مشاور امنیت ملی دولت آمریکا: اقدام نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا توافق هسته ای با ایران را اقدامی منحصر به فرد خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با تاکید بر اینکه اقدام نظامی برنامه هسته ای ایران را متوقف نمی کند، توافق هسته ای را یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت اوباما در حوزه سیاست خارجی خواند.

بن رودز توافق هسته ای را حاصل بیش از هشت سال گفتگو، تحریم و فشار بر ایران توصیف کرد و گفت: وقتی رئیس جمهور اوباما قدرت را بدست گرفت شش و نیم سال از موضوع پرونده هسته ای ایران می گذشت.

رئیس جمهور اوباما زمانی پیشنهاد دیپلماسی را مطرح کرد که این گزینه جواب نداده بود. آمریکا نظام تحریم ها را طراحی کرده بود و در خلال آن سال ها داشت آن را اجرا می کرد. سپس دو سال طول کشید تا به توافق نهایی برسیم.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا توافق هسته ای با ایران را اقدامی منحصر به فرد خواند که پس از سال ها زد و بند سیاسی به بار نشست. وی مدعی شد: رئیس جمهور اوباما به این باور رسید که برای جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته ای باید هر اقدامی می تواند به اجرا بگذارد.

بن رودز گزینه نظامی را یکی از گزینه های روی میز دولت آمریکا خواند و گفت: آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به همه گزینه ها از جمله گزینه نظامی نیاز دارد و هر کاری لازم باشد برای تحقق این هدف انجام می دهد.

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به اینکه اقدام نظامی نمی تواند پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف کند، لذا متوسل شدن به دیپلماسی برای به نتیجه رسیدن در این مسیر بر دیگر گزینه ها ارجحیت دارد.

بن رودز این ادعا را که آمریکا با امضای توافق هسته ای با ایران، دست این کشور را برای ادامه حمایت از دولت بشار اسد در سوریه باز گذاشت رد کرد و گفت: این موضوع اصلا درست نیست. ما با ایران بر سر موضوع سوریه اختلاف ریشه ای داریم . اما ابتدا تلاش کردیم موضوع هسته ای را بخش بندی کنیم زیرا باور داشتیم این موضوع تهدیدی جدی تر به شمار می آید.

وی بر پیش شرط واشینگتن مبنی بر کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه تاکید کرد، اما گفت: این موضوع به شرایط سیاسی سوریه و بسیاری مسائل دیگر بستگی دارد که ممکن است لزوما به کناره گیری اسد در ابتدای دستیابی به راه حل سیاسی نیاز نباشد.

بن رودز با اشاره به پیوستن روسیه به فرآیند سیاسی موسوم به دوره انتقالی در سوریه خاطر نشان کرد: آمریکا تمایل دارد بشار اسد از جریان سیاسی سوریه کنار گذاشته شود اما با ورود روسیه باید ببینیم این کشور چه پیشنهادهایی را روی میز می گذارد و بر اساس آنچه در آینده اتفاق می افتد، تصمیم گیری می کنیم.

معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما افزود دولت متبوعش هم اکنون خواستار گفتگوی بدون هیچ پیش شرطی برای حل و فصل بحران در سوریه است.

بن رودز طرح پنتاگون را برای آموزش شورشی ها در سوریه طرحی شکست خورده خواند و گفت آمریکا باید از این شکست درس بگیرد.

وی درباره استفاده آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهایی همچون یمن، پاکستان و افغانستان هم گفت: این اقدام با هدف کشتن سرکرده های گروه های تروریستی طراحی شده و با تهاجم به عراق یا افغانستان اصلا قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور اوباما اعتقادی به تهاجم نظامی ندارد. از این رو راهکار استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را با هدف مبارزه هدفمند با تروریسم در دستور کار قرار داده است.

بن رودز ضمن اذعان به تلفات غیر نظامی در نتیجه حملات هوایی آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تاکید کرد: استفاده از این هواپیماها هدفمندترین راه مقابله با گروه های تروریستی و یا تروریست هاست، اما قبول داریم که غیر نظامیان هم در این میان قربانی می شوند. نکته مهم در اینجاست که دولت اوباما از اساس با تهاجم نظامی به کشورها مخالفت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار