‌ها به روند تولید آسیب رسانده است اما زمانی که این مقوله به صورت یک کار سازمانی شکل بگیرد و نهادینه شود و ارز به آن ورود کند و از طرف وزارت خارجه پشتیبانی شود بسیار مفید خواهد بود.

این تهیه کننده عنوان کرد: به طور قطع فرم اصلی تولیدات مشترک و مشترک سازی را پشتوانه‌های دولتی و سفارت‌خانه‌ها تشکیل می‌دهند و این موضوع مشروع به حضور یک نیروی فیلمساز از دو طرف در کشورهایی است که قرار شده با هم مشترک سازی کنند.

شایانفر اظهار داشت: تولیدات مشترک توسط بخش خصوصی‌ آن‌ها را ضعیف نمی‌کند، چون زمانی که دو زبان و ادبیات مشترک دست به تولید مشترک می‌زنند قطعاً از جنبه‌های اکران، رفت و آمدها، تبادل فرهنگ، اقتصادی و ... خروجی خوبی را مشاهده خواهیم کرد و قدر مسلم نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مشترک سازی در حال حاضر از لحاظ اقتصادی برای سینمای ما بسیار حائز اهمیت است و صد در صد می‌تواند بازار فیلم را به سمت خودش بکشاند یعنی باز کردن در بسته‌ای است که می‌تواند تزریق و کمک جدیدی برای سینمای نوپا و طوفنده ایران باشد سینمایی که شدیداً درگیر مسائل اقتصادی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سینما ادبیات جهانی است و به عنوان نمونه زمانی که راجع به تبعیض، آب و هوا و ... حرف می‌زنیم همه کشورها به این موضوع واکنش دارند پس باید در بین موضوعات مختلف به آن چیزی که بیان مشترک دارد، برسیم.

شایانفر، تصریح کرد: گذشت آن زمانی که در برابر مقوله مشترک سازی موضع‌گیری می‌کردیم پس ما باید بیش از پیش با دیگر کشورها دست به تولید مشترک بزنیم چون اکثر معضلات حرف‌های دنیا یکی شده و می‌توان از این طریق به سینمای ایران در خصوص جهانی شدن به معنای واقعی کمک‌های بی‌شماری کرد.

وی افزود: به طور قطع رایزنی‌های فرهنگی در خصوص مشترک‌سازی پیامدهای خوبی به دنبال خواهد داشت چون این‌ها ابزارهایی است که این کار را اجرایی‌تر موفق‌تر و مثمرثمرتر خواهد کرد.

وی ادامه داد: پشتوانه‌ها و حمایت‌های دولتی اولین و مهمترین گامی است که می‌توان در خصوص مشترک سازی برداشت چون بستری را برای فیلمساز فراهم می‌کند که او خود را با مسائل مختلفی که نتیجه ندارد درگیر نکند و گام‌های خود را با ساخت فیلم‌هایی که حرف جهانی دارند، استوارتر بردارد.

شایانفر بیان کرد: استراتژی‌های یک مملکت باید به نحوی باشد که با ایجاد بستری مناسب و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون پای فیلمسازان ما را به دیگر کشورها باز کند تا آنها بتوانند هم به اقتصاد سینما و هم انتقال ادبیات و فرهنگ ما به صورت گسترده و وسیع اقدام کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار