آزمایش ویروس کرونا در مصدومان منا منفی بوده است/ضرب‌الاجل توقف تولید روغن‌های نیمه جامد تا پایان سال

بستری شدن 144 نفر از حجاج در بیمارستان‌های کشور و منفی شدن آزمایش ویروس کرونا در مصدومان منا از جمله اخبار مهم حوزه سلامت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

عیادت رییس اورژانس کشور از مجروحان حادثه منا/ارائه خدمات به زائران بستری در بیمارستان
دکتر امین صابری نیا رئیس اورژانس کشور به همراه رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ضمن عیادت از آسیب دیدگان حادثه منا در بیمارستان های شهدای یافت آباد و محب کوثر از روند رسیدگی و درمان حجاج بیت الله الحرام از نزدیک مطلع گشت.

وی ضمن آرزوی سلامتی برای همه حجاج عزیز ، از زحمات پرسنل پرتلاش اورژانس پیش بیمارستانی در سراسر کشور و نیز پرسنل بیمارستان های خدمت رسان به حجاج تشکر و قدرانی کرد.

اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از ورود بیماریهای واگیر به ایران
معاونین وزارت بهداشت افغانستان و پاکستان در سفر به زاهدان تاکید کردند با اجرایی کردن اقدامات کنترلی بیماریهای واگیر در مرزهای افغانستان و پاکستان از انتقال بیماریها به ایران پیشگیری خواهیم کرد.

دکتر عبدالله خان معاون وزیر بهداشت پاکستان که به همراه معاون وزیر بهداشت افغانستان به منظور الگوگیری از تحولات بهداشتی و درمانی استان، به زاهدان سفرکرده بود اظهار داشت: درحال حاضر افغانستان و پاکستان دو کشور دارای بار بیماری فلج اطفال است و عامل خطر انتقال  به کشورهای مجاور هستند و باید تمام کودکانی که از مرز عبور می کنند علیه این بیماری واکسینه شوند.

 22نفر مشکوک به کرونا در کشور
صلبری نیا رئیس اورژانس کشور گفت: از زمان ورود حجاج به کشور تاکنون 22 نفر با علائم تنگی نفس، تب و سرفه مشکوک به ویروس کرونا مشاهده شده‌اند که با توجه به آزمایش‌های تشخیصی تمام تست‌ها منفی بوده و بیماری صرفا ویروس آنفلوآنزا بوده است.

وی همچنین در خصوص نحوه آزمایش افراد مشکوک تصریح کرد: بزاق دهان افراد مشکوک به کرونا به آزمایشگاه مرکزی تهران ارسال شده و نمونه‌ها از نظر ویروس کرونا آزمایش می‌شود که تاکنون موردی مثبت گزارش نشده است.

سازمان غذا و دارو متولی سلامت فراورده های خوراکی و آشامیدنی است/استاندارد بودن کفایت نمی کند
رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت ضمن انتقاد از مداخله نادرست استاندارد، اظهار داشت: متولی سلامت فرآورده های خوراکی و آشامیدنی، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت می باشد و استاندارد بودن یک فرآورده برای سالم بودن آن کفایت نمی کند.

  وی افزود: شرکت " آب معدنی دماوند " هم موظف شده است که اصلاحات لازم را انجام دهد که خوشبختانه با توجه به همکاری های واحد مذکور بزودی امکان تولید و توزیع آب آشامیدنی دماوند هم فراهم می شود.

ایجاد شبکه خدمات درمانی برای 10 میلیون حاشیه نشین طی ۶ ماه آینده 
حسن هاشمی وزیر بهداشت در دیدار با پیتر سلاما، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف با بیان اینکه باید برای ارائه خدمات بهتر به مردم به ویژه کودکان تلاش کنیم، گفت: یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور به مردم توجه به حوزه سلامت بود که بعد از روی کار آمدن ایشان، تمام ایرانیان بیمه شدند و خدمات زیادی به ویژه برای روستاییان و حاشیه نشینان ارائه شد.

وی با اشاره به وجود 10 میلیون نفر حاشیه نشین در کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم طی 6 ماه آینده شبکه خدمات بهداشتی درمانی برای همه آنها ایجاد شود.

هاشمی همچنین به کاهش پرداخت هزینه‌های درمانی مردم در طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: همه این اقدامات با همکاری سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی و تجارب سایر کشورها صورت گرفته است.

اسامی فرآورده های خوراکی غیرمجاز اعلام شد
سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از تولید کنندگان فرآورده های غذایی را که اقدام به جعل مستندات بهداشتی نموده اند، اعلام کرد.

 سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از جمله این اسامی اعلام شده ، فرآورده های غذایی عصاره گیاه زعفران کارخانه نعمت الله رضایی با نام تجاری معراج، نمک با نام تجاری ماهبانو(پارسیان) و نمک تصفیه شده یددار با نام تجاری نگین همگی غیرمجاز و تقلبی معرفی شدند.

اجرای طرح نذر خون در ایام محرم
 دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون، با اشاره به برنامه های سازمان انتقال خون کشور در ایام محرم، گفت: در حال ساماندهی طرحی با عنوان نذر اهدای خون هستیم که در این خصوص با سازمان انتقال خون عراق برای اهدای خون زائران در ایام اربعین مذاکره کرده ایم.


نظام سلامت ایران الگویی برای سایر کشورهای منطقه است
دکتر پیتر سلاما مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در یونیسف و دکتر مورزی نماینده یونیسف در ایران به همراه هیاتی صبح روز یکشنبه 12مهر با وزیر بهداشت کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.
دکتر سلاما گفت: تحولات خوبی که در نظام سلامت ایران به ویژه در مناطق روستایی و شهری جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است می تواند الگو و مدلی برای سایر کشورهای منطقه باشد.

 وی ضمن اعلام آمادگی یونیسف برای همکاری در حوزه تامین واکسن و بحث ایمن سازی گفت: در حال حاضر ارتباطات خوبی با کشورهای تولید کننده واکسن داریم و در این زمینه می توانیم از برنامه های شما حمایت نماییم.

صدور شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان برای 7 میلیون دانش آموز ابتدایی
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت از صدور پرونده الکترونیک سلامت دهان و دندان برای 7 میلیون دانش آموز مقطع ابتدایی خبر داد و گفت : طرح تحول سلامت دهان و دندان دانش آموزان کشور با محوریت پیشگیری، آموزش و درمان در مدارس ابتدایی سراسر کشور از ابتدای سال تحصیلی جدید آغاز شد.

تلاش برای شناسایی اجساد احراز هویت نشده در کمترین زمان ممکن 
 دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد ویژه پیگیری حادثه منا که با حضور مسئولان ارشد دستگاه های مسئول در محل وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: هنوز هویت شماری از جانباختگان مشخص نشده است.

به گفته دکتر هاشمی پنج تیم از وزارت بهداشت عربستان و پنج تیم از سازمان حج و زیارت کار شناسایی جانباختگان ایرانی این فاجعه غمبار را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: حداکثر تلاش خواهد شد تا کار شناسایی هویت مفقودین در کمترین زمان ممکن انجام شود.

وزارت امور خارجه پیگیر احراز هویت جانباختگان شناسایی نشده
حسین امیر عبداللهیان معاون عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه در ستاد ویژه پیگیری فاجعه منا که در وزارت بهداشت برگزار شد، حضور وزیر بهداشت کشورمان در عربستان برای پیگیری وضعیت جانباختگان و زائران ایرانی این فاجعه را راهگشا دانست و گفت: با توجه به نوع روابط سیاسی بین دو کشور ایران و عربستان، حضور دکتر هاشمی در عربستان و ارتباط مستقیم با وزیر بهداشت این کشور بسیار راهگشا بود؛ به گونه ای که موجب اعتمادافزایی طرفین در جلسه ای شد که برای این فاجعه در جده برگزار گردید.

وی در ادامه سخنانش نگرانی کشورمان را مفقودینی که هنوز هویت آنها احراز نشده است، دانست و ابراز امیدواری کرد تا هویت این افراد در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی شود.

امضا تفاهم‌نامه انستیتوپاستور ایران و ایتالیا
مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز تحقیقات گروه ایران و مجموعه انستیتو پاستور در کشورهایی همچون ایتالیا برای کنترل و حذف بیماری باکتری مضر معده خبر داد.

 وی افزود: یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک بین انستیتو پاستور ایران و ایتالیا مبنی بر گسترش تعاملات علمی و علی‌الخصوص انجام تحقیقات گسترده به منظور رفع بیماری عفونی و همه‌گیر معده موسوم به هلیکو‌باکتر پیلوری به امضا خواهد رسید. زیرا هم اکنون رفع و حذف این بیماری و همچنین سیاه سرفه و مالاریا در سطح جهانی در راس پروژه‌های بین‌المللی تحقیقاتی بین انستیتو پاستورهای جهان و با تائید و تاکید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

اعلام تغییرات هفتمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 
حسام‌الدین علامه مدیر کل امور فرهنگی وزارت بهداشت در نشست خبری که به مناسبت هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور معاون فرهنگی دانشجویی و امور مجلس و چهره‌های برجسته فرهنگی هنری کشور امروز در موزه ظروف سلطنتی کاخ سعد آباد برگزار شد بیان کرد: این جشنواره نسبت به قبل با کمی تاخیر ایجاد شد زیرا ستاد فرهنگی وزارتخانه کارگروه‌هایی از کارشناسان و صاحب‌نظران تشکیل دادند تا نقاط ضعف جشنواره قبلی را رصد کرده و در صدد اصلاح آن برآیند.

وی افزود: نتیجه این گردهمایی ها حذف برخی رشته‌ها ، انتقال رشته‌های مذهبی ، مستقل شدن جشنواره نشریات رسانه‌ها و اضافه شدن موضوع موسیقی در کنار برخی رشته‌ها بود.

ضرب‌الاجل توقف تولید روغن‌های نیمه جامد تا پایان سال 
 دکتر زهرا عبداللهی رییس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درخصوص مهلتی که به کارخانجات تولید روغن برای توقف روند تولید روغن‌های نیمه جامد داده شده است، گفت: تا پایان سال 95 به کارخانجات روغن فرصت داده شده است که تولید روغن‌های نیمه جامد را حذف کنند و دیگر روغن نیمه جامد نداشته باشیم و به جای آن روغن مایع با اسید چرب ترانس زیر دو درصد داشته باشیم.

دستیابی به مرجعیت علمی از وظایف اصلی مجامع علمی کشور 
دكتر باقر لاريجاني معاون آموزشی وزارت بهداشت طی نامه ای ازروسای قطب های علمی کشور برای  مشارکت در برنامه های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی دعوت به همکاری کردو در این زمینه  گفت :با توجه به لزوم تحول در آموزش علوم پزشکی کشور، تدوین  برنامه¬‌های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی  زمینه ساز حرکت هدفمند نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت در حیطه آموزش علوم پزشکی است.

تمایل ایران برای بهره‌گیری از تجربیات کره در ساخت بیمارستان
 هاشمی وزیر بهداشت در ملاقات با مدیرعامل اگزیم بانک و هیئتی از کره  با بیان اینکه دولت فعلی موضوع سلامت را در اولویت قرار داده است، گفت: فرصت های سرمایه گذاری مناسبی در ایران فراهم است.

وی با ابراز تمایل برای بهره مندی از تجربیات کره در صنعت بیمارستان سازی ،دارو و واکسن خطاب به طرف های کره ای حاضر در این جلسه گفت: بازار کشور ما محدود به ایران نیست و ما روابط گسترده ای با کشورهای منطقه داریم و به عبارتی سرمایه گذاری در ایران سرمایه گذاری در بازارهای منطقه ای با محوریت کشور ماست.

امیدواریم طی 3 سال به ظرفیت 100 هزار اهدا كننده سلول بنیادی برسیم
اولین جلسه شورای ملی توسعه نظارت بر مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز غیرخویشاوند و بانك‌های خونی بند ناف تشكیل شد. این شورا با دستور دكتر هاشمی، وزیر بهداشت و به ریاست وی، به منظور ساماندهی مراكز پذیره‌نویسی اهدای سلول‌های بنیادی و سلول‌های بند ناف تشكیل شده است و بناست تمام امور مرتبط با نظارت، توسعه و گسترش مراكز پذیره‌نویسی توسط این شورا صورت گیرد.

دكتر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون كشور كه نائب رئیس این شورا است  ابراز امیدواری كرد كه طی 3 سال به ظرفیت پذیره‌نویسی 100 هزار داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی برسیم.

شهرداری‌ها حق پلمپ مطب‌های استیجاری را ندارند
دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: ‌بر‌اساس قوانين موجود، شاغلين به حرف مختلف پزشكى مى‌توانند در هر نوع ملكى چه مالك باشند و چه استيجارى باشد، با هر نوع كاربرى مسكونى، تجارى و ادارى به فعاليت بپردازند.

وی افزود: شهرداری‌ها نبايد كوچكترين مزاحمتى براى اين اماكن و شاغلين حرفه پزشكى بخصوص پلمب اماكن استيجارى ايجاد نمايند.

آب معدنی دماوند و 11 شرکت دیگر حداکثر تا هفته آینده رفع پلمب می‌شوند
 رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو  ضمن اعلام این خبر گفت: از حدود بیش از 300 نمونه ای که ارزیابی شد 37 مورد مشکل داشتند که با تصویب کمیته فنی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در مورد 12  کارخانه مقرر شد تولید و توزیعشان متوقف شود و پس از اصلاحاتی که انجام می دهند و نیز پس  از بازرسی و نمونه برداری و تایید نمونه،  مجددا بتوانند وارد بازار شوند.
 
وی گفت: از 12 شرکتی که دستور توقف تولید به آنها داده شد متاسفانه یک شرکت؛ شرکت آب معدنی دماوند  با توجه به برداشت اشتباهی که داشت توزیع را متوقف نکرده بود که ما مجبور شدیم مجددا این شرکت را پلمب کنیم و اطلاع رسانی هم بکنیم.

113شهر کشور در طرح آمایش سرطان حضور دارند
آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در افتتاح بخش پیوند مغز و استخوان بیمارستان کودکان مفید خاطر نشان کرد: این مرکز دهمین مرکز مغز و استخوان کشور است که با افتتاح آن شاهد خدمات گسترده‌ای برای کودکانمان خواهیم بود.
وی گفت: 113 شهر کشور و 148 مرکز تیپ یک به خدمات سرپایی سرطان،‌،غربالگری و تشخیص ، آندوسکوپی و...  می‌پردازد که در سال آینده شاهد بهره برداری زنجیره خدمات از تیپ یک خواهیم بود.
هیچ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در کشور مشاهده نشده است
دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت کورونا ویروس پس از بازگشت شماری از حجاج به کشور گفت: از سال گذشته که شش مورد ابتلا به این بیماری در استان کرمان مشاهده و منجر به فوت دو بیمار شد، تا امروز مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی گفت: امسال نیز همزمان با بازگشت حجاج به کشور، آن تعداد از حجاجی که دچار مشکلات شدید تنفسی بوده و علائمی از کورونا ویروس در آنها مشاهده شد، بستری شده و نمونه گیری از آنها به عمل آمد که خوشبختانه نتیجه نمونه گیری ها منفی بود و هیچ کدام مبتلا به کورونا ویروس نبودند.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری خیرین در یک ماه و نیم آینده تدوین خواهد شد
 دکتر هاشمی در اولین همایش تجلیل از خیرین سلامت که شامگاه سه شنبه 14مهر در مشهد برگزار ‌شد، در جمع خیرین ابراز امیدوار کرد و گفت: با همکاری دکتر نیری و دکتر ایازی در 1.5 ماه آینده اولویت‌های سرمایه‌گذاری این حوزه و خدماتی که خیرین می‌توانند انجام دهند را تدوین کنیم. ممکن است کسی بخواهد وسیله ی ساده‌ای را هدیه کند و یا از یک بیمار دیالیزی حمایت کند، که همه را در قالب سامانه‌ای که طراحی خواهد شد، اعلام خواهیم کرد.

داروهای قاچاق غیربهداشتی و بی‌کیفیت هستند
دکتر رسول دیناروند صبح روز چهارشنبه 15مهر در همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور که در تبریز برگزار می شود با بیان اینکه در زمینه غذا و دارو در کشور پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت کنترل قیمت‌ها بسیار مهم است و کنترل هزینه‌ها در ارتقای سلامت در جامعه تاثیر به سزایی دارد و نباید هزینه‌ها بدون کنترل رها شوند.
وی با بیان اینکه داروخانه‌های دولتی در کشور افزایش نمی‌یابد، گفت: موادی که با قاچاق وارد کشور می‌شود عموما غیراستاندارد هستند.

آزمایش ویروس کرونا در مصدومان منا منفی بوده است
هاشمی وزير بهداشت گفت: 21 نفر از زائرين ايراني مشكل تنفسي داشتند و مشكوك به كرونا ويروس بودند كه با توجه به آزمايشات انجام شده خوشبختانه هيچكدام از آنها به اين ويروس آلوده نبوده و تست همه آنها منفي بوده است و همكاران من  در حال انجام مقدمات ترخيص آنها هستند.

بستری شدن 144 نفر از حجاج در بیمارستان‌های کشور
صابری نیا رییس اورژانس کشور گفت: تا کنون 144 نفر از حجاج در بیمارستان‌های کشور بستری شده‌اندکه از این میان، 90 نفر از حجاج توسط تیم‌های اورژانس پیش بیمارستانی مستقر در مبادی ورودی کشور بستری شده‌اند.

وی ضمن اعلام این خبر افزود: 54 نفر دیگر از حجاج بیمار نیز یا از منزل به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کرده و یا تحت شرایط دیگری به بیمارستان منتقل شده اند و تا دیروز سه شنبه 14مهرماه ، 14 نفر از حجاج بیمار از بیمارستان ترخیص  شده اند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار