«نقطه‌های برجسته» امید و عشق، در شبکه افق به تصویر درآمده است

برنامه «نقطه‌های برجسته» اولین برنامه تلویزیونی است که با موضوع پرداختن به معلولین به روی آنتن می‌رود.

پیام ابراهیم‌پور تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقطه‌های برجسته» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این برنامه گفت: ایده و هدف از ساخت برنامه «نقطه‌های برجسته» پرداختن به برنامه‌های تلویزیونی همچون «جشن رمضان» و «ماه عسل» است که در اواخر دهه 80 تهیه‌کنندگی این دو برنامه را برعهده داشتم، همچنین سالیان سال دغدغه این را داشتم، به جای اینکه معلولین و روشندلان مهمان برنامه باشند، مجری برنامه از جنس خود این عزیزان باشد.

وی ادامه داد: ذهنیتم برای حضور روشندلان بر این است که اگر مجری «نقطه‌های برجسته» از جنس خودشان باشد، ارتباط بهتری را می‌تواند با مخاطب برقرار کند، البته ناگفته نماند بسیاری از دوستانم از پشت قاب عینک منتقدانه خود، نظر بر این داشتند که یک مجری با محدودیت‌های جسمی و یا حرکتی نمی‌تواند اجرایی صحیح داشته باشند و یا ارتباط مناسبی را با بیننده برقرار کند، البته در پاسخ به این دوستان همیشه منتقد باید عرض کنم که تا حدی گفته‌هایتان درست است، شاید در بخش‌هایی نتواند از لحاظ دیداری با بیننده ارتباط برقرار کند، اما حضورش در برنامه دلگرمی برای معلولین عزیز است تا درک و تعامل بهتری را با سوژه کسب کند.

ابراهیم‌پور از دیگر دغدغه‌های خود در برنامه «نقطه‌های برجسته» بیان کرد: مولفه دیگری که من را مشتاق به ساخت «نقطه‌های برجسته» کرد، آمار رسمی و غیر رسمی کشور است که از تشکل 10 درصدی معلولین عزیز در کشور خبر می‌دهد و من را به این فکر واداشت که چرا نباید رسانه ما تلویزیون، برنامه‌ای را به این عزیزان اختصاص دهد و برنامه‌ای از جنس خودشان به روی آنتن رود.

تهیه‌کننده برنامه «نقطه‌های برجسته» در ادامه بیان کرد: نوید این را می‌دهم که در آینده برنامه «نقطه‌های برجسته» در کنار معلولین عزیز نگاهی به بیماران صعب‌العلاج بیندازیم و از حضورشان پابرجاتر از قبل استفاده کنیم.

وی در خصوص انتخاب مسیح علایی مجری برنامه «نقطه‌های برجسته» اظهار داشت: از میان دوستان و عزیزانی که در اطرافم حضور داشتند و می‌شناختم، انتخاب خانم علایی بهترین گزینه بود و این در حالی است که مسیح علایی با حیطه رسانه بیگانه نیست و سابق بر این در رادیو به عنوان محقق، نویسنده و در جایی گوینده مشغول به کار بودند.

ابراهیم‌پور در پاسخ به این سوال که سختی برای نحوه اجرای مسیح علایی نداشتید، توضیح داد: در سری برنامه‌های اول، از لحاظ ارتباط برقرار کردن و جسارت در اجرا برایشان مشکل بود و به خاطر نگاه دوستان معلول که محدودیت جسمی و حرکتی دارند بسیار مراعات می‌کرد که کسی ناراحت نشود و در حال روایت «نقطه‌های برجسته» خط به خط و نقطه به نقطه با اجرا و مصاحبه‌های خوب خانم علایی شکل گرفته است.

تهیه‌کننده برنامه «شبهای روشن» افزود: در حال حاضر از 26 قسمت از «نقطه‌های برجسته» 15 بخش آن به روی آنتن شبکه افق رفته است و جدای از بینندگان خاص و دوست‌داشتنی که این برنامه مختص آن‌هاست، ما مخاطبین زیادی هم از سوی کسانی که وضعیت جسمی سالمی دارند و در قشر عام قرار می‌گیرند، داریم.

ابراهیم‌پور در ادامه متذکر شد: تمام بینندگان ما بالاخص افراد معلول که محدودیت جسمی و حرکتی دارند، به امید بیشتر در زندگی باور دارند که یکی از دغدغه‌ها و شعارهای اصلی «نقطه‌های برجسته» است.

وی ادامه داد: برنامه «نقطه‌های برجسته» نشان داده که این افراد چگونه با وجود محدودیت‌ها با مشکلات پیش‌رو مبارزه می‌کنند و تا حد اعلاء در زندگی و جامعه موفق هستند.

تهیه‌کننده برنامه «روز از نو» درباره انتخاب سوژه‌‌های برنامه «نقطه‌های برجسته» عنوان کرد: سوژه‌های ما موضوعات خاص و شگفت‌انگیز نیستند، با وجود معلولیت، محدودیت دارند، اما کاملا از بطن جامعه و افراد معمولی انتخاب می‌شوند و قابی خوش‌رنگ و لعاب را از زندگی در «نقطه‌های برجسته» ثبت می‌کنند.

ابراهیم‌پور در خصوص ارتباط برقرار کردن مجری برنامه «نقطه‌های برجسته» با دوربین یادآور شد: همانطور که در آنونس و میان‌برنامه‌های «نقطه‌های برجسته» مشخص است، 3 دروبین وجود دارد که دوربین 1 نمای خانم علایی و دوربین 2 و 3 ارتباط مجری با مهمان و نمای کامل مهمان را نشان می‌دهد و در قبل از شروع برنامه دوربین‌ها و نحوه جای‌گیری آن‌ها را برایشان مشخص می‌کنیم.

تهیه‌کننده برنامه «فرش قرمز» ادامه داد: تمام این اتفاقات و قاب دوربین به شکلی تدوین شده و می‌شود که به جای نگاه مجری و یا مصاحبه شونده به مخاطبان، بینندگان نگاه اول هستند و این ارتباط از سوی مخاطب شکل می‌گیرد.

وی در خصوص قالب فضای ساختاری برنامه «نقطه‌های برجسته» افزود:  نقطه‌های برجسته» در اصل یک برنامه مستند ترکیبی است که سعی کردیم از چارچوب خشک و رسمی به دور باشیم، حس می‌کنم «نقطه‌های برجسته» هنوز جای این را دارد که همچنان ادامه پیدا کند و به مرز پختگی برسد.

تهیه‌کننده برنامه «موزه عبرت» در خصوص بخش‌های مختلف برنامه «نقطه‌های برجسته» تصریح کرد: همانطور که از قالب برنامه «نقطه‌های برجسته» مشخص است، در بخش‌های مختلف این برنامه، آیتم‌هایی از مستند زندگی مهمان‌های برنامه در دستور پخش قرار داده‌ایم که گوشه‌هایی از زندگی و موفقیت‌های این افراد را نشان می‌دهد.

ابراهیم‌پور در خصوص یکی از ویژگی‌های خاص برنامه «نقطه‌های برجسته» بیان کرد: صمیمیت و صداقت «نقطه‌های برجسته» تنها به خاطر مجری برنامه است که گاهی دوربین را گم می‌کند، کلیشه اجرا را می‌شکند و نگارش را خیلی خشک و کلیشه‌ای به دوربین گره نمی‌زند.

ابراهیم‌پور در جوابیه گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها بیان کرد: باید عنوان کنم که برنامه «نقطه‌های برجسته» اولین تجربه برنامه‌سازی در خصوص معلولین و یا روشندلان جامعه است و گفته‌ای که به عنوان «اولین مجری نابینا» نقل شده صحیح نیست. ما در رسانه سابق بر این چنین اجراهایی داشتیم، اما به این صورت که یک برنامه از ابتدا و انتها با محوریت موفقیت معلولین عزیز و با اجرای یکی از همسنگران این قشر باشد، نه!

وی ادامه داد: برنامه «نقطه‌های برجسته» به طور رسمی در طول سال به شکل ثابت با پرداختن به حوزه معلولین در شبکه افق به روی آنتن می‌رود.

ابراهیم‌پور در پایان با تشکر از جواد رمضان‌نژاد مدیر شبکه افق، بیان کرد: با توجه به 10 درصدی که جامعه معلولین عزیز را تشکیل می‌دهند، باید یک تشکر ویژه از جواد رمضان‌نژاد داشته باشم که به احترام این قشر از جامعه زمانی را روی آنتن شبکه افق در اختیارم قرار داد و این اعتماد را به من داشت تا برنامه «نقطه‌های برجسته» را بسازیم.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار